Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Myset: Bur med betonggolv. För HELVETE!
Författare |
Meddelande |
lillsanna
Medlem
|
Re: Myset: Bur med betonggolv. För HELVETE!
Ja, det var henne, Freja, det handlade om.... hon fick sedemera flytta ut på en gård hennes föräldrar köpt och hade en hel stab mer eller mindre bra assistenter. Fick höra lite via inte helt etiska vägar, eftersom jag arbetade på ett ställe där en av dem som arbetade med fallet brukade tillbringa tid ibland. En av de saker jag fick reda på var att de fixat en swimmingpool åt henne, hon älskade att simma ... min första fråga var förstås om de tänkt använda den, om den endast skulle användas som pool eller även som bestraffning/belöning. Fick inget svar den gången, men väl lite senare när personen i fråga helt chockat berättade att Elisabeth gått bersärkargång, kastat alla trädgårdsmöbler och annat löst i poolen, spräckt det mesta kaklet och så vidare och ingen fattade något.
Jag påpekade med len röst att jag förstod för jag hade sannolikt gjort likadant, har man aldrig fått något för enbart glädje så inser man snabbt att gott uppförande betyder simma och dåligt inget simma, vem vill ha en pool på de premisserna .... inte jag iallafall
|
19 februari 2010, 23:13 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Ja, vad är det för mys med någonting som låter som en Draculakista? Låter som "Här inne i lådan sitter tant Olof med kuken framme, och lurar autisterna att det är en glass". eller ursäkta, jag sade kuken, menade myspinnen så klart.
|
20 februari 2010, 02:30 |
|
|
sugmundfreud
Medlem
|
Heh, nej de fattar ju aldrig. Man kunde aldrig ana. Etc.
|
20 februari 2010, 02:32 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
http://www.falkenberg.se/nyhetsarkiv/al ... 00163.htmlUtredningen pågår och ska vara klar att redovisas för socialnämnden 24 februari. Vad som sedan kommer att hända med de anställda återstår att se.
|
20 februari 2010, 15:11 |
|
|
lillsanna
Medlem
|
Man får väl hoppas att de får känna av tumskruvarna rejält iallafall och inte bara få en lam tillsägning ....
|
20 februari 2010, 19:20 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
Jag ställde frågan om vad tanken med namnet "mysen" var. Svar: Det finns något som kallas "Snoezel" (holländska) och som uppenbarligen är det som på svenska kallas "sinnesrum". Ett sådant ska kunna fungera som stimulerande, avkopplande eller bådadera. Vanligtvis är ett sådant inrett med någon mjuk sittplats, ljud- och ljuseffekter, eventuellt stimulerande ytor och strukturer. Rimligtvis bör man också kunna utforma ett sådant väldigt individuellt till en brukare, förutsatt att man har god kännedom om dennes behov och vad som verkar stimulerande resp avkopplande på henne/honom. Vilket, i avkopplingshänseende, skulle kunna innebära litet och avskalat. Här är en länk som ger en viss översikt. http://home.swipnet.se/michelle/Snoezelen.html
|
24 februari 2010, 18:43 |
|
|
lillsanna
Medlem
|
Men den där betongbunkern var väl iallafall så långt från "Snoezelen" man kan komma. Jag har en kompis som fött 4 barn, tre av dem är döda. Hur som helst de var dels autistiska men hade en hel rad fel på konstruktionen skulle man kunna säga, deras kroppar la av varefter tills den stängde. Det jag ville komma fram till, var att dessa barn fick tillträde till ett sånt sinnescentrum och så som det var utformat var det guld för barnen!
Där fanns tysta rum med enbart sinnesförnimmelser och svagt ljus, där fanns gungor utformade som hängmattor och en massa mer som kunde ge dem sinnestillfredställese på ett sätt som deras mamma och pappa inte kunde, om än att de gjorde väldigt mycket för och med barnen.
Att kalla den där betongbunkern för ett sinnesrum är en ren kränkning mot grundtanken.
FY FÖR DEN LEDE!
|
24 februari 2010, 18:54 |
|
|
Savanten Svante
Medlem
|
instämmer. Om nån får tag på rapporten, som för övrigt skulle presenteras idag, så gasta gärna...
|
24 februari 2010, 21:47 |
|
|
porslinet
Medlem
|
helt oacceptabelt beteende och bör jämställas med misshandel alt grov misshandel.
|
27 februari 2010, 03:38 |
|
|
Timeless
Medlem
|
Det kanske är mysigt. När jag var liten och följde med morsan till arbetet, så hoppade jag ner i såna där backar man lägger grejjor i, och en annan ställde jag, efter lite besvär, ovanpå. De var nog 15 till 20 cm höga. Skulle knappast hoppat ner i ett sånt utrymme någon annan gjort iordning dock. Tror att alla som behöver såna utrymmen fixar det själva, bara materialet finns där. Själv vet jag att jag visste att det fanns vilorum på stället jag var på, att jag alltid varit morgontrött och att det var hål i backarna som jag inte brydde mig om, snarare tvärtom så tittade jag ofta ut genom dem. "NPF-problematik" my ass. På det arbetet fanns en massa idioter som sprang runt och snackade massa gojja jag inte förstod. Där har vi den mest troliga orsaken till att jag var nära att få en gratisskjuts till Tjotahejti. Körde lastbilar därifrån med backar som truckarna hämtade. Liknande backar har jag sett förr utan att ha hoppat ner i. Får man bara tyst på skitsnacket, så behöver man inte utsätta sig för såna risker. Kan tänka mig att det snackas en hel del skit på såna där "behandlingshem" oxå. Själv hade jag garanterat hellre gömt mig i ett proppskåp eller liknande, varje dag. Hade såna där kärringar som jag glömt av vad de heter men de är istället för dagis, de flesta av dem pratade jag aldrig med. Jag var där och åt deras mat och gjorde mina behov i deras toaletter. Hade jag blivit socialt tvingad på ett sånt ställe hade jag nog försökt gömma mig i en stövel. Betonggolv kanske låter illa, men man går inte och lägger sig på hård yta när det finns mjuk, om man inte vill eller är tvingad. Jag tror att jag med min post har visat att viljan kan finnas där. Ska nog tilläggas att jag inte läst länkarna än.
|
27 februari 2010, 05:46 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|