Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Nästa
Dokumentärer 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Varför ska jag försöka få er att ändra åsikt? Det var åtminstone inte min mening. Jag kom med min åsikt och uppfattning om henne, inte med en ambition att omvända er syn på något sätt. Inte heller gör jag anspråk på att ha hela bilden klar för mig.

Sedan att ni har uppenbarligen båda samma behov av att glorifiera (och kanske glorifieras av?) folk, det har väl inte jag med att göra. Det var bara ett uppgivet konstaterande.


31 oktober 2012, 23:24
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
Jag skulle nog säga att det jag har ett behov av är hopp. Hopp om att det går att göra något litet åt någonting, om att det finns folk som fortfarande orkar bry sig om att försöka, och om att det också kan göra någon skillnad. Och utan att alla blir totalt genomkorrumperade på kuppen, eller var det från början - ja, utan att allt bara handlar om att framställa sig själv i falsk strålglans. Om det för dig betyder att jag har ett behov av att glorifiera och glorifieras, ja, då får du väl tycka det. Men f.y.i. så är jag väldigt obekväm med glorifiering åt alla håll. Men jag tycker inte att människor måste vara helgon rakt igenom (eller alls) för att vara värda att älska och beundra. Jag tycker faktiskt att det är beundransvärt av människor överlag bara att varje ny dag ta sig sängen, som den här världen är beskaffad.


31 oktober 2012, 23:32
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
Ungefär samma här.

Kan också säga att jag tycker det är roligt att utvecklas genom att b(r)yta uppfattningar med andra. Vare sig man anammar dem eller "bara" berikas och blir litet kunnigare, ödmjukare och vidsyntare. Men det brukar underlättas betydligt om jag kan se vad de(n) andra grundar sina uppfattningar på, av antingen tanke eller erfarenhet eller något annat jag kan komma åt att bedöma. Annars blir det svårt att säga mer än "jaha" och stuva in uppfattningen i magasinet för den händelse man helt eventuellt skulle stöta på grunder för den någon annan gång.


31 oktober 2012, 23:42
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Dokumentär om cat ladies. "I used to be a businessperson, now I am a cat lady. Why? Some cats came my way."



5 november 2012, 09:20
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Här är hela: http://www.youtube.com/watch?v=rLvjzfaNYLg


5 november 2012, 09:44
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
http://www.svtplay.se/video/588090/utkladd-till-pojke

Kvinnoförtryck i ett Afghanistan på tillbakagång. Just sett. Nästan alla andra svenskar tycker väl "tur att vi inte har det så" eller "så kommer vi att få det när muslimerna tar över". Jag har tillräckligt med historiska kunskaper för att inse att religionen är förevändning, inte orsak, och att den kristna duger utmärkt den med, eller till och med ingen alls. Jag ser att vi nyss har haft det så och kan få det så igen fortare än vi anar alldeles av egen kraft och vilja.


19 november 2012, 00:10
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Noise:


11 december 2012, 21:29
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
Katrine Kielos på Utbildningsradion, intervjuad apropå sin senaste bok Det enda könet - varför du är förförd av den ekonomiske mannen och hur detta faktum förstör ditt liv och världsekonomin. Kvar till 25 mars.

Såg det nyss. Nationalekonomi med mänskligt ansikte – till skillnad från det vanliga, som jag som man mer eller mindre fåfängt hoppas i grunden är mer maskinmässigt än manligt. Tycker hon verkar vara den sällsynta sorts person som på löpande band spottar ur sig självklarheter av den sort som inte finns i allmän insikt. Det blir ju inte sämre av att hon gör det med avsikt att föra tillbaka ett av mänsklighetens viktigaste ämnen – hur vi får mat i magen – till människorna, från en elit som egentligen inte lever bland andra människor eller på samma villkor som dem och som har lufttorkat allt levande liv ur ämnet och fått oss att tro att det är man själv som är dum om man då inte kan fångas av det. Hon är också besjälad nog att lyckas besjäla ämnet.

http://urplay.se/171371


12 december 2012, 04:07
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Zombie skrev:
Kvinnoförtryck i ett Afghanistan på tillbakagång. Just sett. Nästan alla andra svenskar tycker väl "tur att vi inte har det så" eller "så kommer vi att få det när muslimerna tar över". Jag har tillräckligt med historiska kunskaper för att inse att religionen är förevändning, inte orsak, och att den kristna duger utmärkt den med, eller till och med ingen alls. Jag ser att vi nyss har haft det så och kan få det så igen fortare än vi anar alldeles av egen kraft och vilja.


hmm ja under Islams guldålder var det uppenbarligen inte förbjudet att tänka. Eller före ~1970 men då var väl religionen helt enkelt inte så viktig...


12 december 2012, 04:56
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Fantastiskt mystiskt om Stora Barriärrevet, kan ses i några dagar till.
http://www.svtplay.se/video/940826/del-1-av-3


8 januari 2013, 03:23
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 17  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron