Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 
Skrock 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Skrock
Gammla talesätt och skrock tycker jag är intressant och ibland lite småkul.
Min nu döda mamma hade en bordskniv under madrassen för att hon inte skulle
få sendrag i benen under natten, det tycker jag var roligt men hon trodde
stenhårt på det :D. Att man inte ska ta in ljung vet väl alla för då drar man
ju in döden i huset, fan vet varför :?

Har ni också några sådana där tokigheter i minnet?


19 november 2012, 09:53
Moderator
Inlägg Re: Skrock
Jag undvek att lägga nycklarna på bordet tills jag fick veta anledningen till att man inte "skall" göra det. "Förr" (när vet jag inte) var det bara falna kvinnor som gjorde det (på barbordet då, får man förmoda), för att lämna nyckeln tillgänglig för en karl som kunde ta sig in på hennes rum. Eftersom det verkar föga troligt att någon karl skall få tillgång till mina nycklar hemma hos mig efter att jag låst in mig har jag därmed lagt av med detta nonsens. Känner mig grundlurad.


19 november 2012, 11:31
Medlem
Inlägg Re: Skrock
Men A-brunnar hoppar ni väl över fortfarande?
Det räknas till nutida skrock.


19 november 2012, 15:09
Medlem
Inlägg Re: Skrock
Det där med nycklarna var intressant. Det kan ju tänkas att även annat skrock har en anledning, men en som inte gäller längre, vilket kanske är därför det kallas skrock nu för tiden!? Eller så har anledningen bara glömts bort, men gäller fortfarande, fast då borde det inte kallas skrock.

Olika typer av brunnar bryr jag mig inte om, även om jag minns leken vi lekte som barn. intressant dock att A-brunnar tycks ha betytt samma sak även i en annan del av landet.


19 november 2012, 18:09
Moderator
Inlägg Re: Skrock
Brunnslock är rostiga. Det som är rostigt kan gå sönder. Bild

Nycklar på bordet, fan, där fick sig min manlighet en knäck. Vad ska jag då hänga upp min utsatthetsångest på så den inte tynger för mycket? :04:


19 november 2012, 18:14
Medlem
Inlägg Re: Skrock
Zombie skrev:
Brunnslock är rostiga. Det som är rostigt kan gå sönder. Bild


Förvisso, min herre, men menar du att A-brunnar har större tendens att rosta än till exempel K-brunnar? Bild


19 november 2012, 18:25
Moderator
Inlägg Re: Skrock
Nja, den där distinktionen är det inte jag som har hittat på. Skolbarn på pin kiv? Jag har fullt upp med att tvångsmässigt läsa skiten.

Såvida det inte står för Akta dig, Kliv här, FallVarning och liknande. Tierp är ju iallafall ingen kvalitetsgaranti, det vet alla upplänningar. :04:


19 november 2012, 18:48
Moderator
Inlägg Re: Skrock
... eller det aningen rationellare att det kan vara litet mindre otrevligt att hamna i en kloak- än en avloppsbrunn?


19 november 2012, 18:57
Medlem
Inlägg Re: Skrock
Jag vet inte heller var reglerna i A-brunnsleken kom ifrån.


19 november 2012, 19:38
Moderator
Inlägg Re: Skrock
Hos oss har jag för mig att A stod för "anti", d.v.s. allmänt negativt. "K" ansågs lokalt stå för kärlek, och då var man tvungen att tala om vem man var kär i - och det ville man inte (det var på lågstadiet när sådant var ytterligt pinsamt).


19 november 2012, 22:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 10 inlägg ] 


Som gäst saknar du privilegier.

cron