Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Re: Mattråd!
Nu ska jag baka 12 morotsbröd och 2 filmjölkslimpor.

5 januari 2013, 21:43
Medlem
Snart ska jag lägga högrev i marinad över natten.

5 januari 2013, 22:18
Medlem
Har tänkt baka grahamsbullar imorgon. Förhoppningsvis blir jag så uppiggad av doften av hembakt att jag tar itu med det andra som jag skjutit upp till morgondagen.

5 januari 2013, 23:46
Avslutat konto
Hoppas ditt brödbak blir bra, Spader!

Jag handlade ingredienserna till mina bröd precis innan Hemköp stängde för igår. Jag hann bara göra morotsbröden eftersom jag hade annat på gång också. De blev helt klart ätbara men jag borde tagit dem ur ugnen lite tidigare. Nu ska jag ner till Hemköp igen för att köpa kardemumma och bullformar, sedan ska jag göra kanelbullar och filmjölkslimpor!

Till middag ska jag laga den här böngrytan. Jag har gjort den tidigare och den är god i all sin enkelhet.

6 januari 2013, 14:35
Medlem
Jag smakade nyss på mina grahamsbullar och de var helt ok även om första plåten blev lite väl mörka. Lyckades få andra plåten att ramla i golvet strax före gräddningen så att bullarna blev ganska tillplattade, men de återtog sin form i ugnen. Jaja, när man inte bakat på ett par år kan inte allt gå som smort.

Tack för mattipset, Orange! Det får provas. Jag gör ibland en god rätt ur Vegetariska kokboken som består av kidneybönor i tomatsås samt fetaost, majs och haricots verts bredvid, allt serverat med couscous. Vad serverar du till den här grytan?

6 januari 2013, 19:47
Medlem
Schueberird skrev:
Snart ska jag lägga högrev i marinad över natten.

Nu ska jag laga mat genom att vänta i två timmar.

6 januari 2013, 19:52
Medlem
Bild

Gul lök, kålrot, morötter, röd chilifrukt, lagerblad, rosmarin, timjan och högrev av nöt delades i mindre bitar och lades att marinera i olivolja över natten.

Bild

I förgrunden syns magert, rimmat fläsk och hackad vitlök.

Fläsket läggs i en gryta med varm olivolja (varav en del tagen från marinaden) och sedan häller man över hälften av det som marinerats, vitlöken, salt och nymalen svartpeppar, och sedan resten av det som marinerats varpå vitt matlagningsvin hälls på och grytan får sjuda i 2 timmar.

6 januari 2013, 20:04
Medlem
Jag kokar spagetti, ambitiöst och bra.
Fast till och med det går åt pipan eftersom spagettit tog slut halvvägs.

6 januari 2013, 20:07
Medlem
Halvvägs? Krympte den i tvätten?

6 januari 2013, 20:25
Medlem
Jag funderar på om jag ska våga krydda grytan med viss mängd lakritspulver.

6 januari 2013, 20:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.