Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Vad betyder? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad betyder?
@Schueberird: :D haha! ja du har väl kanske en poäng där, men vad gör flickorna i bäcken
både sommar och vinter, och varför ska man skrämma dem med kniv :?:


19 november 2012, 20:22
Medlem
Inlägg Re: Vad betyder?
Det närmaste jag kommit är "rå" typ skogsrå, sjörå och bäckrå kanske gubben sa att det var ett rå i bäcken
och jag som var liten fick det till fjås, han pratad någon dialekt också som jag inte minns. Kanske var det så,
jag har hittat en väldig massa övernaturliga väsen beskrivna på nätet men fjås lyser med sin frånvara, det var
nog dialekt och jag som liten som fick till det där.


19 november 2012, 20:42
Moderator
Inlägg Re: Vad betyder?
Jag undrar ändå jag. Inte för att jag vet, fast jag tycker det är intressant, men vad kan det rimligen finnas för ord att ta fel på? Fjös (fähus)? Barn kan nog också höra rätt oftare än man tror ibland. Finns det sjörån kanske man kan tänka sig döttrar i bäckarna, eller allmänt oknytt, som man med noanamn kallar fjås, kullôr eller vad man nu har för ord? Minns du var gubben kom ifrån (vad han kan ha talat för mål)?


19 november 2012, 21:06
Medlem
Inlägg Re: Vad betyder?
Ron Jeremy skrev:
@Schueberird: :D haha! ja du har väl kanske en poäng där, men vad gör flickorna i bäcken
både sommar och vinter, och varför ska man skrämma dem med kniv :?:


Det var la "bäckafjåset" som hotade att locka dig i fördärvet. Stål har ansetts binda de flesta otyg, så biten om kniv i bäcken är nog inte så konstig.

Incognitas idé om noanamn på näcken låter rimlig.


19 november 2012, 21:15
Moderator
Inlägg Re: Vad betyder?
Just näcken har det emot sig att han är karl, och fjås i den bemärkelse vi antar här betecknar kvinnfolk. Utom på jämtska och kanske något mer. Men hur gammal är den betydelsen, och är det rimligt att säga "pojkvänner" här? "Mågarna däri bättjen"? *prövar*


19 november 2012, 21:20
Medlem
Inlägg Re: Vad betyder?
Hänger det på nåt sätt ihop med att stämma i bäcken? Knivar och stämjärn är ju verktyg av stål och så vidare... :10:


19 november 2012, 21:39
Medlem
Inlägg Re: Vad betyder?
Zombie skrev:
Just näcken har det emot sig att han är karl, och fjås i den bemärkelse vi antar här betecknar kvinnfolk. Utom på jämtska och kanske något mer. Men hur gammal är den betydelsen, och är det rimligt att säga "pojkvänner" här? "Mågarna däri bättjen"? *prövar*


Näcken kunde väl drabba badande män också - om än på andra sätt än de badande kvinnorna. Vad jag läst dränkte näcken gärna männen. Du är så sexfixerad, Zombie! :04:

Det finns väl egentligen inget som säger att "fjåset" måste vara av kvinnligt kön.

Apropå talessättet "Bättre stämma i bäcken än i ån.":
Jag funderade också på det, men jag kom inte på något argument som talar för det.


19 november 2012, 22:06
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Som gäst saknar du privilegier.

cron