Det hela började med att jag inte hade så mycket mat hemma, men jag hittade en burk creme fraiche i kylskåpet, så då räknade jag om ett brödrecept, som jag använder ibland, utifrån mängden creme fraiche, vilket betydde två sjundedelar av allt: Istället för 7dl yoghurt tog jag alltså 2-x dl creme fraiche och x dl grädde (x bör vara så litet som möjligt). Brödet görs på bikarbonat, vilket jag nästan alltid har hemma, men då behövs också något syrligt för att aktivera bikarbonatens inneboende jäskraft; därav krämfräschen. I övrigt tog jag det som fanns hemma.
Brödet innehåller ursprungligen 1 ägg, men det fick jag skippa, eftersom jag inga hade hemma. Ägget gör att brödet blir mindre smuligt, vilket märktes den här gången, men gott blev det.
Kastrullen, som brödet gräddades i, var den som kom närmast att rymma två sjundedels liter (~6 dl).
Omräknat recept (mängderna anpassade till vanliga köksmått (43 ml sirap är annars lite svårt att mäta upp)):
½ dl rågkross
½ dl vetegroddar
½ dl grovt rågmjöl
1 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
½ dl brödsirap
2 dl creme fraiche
Jag tog även otroligt lite ättikssprit i för jag tänkte att det kanske skulle bidra till jäsningen.
Blanda alla torra ingredienser. Rör ner sirap och krämfräääsch. Ursprungligen ska smeten vara ganska lös och hälls sedan ner i en smord form, men i den här versionen blev den istället ganska stabbig. Grädda i 200 grader längst ner i ugnen tills det är klart (jag brukar ta ut det när innertemperaturen är 98 grader, vilket tar ungefär 60 minuter; jag vet inte exakt hur länge jag gräddade det, eftersom jag gjorde det i omgångar, eftersom brödet var mycket mindre än vanligt).
Ursprungsrecept:
2 dl vetekross
2 dl vetekli
2 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl
1 msk bikarbonat
1 tsk salt
1½ dl sirap
1 ägg
7 dl yoghurt
200 grader, 70-75 minuter.