Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Incognita skrev:
Nu skall jag äta en ytterst fantasilös middag bestående av micrad färdigköpt pannkaka från frysdisken. Har inte hunnit handla.

Oj, stackare, det lät ju nästan så att man skulle vilja komma hem och laga något åt dig. (Och som något jag skulle äta med sylt och grädde ≈ sås...)

21 november 2012, 02:22
Medlem
Zombie skrev:
Å hjälp nej. Frågan är om jag skulle kunna sova på så fastande mage.

Kroppen anpassar sig efter ett tag...

21 november 2012, 05:40
Avslutat konto
Zombie skrev:
skolmatan

Det heter bamba. ;) :10:

21 november 2012, 10:59
Medlem
Hade svårt för att säga "bamba" när jag var i skolåldern. Det hette ju "matsalen". Så stod det ju på dörren till den. :? Tror inte att jag protesterade när andra sa bamba, kunde bara inte själv. Mina föräldrar kommer inte från den här regionen där man säger bamba, och jag hade inte förmågan eller viljan att härma mina skolkamraters sätt att prata.

21 november 2012, 13:15
Avslutat konto
Spader skrev:
Hade svårt för att säga "bamba" när jag var i skolåldern. Det hette ju "matsalen". Så stod det ju på dörren till den. :? Tror inte att jag protesterade när andra sa bamba, kunde bara inte själv. Mina föräldrar kommer inte från den här regionen där man säger bamba, och jag hade inte förmågan eller viljan att härma mina skolkamraters sätt att prata.

Aspigt. :geek:

21 november 2012, 19:12
Moderator
Orange skrev:
Zombie skrev:
skolmatan

Det heter bamba. ;) :10:

Ja, för er som får solen begagnad från våra trakter. :P Bamba har för min synestesi alltid låtit som ett par sånadär bambustavar man skulle slå mot varandra i småbarnsmusiken, i kombination med en blöja någonstans.

21 november 2012, 19:20
Moderator
Jag ser framför mig en stereotyp barnboksskildring från förr med imperialistiska illustrationer av svarta med karikatyriskt stora läppar och iklädda enbart bastkjolar och primitiva smycken.

21 november 2012, 20:12
Avslutat konto
Jag tycker ordet är rödbrunt och runt och jag associerar av någon anledning till hamburgare.

21 november 2012, 20:24
Moderator
Skulle behöva matlådor. Landstingets är bortskurna sedan länge, antagligen behöver man i praktiken ha dött för att få rätt till dem, och dessförinnan hade de ändå hunnit bli dubbelt så dyra som de färdigrätter som finns i affärerna och det för en oätlig kvalitet. Och affärsrätterna erbjuder ju inget urval så fort man har någon överkänslighet eller allergi.

Vad i helvete finns det inte nättjänster som fixar sånt för. Åtminstone talar om "det här ska du äta den närmaste månaden, detta ska du köpa till det, så här lagar du det, och det går snabbt, enkelt, tillräckligt billigt och är såpass omväxlande att du får ner det". :05: :05:

22 november 2012, 17:00
Moderator
Idag improviserade jag ihop något slags snabb-moussaka:

1. Sätt ugnen på 175 grader och olivoljesprinkla en ugnsform (min är ganska rymlig).

2. Snabbskölj och skiva ekologiska mjöliga potatisar (behöver ej skalas) och täck formens botten med dem; kryddas med herbamare.

3. Skölj och strimla blekselleri efter smak (inklusive blad) och strö över.

4. Skiva en gul lök och strö över.

5. Bryt sönder några ark renskav direkt från frysen och blanda ner dem i lagret av selleri och lök tillsammans med olivolja (sprinklas över) och herbamare.

6. Häll över en burk ekologisk dolmio-tomatsås blandat med en skvätt vispgrädde (ca 1 dl).

7. Täck med mozzarella (det gick åt 3 st till min form).

8. Låt vara i ugnen tills osten är gyllenbrun och knaprig och moussakan fräsande het. Om potatisen fortfarande är hård, låt stå på eftervärme i ugnen ett tag (flytta gallret längre ner).

28 november 2012, 21:08
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.