Re: Svart magi! Häxdoktorer! Voodoo!
När jag läste det där så rös jag och tänkte för mig själv, man får hoppas att stark kärlek kan ge lika mycket i positiv riktning då....
Och nästan på en gång insåg jag, ja det gör det ju ! För rätt många år sen blev jag inkallad till omsorgschefen och ombedd att bli tillfällig assistent åt en handikappad kille som gått i djup depression och inte varit ur sängen på månader och fått först liggsår, sedan mördarbakterien i dessa liggsår.
Tanken om vad jag skulle göra var väl egentligen bara att vara människa och försöka förgylla hans vardag lite, försöka locka ut honom, men framför allt se till att han inte bara låg i sängen. Allt detta för att få honom i form för en omfattande operation för att få bort bakterien och framför allt att han mådde så pass att han inte bara lade sig i sängen igen för då blev ju liksom operationen helt onödig.
Nu föll det sig så att jag kände den där killen på omvägar och kände till betydligt mer än omsorgen om honom och det knöt väl ett lite starkare band mellan oss antar jag. Inte så att jag förälskade mig utan vi fick en väldigt fin vänskap.
Det betydde bland annat att jag som gillar mat gav lite av min fritid för att vi skulle kunna fixa en julskinka åt honom och jag stannade sen och åt med honom och så vidare. Vi hade kul tillsammans
När sköterskan kom på måndagen efter jul för att lägga om hans sår, hör jag ett förvånat utrop.... sen kommer hon ut i köket och säger: Jag förstår inte detta, det är faktiskt helt omöjligt, för sånt händer inte och jag vet inte ens hur jag ska kunna förklara det hela för läkaren.
Vaddå ? blev min fråga.
Hans liggsår är helt läkt! Det finns inte tillstymmelsen av det kvar och det syns inte ens att det funnits där.......
Så, ja, stark kärlek/människokärlek kan nog faktiskt göra under den med.
Men man ska nog vara försiktig med starka hatkänslor och kanske desto givmildare med människokärlek