Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6
Har bestämt mig för att rösta i höst 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Har bestämt mig för att rösta i höst
Isf tänker du i nattmössan du också.
Nynazister har mördat folk, (Klippan, Kode, Fackföreningsmannen etc) det har inte AFA gjort.

25 februari 2010, 05:52
Medlem
http://www.aftonbladet.se/debatt/kronik ... 6678054.ab

Vad Nyamko Sabuni har gemensamt med sd och nd..

25 februari 2010, 22:08
Medlem
Oavsett om de är nazister eller ej, så tänker jag inte rösta på ND, eftersom jag inte gillar deras partiprogram. Det låter ganska mycket som en väldigt konservativ falang av Kristdemokraterna.

Citera:
* Folkslags rättighet till sin särart

Det låter ju fint, men vad innebär det i praktiken? Hur definieras "särart"? Gäller det till exempel saker som så kallad hederskultur? Är hedersmord okej enligt ND om det ingår i ett folkslags särart?

Citera:
* Kultur och att mångkultur ska bekämpas, och att utomeuropeiska invandrare ska stimuleras att återvandra till sina hemländer för att bygga upp dessa som bistånd.

Jag gissar att det här bygger på uppfattningen att människor från alltför skilda kulturer inte är skapta för att leva tillsammans. Det är ju inte fel att hjälpa andra kulturer att skapa ett bättre samhälle i det egna landet, men hur ska det gå till? Hur ska biståndet finansieras? Blir det verkligen billigare än vad skulle kosta att släppa in folk som flytt? Hur lätt är det att stöpa om ett lands samhälle från till exempel diktatur till demokrati? Se bara på hur fatalt USA misslyckades i Irak när de försökte...

Jag tror själv att olika kulturer kan leva tillsammans, men inte nödvändigtvis utan vissa kulturkrockar, vilka dock måste kunna övervinnas. Om man (ND) inte vill så går det förstås inte. Det bor ju förresten redan ganska många utomeuropéer i Sverige, som inte har några problem. En idé kan vara att ta hjälp av dem.

Citera:
* Yttrandefrihet och stopp för PK-maffians likriktning av massmedia

Ja, alla problem måste kunna diskuteras öppet. Samtidigt tror jag att det handlar mycket om vilken agenda man har. Att vilja ha friheten att säga att alla utomeuropeiska ska ut ur landet känns för mig väldigt onyanserat och som en form av kollektiv bestraffning. De som sköter sig får lida för de som inte sköter sig. Å andra sidan måste man kunna få säga det för att saken ska kunna diskuteras.

Yttrandefriheten måste i så fall dock gälla alla grupper - till exempel konstnärer (se nedan angående "dålig" konst).

Jag är förresten varken rasist eller antirasist; jag är individualist. Vem som helst kan vara en idiot och vem som helst kan vara juste. Vem som helst kan också vara både en idiot och juste, men inom olika områden, och det utan att för den skull nödvändigtvis vara en sämre människa. Då pratar jag alltså om alla människor oavsett grupptillhörighet (till exempel ND-partister eller islamister eller aspergare eller svennebananer eller blattar eller niggrer eller lokförare och så vidare in absurdum).

Citera:
* Kultur och att mångkultur ska bekämpas, och att utomeuropeiska invandrare ska stimuleras att återvandra till sina hemländer för att bygga upp dessa som bistånd.

Citera:
* Demokrati och att det är politiker som ska tjäna folket och inte tvärtom

Hur mycket kommer det att kosta svenska staten att bidra till demokrati i till exempel Nordkorea? Iran? Irak? Thailand? etc... etc...

Citera:
* Familjepolitiken. Familjen är samhällets basenhet, och ska själva få välja hur och vem som tar hand om barnen, på lika villkor

Kristdemokraterna jublar - såvida inte detta gäller alla familjekonstellationer?
Barnens rättigheter bör inte glömmas bort; barn behöver till exempel komma ut och lära sig möta andra barn från andra grupper för att kunna fungera i samhället.

Citera:
* Skolan. Slut på flummet och fram för flit och disciplin.

Korvstoppning och faktapruttande ger jag inte mycket för. Däremot tror jag på en individanpassad skola. Själv fungerade jag till exempel mycket bra i en strukturerad skolmiljö, men då måste den gälla under hela utbildningstiden inklusive gymnasium och universitet. Ju högre upp man kommer desto mer måste man själv kunna ta ansvar för att strukturera studierna.

En miljö där fria tankar tillåts behövs för att till exempel forskningen inom olika områden ska kunna utvecklas. Den främjas tyvärr inte av korvstoppning och oreflekterat faktapruttande.

Som en kompromiss tror jag på problemorienterad inlärning. Då får jag både den struktur som jag behöver, men även möjlighet till självständigt reflekterande.

Citera:
* Ekonomi. Mera lokal produktion, stopp på multinationella företags härjningar

Det där låter ju faktiskt som en gammal vänsterklyscha. När vänstern framför liknande idéer brukar motståndarna invända att globaliseringen inte går att stoppa.

Citera:
* Arkitektur. Stopp på dålig "konst".

Det där kommer ge ett mycket dåligt konstklimat. Konstnärerna kommer bli rädda för att uttrycka sig fritt; det vill säga den uttrycksfrihet som ND värnar om kommer begränsas. Vem ska dessutom avgöra vilken konst som är "entartete Kunst" (för att använda ett gammalt begrepp som jag tror ND mycket väl känner till)?

Citera:
* Nationell soldaritet. Stopp på bidragsspiralen, låt folk jobba istället.

Hur ska vi hitta jobb till alla? Hur blir det med dem som inte kan jobba?

Citera:
* Rättsväsende. Brottslingar ska tvingas att jobba / göra samhällstjänst.

Det där låter i och för sig som att det skulle kunna vara en väg ut i samhället och bort från kriminalitet.

Citera:
* EU. Sverige ska lämna EU och inte gå med i EMU.

Också en gammal vänsterklyscha.

Citera:
* Miljö. Hållbar utveckling med lokal produktion. Stopp för djurplågeri i religionens namn

Varför nämns bara djurplågeri i religionens namn? Jag säger stopp för alla former av djurplågeri, i vems namn den än utförs. Dessutom utförs det väl långt oftare inte i religionens namn utan på helt vanliga svenska slakterier och i helt vanliga svenska djurtransporter och på helt vanliga svenska uppfödningsfarmer!? Det djurplågeri som utförs i religionens namn är försvinnande litet i Sverige idag, men bör förstås stoppas det också. Jag tror dock att det är viktigare att börja där problemet är störst.

Citera:
* Landsbyggd. Stopp för industriella jordbruk.

Ge bönderna mer betalt för de varor de producerar; industriellt eller inte - utan bönder skulle vi svälta. Om bönderna finge bättre betalt skulle de inte behöva utarma resurserna på samma sätt eller behandla djuren som varuautomater.

Citera:
* Bistånd. Sker först genom återvandring, och sedan på frivillig väg. Bistånd betalas inte till regimer utan hjälporganisationer.

Hjälp till självhjälp; enbart ekonomiskt bistånd hjälper inte i längden. Hjälporganisationerna behöver för övrigt saneras, men det är en annan fråga. Hur ställer sig ND till återvandring till länder i (inbördes-)krig eller där den återvandrade genast fängslas vid ankomsten och/eller "försvinner" eller förföljs/torteras etc...?

27 februari 2010, 15:48
Medlem
BUMP!

3 mars 2010, 22:00
Medlem
rdos skrev:
Dessutom missar du en viktig punkt. ND är inte anti-islam. De är emot mångkultur. Det står t.o.m. i manifestet att de vill behålla alla folks särart, och att alla folk är lika mycket värda. Att jag var tvungen att läsa detta på deras hemsida är egentligen skandalöst med tanke på hur många gånger man fått kopplingen emot mångkultur -> rasist -> antimuslim kastad i ansiktet.

Selektiv analfabetism?

"Så vitt vi vet är vi som politiskt parti ensamma både om att ha identifierat islam som ett problem och om att vilja göra något åt problemet, även om många enskilda svenskar klart har sett att islam är ett samhällsproblem som påverkar dem och alla oss svenskar."
- Jihad mot folkhemmet

21 mars 2010, 19:06
Medlem
tobias skrev:
rdos skrev:
Dessutom missar du en viktig punkt. ND är inte anti-islam. De är emot mångkultur. Det står t.o.m. i manifestet att de vill behålla alla folks särart, och att alla folk är lika mycket värda. Att jag var tvungen att läsa detta på deras hemsida är egentligen skandalöst med tanke på hur många gånger man fått kopplingen emot mångkultur -> rasist -> antimuslim kastad i ansiktet.

Selektiv analfabetism?

"Så vitt vi vet är vi som politiskt parti ensamma både om att ha identifierat islam som ett problem och om att vilja göra något åt problemet, även om många enskilda svenskar klart har sett att islam är ett samhällsproblem som påverkar dem och alla oss svenskar."
- Jihad mot folkhemmet

Urlen fungerar inte, men vad man säger är att islam är ett problem i Sverige, pga mångkultur. Det är inget problem i arabländer eller någon annanstans där islam är majoritetskultur.

22 mars 2010, 17:30
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6

Som gäst saknar du privilegier.