Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
*vad han sade*

Själv skulle jag förresten inte överlänga länge som undersköterska just p.g.a. bristande exekutiva funktioner. Rent intellektuella utmaningar (på lagom nivå då, så klart) tar inte alls lika mycket energi för mig. Delvis är det för att de motiverar mig desto mer, men också för att de inte kräver ständig anpassning under högt tempo som arbete i vård och omsorg ofta kan göra. De intellektuella utmaningarna kan vänta; grundläggande mänskliga behov kan det inte.


3 januari 2013, 17:35
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Just nu känner jag mig i balans och "in tune" med mig själv. Skönt!


3 januari 2013, 17:36
Avslutat konto
Inlägg Re: Dagsform
Zombie skrev:
Orange, även jag tänker på de intellektuella intressen jag har sett hos dig tidigare och undrar i vad mån det här kan vara ett tecken på resignation inför dumheter om att du inte skulle vara intelligent nog (vilket du är gott och väl, för allt vad jag kan se).

Stress och sådant är visserligen också saker man ska ta på allvar; men inte på så vis att man investerar i saker man inte är så intresserad av. Kanske i synnerhet inte om risken finns att man har såpass ont om krafter att man inte orkar sadla om sedan. Och du är just nu i en svacka, såvitt jag förstår. Även om man är otålig och orolig kan man inte välja framtid efter sådant. Skulle det ligga något i det här så är ju inte heller vårdjobb direkt fria från stress eller svåra avvägningar.

Detta inte sagt för att jag tycker sjuksköterskor eller vårdare skulle vara korkade – det kan det bli personlig katastrof för patienter när någon är – utan personligen efter vad jag har sett av dig.


Jag kanske är intelligent nog för vissa högskolestudier men det finns så mycket annat som ställer till det.

Men det du skriver är tänkvärt.


3 januari 2013, 23:38
Avslutat konto
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
*vad han sade*

Själv skulle jag förresten inte överlänga länge som undersköterska just p.g.a. bristande exekutiva funktioner. Rent intellektuella utmaningar (på lagom nivå då, så klart) tar inte alls lika mycket energi för mig. Delvis är det för att de motiverar mig desto mer, men också för att de inte kräver ständig anpassning under högt tempo som arbete i vård och omsorg ofta kan göra. De intellektuella utmaningarna kan vänta; grundläggande mänskliga behov kan det inte.


Ah... jag har också svårt med exekutiva funktioner, enligt utredningen.


3 januari 2013, 23:39
Avslutat konto
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Just nu känner jag mig i balans och "in tune" med mig själv. Skönt!


Vad bra det låter. *kramsmiley*


3 januari 2013, 23:40
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
*kramar tillbaka*

När man brinner för något går det att överbrygga svårigheter med exekutiva funktioner, med rätt förutsättningar i omgivningen.


3 januari 2013, 23:46
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Orange skrev:
[...] men det finns så mycket annat som ställer till det.

Hoppas du har fördomsfritt folk du på allvar kan prata med om de sakerna. (Och det andra.) Sådant kan man behöva för att inte fatta felaktiga beslut om stora saker i känsliga lägen... (Jag har viss erfarenhet av att inte ha haft det.)


3 januari 2013, 23:47
Avslutat konto
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
*kramar tillbaka*

När man brinner för något går det att överbrygga svårigheter med exekutiva funktioner, med rätt förutsättningar i omgivningen.


Det låter hoppfullt.

Zombie skrev:
Orange skrev:
[...] men det finns så mycket annat som ställer till det.

Hoppas du har fördomsfritt folk du på allvar kan prata med om de sakerna. (Och det andra.) Sådant kan man behöva för att inte fatta felaktiga beslut om stora saker i känsliga lägen... (Jag har viss erfarenhet av att inte ha haft det.)


Nej, jag ska inte fatta något förhastat beslut. Jag är bara så förvirrad och desperat. Känns som jag borde komma fram till något gällande yrke nu. Och så är jag så besviken över att vara funktionsnedsatt. Det känns som mycket hopp är borta. Jag är inte bara funktionsnedsatt utan presterade heller inte särskilt bra på IK-testet, faktiskt. Antagligen kommer sig läkarens bedömning att jag inte kan arbeta eller studera på heltid av det.

Och undrar om jag någonsin kommer få tillbaka min vanliga hjärnkapacitet och energi. Jag vet att jag är väldigt ung men jag har alltid vait trög och trött. Det är lite värre nu men jag vet inte hur mycket bättre det kan bli. Undrar om jag någonsin kommer få tillbaka uthållighet och riktigt engagemang.

Jag känner mig så ledsen över att vara funktionsnedsatt. Jag levde på hoppet om att bli normal fram till sena tonåren. Verkligen levde. Jag dagdröme om en framtid där jag var socialt kompetent och stresstålig och vanlig varenda dag. Jag levde i framtiden och nu har det där krossats.

Jag hatar att vara så stresskänslig och trög. Jag kan kanske skriva men i verkligheten är jag långsam och rätt korkad. Kan inte formulera mig bra i tal. Det ska gå så fort när man pratar.


4 januari 2013, 00:14
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Jag har varit där själv. Och jag kommer tillbaka dit då och då. Och när jag gör det minns jag inte alls hur energisk och frisk och välmående och sprudlande glad jag brukar vara där emellan.

Det där med talet kan ge sig med tiden. Believe me. Några här har träffat mig. Jag tror att de kan intyga att det inte är något fel på min förmåga att prata. Det finns säkert någon som önskat att jag kunnat knipa igen truten en stund (men vederbörande får gärna låta bli att intyga det). En gång i tiden kunde jag knappt föra en konversation om jag inte provat ut den i lugn och ro hemma först i olika varianter med möjliga händelseförlopp. När man blir äldre orkar man inte förbereda sig längre. ;)


4 januari 2013, 00:40
Avslutat konto
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Jag har varit där själv. Och jag kommer tillbaka dit då och då. Och när jag gör det minns jag inte alls hur energisk och frisk och välmående och sprudlande glad jag brukar vara där emellan.

Det där med talet kan ge sig med tiden. Believe me. Några här har träffat mig. Jag tror att de kan intyga att det inte är något fel på min förmåga att prata. Det finns säkert någon som önskat att jag kunnat knipa igen truten en stund (men vederbörande får gärna låta bli att intyga det). En gång i tiden kunde jag knappt föra en konversation om jag inte provat ut den i lugn och ro hemma först i olika varianter med möjliga händelseförlopp. När man blir äldre orkar man inte förbereda sig längre. ;)


Det låter också hoppfullt. :)


4 januari 2013, 10:56
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 262, 263, 264, 265, 266, 267, 268 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.