Som ny i detta forum surfade jag runt lite och stötte på kritik av Gillberg. Eftersom jag relativt nyligen kommit i kontakt med autism och därigenom AS, vill jag lära mig så mycket som möjligt. Jag har då naturligtvis läst en del av det Gillberg skrivit - och utan andra referenser tyckt att det verkat vettigt. Men hur är det egentligen? Vad är det han kritiseras för? Berätta, det här är viktigt!
1 mars 2010, 10:35
Timeless
Medlem
Re: Gillberg
Är väl främst DAMP diagnosen han är kritiserad för, om jag fattat rätt, och att han har gjort sig av med en hel del data som han och hans kumpaner inte ville skulle bli kända i samband med en rättegång.
Han såg också till att mer grava autister i Sverige placerades i samma fack som de mest högfungerande aspergarna, vilket ledde till stigmatisering och felbehandling av vissa aspergare.
1 mars 2010, 14:27
liten bla kanin
Medlem
Timeless skrev:
Är väl främst DAMP diagnosen han är kritiserad för, om jag fattat rätt, och att han har gjort sig av med en hel del data som han och hans kumpaner inte ville skulle bli kända i samband med en rättegång.
Eller så hade han lovat anonymitet till folk som fanns bland de papprena som utomstående ville läsa.
1 mars 2010, 15:17
Timeless
Medlem
liten bla kanin skrev:
Eller så hade han lovat anonymitet till folk som fanns bland de papprena som utomstående ville läsa.
Eller så var det en utomjording som behövde pärmarna till sitt nya raketbränsle, eftersom de hade nödlandat på jorden, hemma hos Gillbers mamma.
1 mars 2010, 15:39
berma2
Medlem
Det här är intressant. Min släkting är autistisk och utifrån vad jag förstår har Gillberg på ett bra sätt beskrivit vad autism innebär och med positiv verkan för synen på detta hanikapp. Jag känner också till Gillbergs vägran att lämna ut data insamlat i vetenskapligt syfte - men det skedde väl för att skydda uppgiftslämnarna och var i så fall gjort i vällovligt syfte? Är det så att Gillberg gått "förbi" AS och varit för fokuserad på autismen (sett från AS håll)?
1 mars 2010, 15:40
Zombie
Moderator
Det, och så tycks han åtminstone som yngre ha haft en såpass negativ syn på Asperger att den kan vara svår att skilja från en negativ syn på aspergare som människor - tillskrev oss generellt en tröttsam egocentrism, dålig medkänsla och sådant.
Vet dock inte vad han tycker nu. Det där kan ju också ha varit färgat av att man på den tiden såg Asperger mest som ett barn- och ungdomsfenomen.
Hur som helst lär man väl inte kunna ta ifrån honom att det var han som "satte Asperger på kartan" i Sverige och att han har kämpat en hel del för oss just som människor, med tidiga krav på adekvat hjälp och också med just den där dokumentbränningen (som äventyrade hans akademiska framtid i Sverige).
3 mars 2010, 02:53
Josef3
Avslutat konto
Gillberg ville att alla med AS-diagnos skulle buntas ihop med grava autistser, tvångsmedicineras på mentalsjukhus i perioder och tvingas in i förnedrande "hjälpprogram" där man helt öppet behandlades som undermänniska i t.ex skolan.