Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Titta på färgade fält! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Titta på färgade fält!
Klicka på den färg du känner för och välj sedan helst fullskärmsläge (till exempel med F11) och svart bakgrund:

Bild

Bild

Bild

Bild

18 november 2012, 21:18
Medlem
Inlägg Re: Titta på färgade fält!
Det här är alltså en flumtråd om färgers eventuella inverkan på den mänskliga organismen.

18 november 2012, 21:41
Medlem
Jag klickade på alla och kände efter. Den gula och den röda kändes bäst, det började sjuda i kroppen och gå runt i huvudet.
De andra två var för dova.

Jag vet att mitt förrförra kök med mycket rött i gjorde mig galet ilsken. Nu har vi ett vitt kök.
Fast jag är ifs. rätt ilsken ändå.

Vad tänker du dig ska hända?

18 november 2012, 22:00
Medlem
TIll en början menar jag att minst en av färgerna ska ge en uppiggande effekt och minst en en lugnande effekt och vidare varianter av dessa två tillstånd. Dock tror jag också att eventuell effekt påverkas rätt mycket av testobjektets grundtillstånd.

Jag har samtliga fyra färger i min lägenhet och använder dem för att få olika effekter i olika rum och var intresserad av hur andra upplever dem. För mig har till exempel gult alltid stimulerat min kreativitet ända sedan jag som barn hade gula väggar och jag blir även piggare av en särskild nyans av gult.

18 november 2012, 23:39
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Jag klickade på alla och kände efter. Den gula och den röda kändes bäst, det började sjuda i kroppen och gå runt i huvudet.

Aha... mhm... mycket intressant... *noterar* Jag kan tillägga att min hall är målad i ungefär den röda nyansen (bara aningen mörkare) för att ge ungefär samma effekt som du upplevde (när jag är på väg ut).

CodeRedAlert skrev:
De andra två var för dova.

Hur kände du dig inför dem?

CodeRedAlert skrev:
Jag vet att mitt förrförra kök med mycket rött i gjorde mig galet ilsken. Nu har vi ett vitt kök.
Fast jag är ifs. rätt ilsken ändå.

Röda kök sägs också göra att människan äter snabbare (än vad som är nyttigt).

18 november 2012, 23:45
Medlem
Schueberird skrev:
TIll en början menar jag att minst en av färgerna ska ge en uppiggande effekt och minst en en lugnande effekt och vidare varianter av dessa två tillstånd. Dock tror jag också att eventuell effekt påverkas rätt mycket av testobjektets grundtillstånd.

...vilket också kan tänkas påverka om man upplever en färg som positiv eller negativ.

18 november 2012, 23:47
Moderator
[delvis OT]
Schueberird skrev:
Jag kan tillägga att min hall är målad i ungefär den röda nyansen (bara aningen mörkare) för att ge ungefär samma effekt som du upplevde (när jag är på väg ut).

Bara en sån sak. Hur i Jösse namn väljer man sådan färgsättning? (Eller formsättning för den delen?) Hur vet man, eller kommer fram till, sådant?

Kan inte påstå att jag direkt vantrivs med mina val härinne, men hade jag grunnat så djupt hade jag aldrig kunnat bestämma mig. Hade jag varit mer... entisk... på den punkten är det också möjligt att jag hade haft ett mycket trivsammare hem utan att ha behövt lägga ut mer för det. (Finns det något namn på det? Måste väl vara någon störning i samma genre som ansiktsblindhet, alexitymi och liknande.)

[/delvis OT]

19 november 2012, 01:29
Medlem
Zombie skrev:
[delvis OT]
Schueberird skrev:
Jag kan tillägga att min hall är målad i ungefär den röda nyansen (bara aningen mörkare) för att ge ungefär samma effekt som du upplevde (när jag är på väg ut).

Bara en sån sak. Hur i Jösse namn väljer man sådan färgsättning? (Eller formsättning för den delen?) Hur vet man, eller kommer fram till, sådant?

Tja, det började med att jag inte vill ha vitt någonstans och sedan läste jag på en del om färgsättning och jämförde färger och funderade ut vad jag personligen gillade och inte gillade och vilka effekter de färgerna kunde tänkas ha etc... I slutändan struntade jag väl mer eller mindre i det som jag hade läst och valde efter eget huvud (men med det lästa troligen fortfarande någonstans i bakhuvudet).

19 november 2012, 02:15
Medlem
Schueberird skrev:
I slutändan struntade jag väl mer eller mindre i det som jag hade läst och valde efter eget huvud (men med det lästa troligen fortfarande någonstans i bakhuvudet).

Till exempel brukar det rekommenderas en lugnade färg som en viss nyans av blått i sovrummet (framförallt vid insomnandet), men jag valde gult istället för att bli uppiggad på morgonen och mer kreativ när jag sitter och arbetar vid skrivbordet. Vidare har jag riktat skrivbordslampan in mot väggen för att ytterligare förstärka den solgula färgen och få den att lysa upp hela rummet och göra lampljuset behagligare för ögat. Jag kan förstås fortfarande rikta ner lampan för att få ett skarpare - men också sterilare - ljus om det behövs (det är bra om man till exempel ska bedöma färgutskrifter, enligt vad jag precis erfarit), men gör det sällan.

19 november 2012, 02:29
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 

Som gäst saknar du privilegier.