Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Schueberird
Medlem
|
Re: Mattråd!
Som allätare sedan barnsben har jag full förståelse för din nya fäbless.
Själv har jag ätit frukostsmörgåsar till... öm... frundag?
|
13 november 2012, 03:35 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Låter också rätt förnuftigt självomsörjande av en ansträngd kvinnokropp att vilja ha järn.
|
13 november 2012, 03:56 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Så kan man ju se det, förstås.
Idag slängde jag ihop rester på ett hyfsat delikat sätt. Hade mos av potatis och broccoli och örter i kylen som jag värmde i mikron medan jag fräste upp lök och bladspenat i en gryta och så i med grädde, ärtor och torsk (msc-märkta styckfrysta filéer). Bladspenaten och ärtorna hade legat länge i frysen i redan öppnade påsar, så det var bra att använda upp dem. Smakerna passade riktigt bra ihop, och fort gick det.
|
14 november 2012, 19:55 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
6 medelstora potatisar 4 morötter 1 broccolistjälk 1 bottenskyla skånsk senap (jag hällde i lite vatten i senapsburken för att kunna få ut det sista) x dl vitt matlagningsvin (~1 < x < ~2) y dl vatten (y = tillräckligt för att täcka rotsakerna) ½ grönsaksbuljongtärning 1 skål herrkuvert 4 laxfiléer
1. Hacka rotsakerna i lagom bitar och stek i någon form av steksmör i en stor gryta. 2. Häll ner senap och matlagningsvin i grytan och låta koka in en stund. 3. Hacka buljongtärningen. Häll i vatten och buljongtärning i grytan, sänk värmen och låt koka cirka 10 minuter. 4. Tillsätt och låt koka ungefär 5 minuter. 5. Dela laxfiléerna i lagom bitar. Dra av grytan från värmen. Lägg i laxen, lägg på ett lock och låt stå i cirka 5 minuter tills laxen är klar. 6. Servera med z antal ost- och gurksmörgåsar (z = ~1,5 st/person) (osten och gurkan förekommer alltså samtidigt på varje sammanhängande smörgåsareal) och lämplig måltidsdryck.
|
15 november 2012, 01:54 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag brukar klippa laxen.
Tomater kan man ha i också.
|
15 november 2012, 02:07 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Herrkuverten kan klippas direkt i grytan. Aha, fiskrecept. *noterar*
|
15 november 2012, 02:14 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det spad som eventuellt blir över kan sparas och med fördel användas till den där kycklinggrytan som lagas några dagar senare - eller varför inte använda det som degspad vid nästa brödbak (var dock försiktig med eventuella fiskben).
|
15 november 2012, 20:58 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Fiskspad i bröd? Jag är skeptisk.
|
15 november 2012, 21:03 |
|
|
kullan
Medlem
|
Igår gjorde jag isterbandsås.
Lök Isterband Röd paprika Och krossade tomater.
Hacka löken och skär paprikan i småtärningar fräs i smör. Lägg i isterbanden utan skinn och mosa sönder korven så det blir som färs. Fräs ihop det en stund. slå på krossade tomater. smula över lite basisilka och oregano och låt det småputtra en stund. Koka spagetti till.
|
15 november 2012, 21:56 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Man kan ha allt möjligt som degspad. Kycklingben passar dock mindre bra, men dessa plockar man lätt bort.
|
15 november 2012, 22:16 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|