Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Spader
Medlem
|
Re: Mattråd!
Jag har bakat mycket rågbullar och grahamsbullar. De sistnämnda blev mest lyckade. Längre tillbaka i tiden har jag provat annat, bl.a. att baka med egen surdeg.
|
17 december 2012, 19:55 |
|
|
Orange
Avslutat konto
|
Det är hon inte. Hon äter oftast väldigt lite till middag nästan oavsett vad jag lagar. På dagis äter hon dock 2 - 3(!) portioner till lunch och två smörgåsar till mellanmål. Man skulle kunna tro att hon helt enkelt föredrar att äta tidigt på dagen, om det inte vore för att det är jättesvårt för mig att få i henne något alls på helgerna. Falukorv älskar hon iofs men det kan hon ju inte leva på.
|
17 december 2012, 20:34 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag har för mig att du har frågat det förut, så jag hänvisar helt enkelt till mitt tidigare svar - vilket väl var något i stil med: Dels för att det är kul och dels för att det inte alltid blir så här ambitiöst. Just den här gången kände jag för att pröva något nytt och var motiverad.
|
17 december 2012, 20:52 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
De kavlas ut: De fylls med den risgrynsgröt som blev över från igår: De gräddas i het ugn: De penslas direkt efter gräddningen för att bli mjuka: De ligger och vilar efter gräddningen: Två bullar blev över, så dem fyller jag istället med potatismos senare i veckan:
|
17 december 2012, 21:08 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Nu är det dags för huvudrätten.
|
17 december 2012, 21:10 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Jag har ätit proteinpulver och chokladkakor i ett par dagar. Blev nyss paralyserad av yrsel, vilket jag avhjälpte med dietpulver som innehåller allt kroppen behöver. Snart har jag slut på sånt pulver och måste leva på havregrynsgröt.
|
17 december 2012, 21:29 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Jag har svårt för att känna mig motiverad att laga god mat bara till mig själv, men jag jobbar på det som ett led i att förbättra min självkänsla. Viss mat är faktiskt inte särskilt jobbig att laga heller. Älggrytorna, t.ex., sköter i princip sig själva. Grejen är att jag är rätt kräsen med vad jag stoppar i mig. Hel- och halvfabrikat är oftast äckligt. Det finns enstaka som håller en god kvalitet, som t.ex. Dolmios ekologiska tomatsås. Dem unnar jag mig att använda när jag vill slippa några led i matlagningen. Annars underlättar det enormt att se till att alltid ha hemma råvaror av god kvalitet, helst sådana som inte kräver för mycket framförhållning att tillreda. Styckfrysta fiskfiléer är t.ex. bättre än hela fiskblock, frysta örter bättre än krukor som måste användas innan de vissnar. Med tiden utvecklar man en blick för vad som är "bra att ha", vad som är kompatibelt med vad, vad som ger rester som kan tas tillvara i en annan maträtt, o.s.v.
|
17 december 2012, 22:26 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag gissar på begränsad studentbudget snarare än fri vilja!?
|
17 december 2012, 22:27 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Karelska piroger alltså, Schueberird? Nice.
|
17 december 2012, 22:29 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Karelska piroger med äggsmör och korvsoppa med gräddfilskräm: Resten av pirogerna ligger i frysen. Googlade du eller kunde du det i alla fall? Det där var alltså riktat till Yetin.
|
17 december 2012, 23:46 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|