Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Det påminner mig om en anekdot jag hörde en gång om Ernst Billgren under en period då han målade mycket gräsänder:
Bild
...och blev anklagad för att inte kunna måla på riktigt, så då målade han en väldigt detaljerad tavla:
Bild
(fast jag har för mig att den där bara är en liten del av hela tavlan!?)
...för att få tyst på sina belackare.


10 januari 2013, 22:36
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Möjligen kan jag skriva rätt bra, men det är ju inte så ofta det blir av och min repertoar är väl rätt begränsad.


10 januari 2013, 22:37
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
...och om det nu skulle visa sig att jag faktiskt har något slags kreativ begåvning, så vet jag inte var den eventuella begåvningen skulle passa in någonstans.


10 januari 2013, 22:45
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Det är väl just det som är kreativitet, att inte passa in i någon färdig kategori?


11 januari 2013, 00:19
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Vad jag menade var hur jag ska kunna använda mig av den för att komma någonvart och inte fastna i något som bara gör mig sjuk på flera sätt än ett. Det är för utspritt och suddigt i kanterna för att vara till någon användning eller så orkar jag inte med allt runtikring. Dessutom finns det inget som jag är riktigt bra på - på ett sådant där autistiskt sätt - utan jag fuskar bara runt lite här och där utan att komma någonvart.


11 januari 2013, 01:46
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Bra att Inco svarar. Jag har ju ungefär samma problem (utom det med försörjningen, just nu, men det har jag haft) och är uppenbarligen inte något bra exempel på hur man kan hantera dem. Men andra har ju lyckats – stort eller så att säga mer till husbehov – även om det inte är lätt.


11 januari 2013, 04:51
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Men Schueberird, du hade ju planer på en specifik utbildning? Har du lagt ner det? Den verkade ju som klippt och skuren för dig, eller kom du på andra tankar?

Annars brukar det väl kallas att man är "konceptuell konstnär" när man "fuskar runt" utan att fördjupa sig i någon specifik teknik?

Känns jobbet så där tråkigt igen? Om inte, behöver det väl inte vara slöseri. Det finns ju inget som säger att man måste få utlopp för all sin kreaktivitet just på jobbet. Det ger ju trots allt försörjning och är förhållandevis kvalificerat, och du har stor frihet. Och vi är ju flera här som har stor behållning av din kreativitet som det är.

Blir du sjuk av dina kreativa utlopp, menar du? Eller skulle du bli det av att försöka försörja dig på dem?


11 januari 2013, 12:35
Medlem
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Men Schueberird, du hade ju planer på en specifik utbildning? Har du lagt ner det? Den verkade ju som klippt och skuren för dig, eller kom du på andra tankar?


Jag tror mitt största problem är att det krävs att man är social också för att kunna skaffa kontakter och jobb och just i aktuell bransch måste man jobba i lag om man vill kunna få ut något av vikt - om man inte blir indieutvecklare förstås; det finns ju exempel på folk som lyckats på egen hand, men då är det massa annat som krävs istället: vassa armbågar, förmåga att sälja sig själv etc... förmågor som jag saknar, så då måste jag i alla fall skaffa de där viktiga kontakterna, vilket jag nog bevisat sedan länge att jag inte kan.

Om man ska döma efter mina tidigare erfarenheter från utbildning, så kommer jag bara slösa bort några år och dessutom troligen vara pank efteråt bli socialt isolerad (av olika anledningar) från de andra deltagarna (och dessutom från de få som jag kände sedan tidigare) och även om jag skulle lyckas/orka ta en (till) examen, så vetefan om jag skulle orka jobba i den industri som det blivit nu för tiden och att bli indieutvecklare har ju sina krav. Den här gången kommer jag dessutom antagligen vara över 40 innan jag kommer iväg medan alla andra är typ 20 år yngre (och alertare).

Skillnaden nu är väl dock att det är ett enda specifikt ämne som jag är intresserad av, fast det intresset går också i perioder, vilket väl är därför jag håller på med så mycket olika saker och att det tar så lång tid att bli klar med alla projekt (jag pratade med en riktig konstnär en gång som var precis likadan).

Jag är ärligt talat skiträdd för att misslyckas socialt igen och min erfarenhet är att det sociala (nätverkandet) är minst lika viktigt som att lyckas i studierna. Jag är även rädd för att helt tappa intresset mitt i utbildningen (det har hänt tidigare).

En annan erfarenhet är att jag inte orkar lära mig nya tekniker som jag inte har direkt användning för just exakt då och med tanke på hur de flesta utbildningar är upplagda, så är det inte någon bra egenskap. Aforistikern skulle säga att "jag vill kunna saker, men vill inte lära mig dem".

I mitt nuvarande spelmodsprojekt känns det ofta som att jag jobbar precis på gränsen till min förmåga och det finns mycket saker som jag skulle behöva bli mycket bättre på (särskilt nu när (den tio år gamla) spelmotorn uppdaterats), men tycks sakna ork/tid/tålamod/förmåga för att lyckas med. Sådant där har i och för sig ibland gett sig med tiden: Plötsligt har jag en dag bara lärt mig tekniker som jag tidigare inte hade den blekaste om hur de skulle utföras, men allt tar som sagt tid - något som blir allt mer av en bristvara ju äldre jag blir. Då har jag inte ens försökt bygga något i modernare spelmotorer, vilka kräver så mycket mer av användaren (dessutom hela lag av användare - och där kommer alltså den sociala biten in).

Å andra sidan är det oftast hos indieutvecklarna som de stora innovationerna kommer ifrån nu för tiden, så det är väl egentligen i något sådant sammanhang som jag vill hamna, men det har ju som sagt sina krav.

Ett annat problem är väl att jag inte är någon inbiten "gamer", utan mer av en konnässör ( ;) ) och skyr de flesta spel som släpps från den stora spelindustrin och om man ska jobba inom den är det inte en bra egenskap.

Sammanfattningsvis är väl rädd för att misslyckas (igen) helt enkelt.

Schueberird skrev:
Annars brukar det väl kallas att man är "konceptuell konstnär" när man "fuskar runt" utan att fördjupa sig i någon specifik teknik?


Hehe, den ska jag komma ihåg:
"Men, Schueberird, du kan ju ingenting: Hur vågar du kalla dig konstnär då?"
"Nja, asså, jag är konceptuell konstnär."

Visst har jag mycket idéer och intressanta koncept i huvudet, men de flesta av dem kan jag inte förverkliga, eftersom jag inte kan behövliga tekniker eller saknar förmågan att ladda materian med den känsla som jag har i huvudet eller inte känner folk som kan (och vill) det. Det är frustrerande att ha en massa idéer som jag inte kan göra något av.

Jag har försökt bli bättre på att till exempel teckna, men verkar sakna antingen grundtalangen eller tålamodet att utveckla den.

Skrivandet är väl det jag kan bäst och borde alltså satsa ensidigt på det, men jag kan liksom inte låta bli att hålla på med annat också, som jag egentligen inte kan, och då blir det ju mindre tid över till det som jag kan.

Incognita skrev:
Känns jobbet så där tråkigt igen? Om inte, behöver det väl inte vara slöseri. Det finns ju inget som säger att man måste få utlopp för all sin kreaktivitet just på jobbet. Det ger ju trots allt försörjning och är förhållandevis kvalificerat, och du har stor frihet.


Jobbet gör mig sjuk just nu. Problemet är nog att kraven på social interkation har ökat de senaste åren för att få något gjort: Det krävs hela tiden vissa grunder, som jag själv inte har någon kontroll över, och därför måste be andra att utföra åt mig och eftersom mina uppgifter inte är prioriterade, så har folk inte tid, så det kan dröja flera veckor innan något händer. Att be om saker via e-post är helt lönlöst och det krävs alltså direkt interaktion, vilket gör mig så ofantligt trött: Nu senast blev jag ju helt utslagen bara av att prata med två personer. Arbetsmiljöproblemen gör förstås inte saken bättre.

Incognita skrev:
Blir du sjuk av dina kreativa utlopp, menar du? Eller skulle du bli det av att försöka försörja dig på dem?


Nej, det är de som räddar mig från undergången (frustrationen till trots). Om jag försökte försörja mig på dem är risken stor att jag skulle svälta ihjäl - förutom möjligen om jag skulle lyckas samla ihop mig tillräckligt för att ensidigt satsa på det jag är bättre på, men även då skulle det vara svårt.

Utövera allt ovanstående är det en del annat också; som till exempel att jag knappt orkar vara en del av samhället längre - ett samhälle som jag känner mig både utnyttjad och utstött av - förutom för det allra nödvändigaste (mat måste jag ju fortfarande ha i mig ibland). Den ständigt pågående gentrifieringen av stadsrummet vill gärna rensa bort sådana som mig från detsamma och även på andra håll försvinner sådant som jag en gång hade nytta av och det som fortfarande kanske finns kvar någonstans är jag utesluten ifrån.

Och lite annat som jag inte tänker ta upp just nu.


11 januari 2013, 15:42
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Det där var mycket att grunna på, men jag börjar med:

De som av någon anledning fördömer/dissar/liknande dig socialt är definitivt alldeles för dumma för sitt eget bästa och högst sannolikt inga intressanta bekantskaper.

De som missar dig p.g.a. missförstånd, att ni talar förbi varandra eller liknande är det väldigt, väldigt synd om.

Comprende?


11 januari 2013, 16:35
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
När det gäller kommunikationen på din arbetsplats, Schueberird, så är det ju långt ifrån bara ditt ansvar att den fungerar. Skulle det funka att skicka e-post "cc" till din chef samtidigt, så att det syns att det inte är du som är flaskhalsen i uppdraget? Jag tänker att folk då dels skulle smita undan mindre (ifall det är det det handlar om), dels att det blir synligt hur organisationen i sig och uppgifternas art hindrar dig i ditt arbete. Kanske finns det grunder du skulle kunna göra själv bara du fick befogenheter, tillgång till vissa resurser, etc.? Kanske kunde din chef planera bättre vilka uppgifter du tilldelas, så att grunderna redan är gjorda? Kanske kunde de grunderna flyttas upp i den officiella prioriteringsordningen om det blev tydligt vilken skillnad de gör för vad som sammantaget kan utföras?

Eller kanske tycker ledningen att det är OK att du använder väntetiden till egna projekt och förkovran i utbyte mot att de slipper det planeringsarbetet? I så fall får de ju stå för det - då kan ingen säga ett skit om att du inte levererar snabbare, alldeles oavsett om du bara kommunicerar via mail (vilket för övrigt på många arbetsplatser är det självklara kommunikationssättet när det gäller arbetsfördelning, medan de som måste ha allt muntligt skulle ses som väldigt jobbiga typer!). Men frustrerande kan det ju vara ändå förstås...


11 januari 2013, 17:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 265, 266, 267, 268, 269, 270, 271 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron