Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
|
Sida 1 av 1
|
[ 9 inlägg ] |
|
Författare |
Meddelande |
Sanive
Medlem
|
Screen name
Jag har behövt ett nytt nick ett tag nu, men jag har alltid så svårt att hitta på nya. Jag har sökt på diverse program som genererar en massa förslag, men det blir alltid samma tråkiga och pretentiöst "unika" nick som Al1c3rül3z.
Har någon förslag på hur jag kan gå tillväga eller hämta inspiration för att hitta på ett? Det måste fungera på engelska.
Det handlar om ett nick jag kommer använda till onlinespel mm, så jag menar inte att jag kommer ändra användarnamn på det här forumet.
|
14 februari 2010, 02:21 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Re: Screen name
Zorg!
|
14 februari 2010, 02:31 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Jag brukar använda mig av ordlexikon i liknande problem. Har ett gäng liggandes som jag hittat på loppisar o likn.
|
14 februari 2010, 14:56 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Funka på engelska, som i "ha en betydelse på engelska", eller bara nåt som inte väcker anstöt på engelska? Ufos metod är bra. Ta ett ord du gillar. Häst tex. Översätt det till nåt intressant språk. Paard på holländska. Numera finns ju ordböckerna på nätet: http://translate.google.com/
|
18 februari 2010, 22:38 |
|
|
Sanive
Medlem
|
Ordböcker på diverse språk är enkla att leta i. Men det tar tid då det är få ord som faktiskt fungerar praktiskt som nick. Dessutom om det är för uppenbart vart det kommer ifrån kanske folk tar mig för någon som faktiskt talar språket eller bor i det landet. Fast européer reagerar knappast på ord utanför europa, men de fungerar ännu mer sällan.
|
19 februari 2010, 02:47 |
|
|
mogfelat
Medlem
|
Kolla på en karta över Kanada eller de norra staterna; Där finns det en massa helmysko namn på städer. Eller läs en bok om upptäckarna Lewis & Clark. Eller ta ett namn från bibeln - t.ex. Shoshannim.
|
25 februari 2010, 03:12 |
|
|
Josef3
Avslutat konto
|
Som nämnts så är gamla utdöda kulturer bra källor. Babylon och Egypten t.ex, även bibeln kan fungera.
Det gäller att hitta rätt balans mellan ett namn som låter bra och som skulle kunna fungera i andra sammanhang. T.ex är det inte svårt att tänka sig science-fictionskurkar (finns väl många gissar jag) som heter Seth eller Kain, men det skulle kännas riktigt löjligt med namn som Mentuhotep eller Psammetikus.
De absolut sämsta namnen när det gäller t.ex fantasy är såna som helt saknar verkliga referenser. T.ex så låter det helt enkelt bättre att kalla en påhittad stad för Adolfsburg än att kalla den för "Eth-ch'un'n'yaakh" även om den egentligen inte har något med (i det här fallet) Tyskland att göra. Det är bättre att kalla ett rymdskepp för "Siegfried", "Pandora" eller "Avalon" än att kalla det för "D'boo'ji'khuu-ze".
Att leka med ord och språk kan funka, t.ex hade jag en gång en ond trollkarl som hette Nidwinter. (Midvinter, mid blir nid och vinter blir winter). Hade funkat i allt från smurfarna till Harry Potter om man frågar mig. Spelade också en häxjägare en väldigt kort tid i Warhammer Online (skitspel) som jag kallade Bregotinda von Schmäck. Hon hade grått hår uppsatt i en farmorsknut, lapp för ögat och såg allmänt hård ut när hon avfyrade sin 1600-talspistol.
För mytologiska namn är Bra Böckers Hexikon en bra utgångspunkt. Ta de namn du gillar och, om det känns nödvändigt, omvandla dem till engelska motsvarigheter för att få det att låta internationellt.
Jag gillar själv tyska mytologiska namn som Percival (Parsifal) eller Siegfried som skulle kunna vara allt från supervapen eller stridsvagnsmodeller till sagokungar eller hemliga agenter.
|
25 februari 2010, 12:23 |
|
|
Josef3
Avslutat konto
|
Mitt bästa råd är alltså, ha inte för mycket fantasi. Följ redan utstakade riktlinjer och låna namn men gör det inte på ett för pretentiöst sätt och undvik alltför mainstreamaktiga namn som är knutna till specifika fiktiva karaktärer. Mytologiska namn som "Odin" är okej, men inte namn som "Sephiroth" hämtade från en specifik tv-spelsskurk om det inte är en väldigt okänd skurk.
|
25 februari 2010, 12:30 |
|
|
Sanive
Medlem
|
Mycket vettigt inlägg från Josef3. När jag gjorde en stygian necromancer på Age of Conan så letade jag igenom en lista på gamla egyptiska namn och valde en som inte var allt för främmande att stava. Fungerade utmärkt. Jag var nog en av de fåtal som inte försökte får min karaktär att se västerländsk ut. Synd att min estetiska överlägsenhet och tålamod för spelet föll på de gigantiska brösten som inte gick att göra mindre.
|
27 februari 2010, 02:03 |
|
|
Sida 1 av 1
|
[ 9 inlägg ] |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|