Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
En viktig sak är att tänja ut glutentrådarna, eftersom det är de som håller ihop brödet när det jäser. Det gör man bland annat under bearbetningen, men också under knådningen. Man ska dock inte knåda för mycket för då kan man istället ha av glutentrådarna.

Idag blir det (vegetarisk) lasagne och köttgryta till middag. Kött marinerades först över natten och hela grytan kokades sedan i två timmar varpå den fick vila över natten, eftersom den blir godare dagen efter när den värms upp igen. Delar av den frystes sedan in i portionsförpackningar.

11 januari 2013, 23:09
Moderator
Orange skrev:
Är det fler som tycker att det antal portioner som står i recepten ofta inte stämmer för er? Speciellt när det gäller vegetariska rätter äter jag åtminstone 1,5 portion, ofta 2.

Ja. För ris och makaroner blir det ofta fler portioner än uppgivet, för annat färre. Ändå tar jag ofta rätt mycket av det tråkiga.

Nu är jag hungrig. Skräp till mattråd som inte serverar. :05: Förstår inte att inte vissa andra medlemmar har klagat redan. Borde kanske byta namn på tråden...

12 januari 2013, 00:19
Avslutat konto
Zombie skrev:
Nu är jag hungrig. Skräp till mattråd som inte serverar. :05: Förstår inte att inte vissa andra medlemmar har klagat redan. Borde kanske byta namn på tråden...

Inga råd om vilka mattor man ska köpa har man fått heller. :?

12 januari 2013, 11:44
Medlem
Är ni matta av bristen på mat?

12 januari 2013, 13:24
Moderator
Jag äter älggryta precis, och den går inte av för mattor.

12 januari 2013, 13:29
Medlem
Jag dumpar det här receptet här tills vidare:
http://sakerjagbakar.wordpress.com/2012/09/09/havrekakor-med-mork-choklad-och-valnotter-2/

Jag håller på och letar efter recept innehållande mörk choklad och valnötter, men ovanstående är det enda (förutom den sedvanliga kladdkakan, dårå, vilken jag kan hoppa över) som jag hittills hittat.

13 januari 2013, 21:17
Medlem
Jag håller på och testar olika varianter av chokladsås och den här gången tog jag i litelite näskaffepulver (koffeinfritt), vilket blev riktigt gott.

1 portion:
1/4 dl råströsocker
½ dl vatten
1/4 dl kakao
1 krm snabbkaffepulver
½ krm salt

Värm sockret i en (tjockbottnad) kastrull tills det börjar smälta och häll på vattnet (*). Vispa tills sockret löst sig i vattnet och låt koka tills ungefär hälften av vattnet kokat bort (**)(***). Vispa ner kakaon, kaffepulvret och saltet.

-----

(*)(försiktig som jag är brukar jag hälla på vattnet precis när jag ser att sockret börjar smälta, men man kan säkert låta det smälta mer om man vill - se bara till att det inte bränns). När sockret kyls av vattnet kan man få rätt häftiga formationer: Första gången jag gjorde den här varianten bildade det stelnade sockret ett halvklotsformat skal.

(**) Med dubbla mängden vatten (relativt sockret) kan man låta lösningen koka ett tag utan att den blir för tjock, men om den ändå skulle blir det, så är det bara att späda med lite vatten.

(***) http://www.aspieforum.se/viewtopic.php?p=16211#p16211

Schueberird skrev:
Dags för lite mer mumbojumbo-mumlande:
Vid kokning av socker och vatten en viss tid (ungefär 10 minuter, men det kan variera utifrån mängden socker) sker något som jag förstått kallas hydrolys, det vill säga en spjälkning av sackaroset i sockret till glukos (druvsocker) och fruktos (fruktsocker). Fruktos har enligt uppgift en tydligare och friskare smak än sackaros, vilket också är anledningen till att man ska låta sockerlagen koka tillräckligt längre för att hydrolys ska kunna ske.

13 januari 2013, 21:55
Medlem
Jag kan tillägga att kakao inte är bra om man är irriterad i halsen - men det var det värt.

13 januari 2013, 22:05
Moderator
Jag håller på att laga till någon variant av porterstek... fast med älgstek istället för nötstek; mörk lager (Markatta) istället för porter; björnbär och rörsocker istället för svartvinbärssaft; herbamare och lagerblad och extra tillskott av rödlök istället för soya och köttbuljong; och pastakastrull med handduk och diverse tyngder på locket istället för en gedigen gryta. Enbären, pepparn, vitlöken och den gula löken är väl egentligen det enda jag inte modifierat.

Undras hur det kan tänkas bli...

14 januari 2013, 20:34
Medlem
Det låter spännande.

Varför har du tyngder på kastrullocket?

14 januari 2013, 21:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.