Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Hm, tack, men jämfört med de krafter jag har haft och borde ha än...

************************************************

I natt och idag har skogen sett ut som man kan tänka sig flera gigantiska japanska nästan tuschmålningar på genomskinlig sidenväv uppspända några meter bakom varandra: avlövade ekar och aspar, tallar och stenar, fläckarna av djupgrön mossa sveps in av en fin dimma som suddar ut detaljerna och liksom delar upp djupdimensionen i flera alldeles plana lager...

... men nu är det snart mörkt och frågan är om jag borde ut i den heller.


4 november 2012, 17:16
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Just ja! För några dagar sedan såg jag massor av sidensvansar och en hackspett. Det var en humörhöjare.


16 november 2012, 22:40
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Incognita skrev:
sidensvansar


Fågelvärldens punkare!


17 november 2012, 00:04
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Ja, va' fräna de ser ut!


17 november 2012, 13:13
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
... och vitan snö han ligger kvar på tak och gångbanor sedan flera timmar, första gången jag har sett i höst.


29 november 2012, 01:18
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
... och på andra sidan är även skogen i vinterskrud, med månen som ett suddigt litet hål i snömolnen. Men vinterskruden är tunn som ett sommarlinne och får träden att se anorektiska ut. Fryser inte skogen? Det gör jag i mycket tjockare kläder.


29 november 2012, 03:12
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Bild


29 november 2012, 20:14
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Både igår och idag har jag sett halo-fenomen. Det idag var helt fantastiskt - som två starkt skinande extrasolar (fast utdragna snarare än runda) placerade mitt i vertikala regnbågar på var sida om den riktiga solen. Jag kan verkligen rekommendera förmiddagståg i soligt väder just nu; någon gång på vägen lär man passera dimslöjor.


14 december 2012, 17:31
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jaha, nu börjar man kunna se skogen när man är vaken igen. Just nu i tjock vinterpäls. Undrar om den skulle se värmande ut ifall man inte visste vad den var.


16 januari 2013, 16:53
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Iskall vinternatt med knarr under kängsulorna, träden ritade i snötusch och frostfiligran och en svart himlapäll piercad som en punkbrud (eller om pällen är maläten; är det därför det drar så nålkallt?)… och plötsligt, rakt i ögonhöjd, ligger där en enorm varmorange augustimåne.

Jösses. Både färgskala och associationsbanor losslitna och runtvirlade som i snöstorm. Är det från ett sådant stadium man kan nå viktiga nya insikter? Komsi komsi, insiktan nu då, hrr hrr hrr…?


19 januari 2013, 02:18
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron