Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Betongstäder och miljonprogram
Författare |
Meddelande |
Orange
Avslutat konto
|
Re: Betongstäder och miljonprogram
Ja, naturen är vad som gör just Bergsjön vackert, tycker jag. Här är en bild från Wikipedia på hus i Halle-Neustadt. Det ser väldigt anonymt ut. Så du har varit där, Spader? Bor det mycket folk där nu?
|
4 november 2012, 21:57 |
|
|
Spader
Medlem
|
Ja, det var när jag planerade en resa till Leipzig som jag kollade in vad som fanns i grannstaden Halle, och det var så jag fick reda på att Ha-Neu fanns. Snabbt blev jag aspigt fascinerad. Så det var självklart att vika en förmiddag och ta det okomfortabla pendeltåget dit. (Det visade sig när jag var där att det fanns moderna spårvagnar, men man kan säga att jag valde det färdsätt som harmonierade bäst med resmålet. Syftar då på de sorgliga höghusen på min bild, inte hela området.) Jag såg förresten inte hela, bara centrum och det man kan se från spårvagnen. En del av husen var otroligt stora på längden. Anonymt är väl bara förnamnet. Har läst att det bodde som mest närmare 100 000 personer i Halle-Neustadt, men att det nu bor bara hälften så många där.
|
4 november 2012, 22:48 |
|
|
Spader
Medlem
|
Bergsjön, ja. Måste erkänna att jag aldrig egentligen varit där. Har bara tagit vagnen dit och tillbaka en dag för flera år sedan när jag inte hade något att göra. En promenadträff där för aspergare kanske vore något?
|
4 november 2012, 23:05 |
|
|
Yetin
Medlem
|
Jag har varit sugen på att gå på nån av YIMBYs stadsvandringar men det har aldrig blivit av. En intressegrupp för förtätning. http://gbg.yimby.se/ Men jag kan ju tänka mig att träffa stadsplaneringsnördiga aspergare istället.
|
4 november 2012, 23:11 |
|
|
Orange
Avslutat konto
|
Ja, det skulle vara kul. Får spåna lite kring det. Jag tycker Tycho Brahes gata är fin liksom de andra gatorna som ligger på höjden i Bergsjön. Komettorget däremot ser ut som livets ändhållplats. Rymdtorget har jag knappt besökt. Områdena kring Gärdsås Torg ser tråkiga ut men skulle nog se ok ut efter lite upprustning. En bild på Gärdsås Torg i Bergsjön. I närheten ligger stadslantgården Galaxen, ett trevligt inslag i betongen. Bild tagen från norra Kortedala. De färgglada husen ligger på Siriusgatan i Bergsjön.
|
4 november 2012, 23:22 |
|
|
Orange
Avslutat konto
|
Jag har också funderat på att gå på något ordnat av YIMBY. Ett alternativ är ju att vi går på nästa YIMBY-vandring tillsammans.
|
4 november 2012, 23:23 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Även här, till min överraskning. Vinbär. Men inte björnbär, eller har jag bara inte upptäckt dem? *vill ha* Sedan finns gamla sommarstuguträdgårdar med äppelträd, kanske rester av hallonsnår och annat också, som skogen nästan har hunnit återta. Hade varit roligt om någon hade hållit de bärande växterna i ordning, men...
|
5 november 2012, 00:25 |
|
|
mimama
Medlem
|
En arkitekturtråd? Kul! Funktionalismen, någon? Erskine? Le Corbusier? Har hobbypysslat med stadsplanering och husritningar (lyckligtvis bara på pappret ) sedan jag lärde mig hålla i en penna... Något mindre numera, nu är det mest någonting jag plockar fram när jag tycker mig gjort mig förtjänt av något alldeles extra mysigt Jag ville bli arkitekt när jag var liten, men jag var alltför rädd att arkitekturen skulle förlora sin tjusning om jag skulle ha det som yrke... Nuförtiden snickrar jag på eget hus för att trösta mig lite.
|
5 november 2012, 12:58 |
|
|
Zombie
Moderator
|
... och en tanke jag hade med att inte bli arkitekt var att jag inte ville stå för sådana byggnader som uppenbarligen var de enda gångbara: industriproduktions"funkis" med eller utan vårdslöst hopsmäckta estetiskt väldigt lågklassiga pynt efter tidsmode. Det framkom också att arkitekter regelmässigt kördes över av byggherrar, men sedan var det ändå arkitekten som fick stå där med hundhuvudet när allmänheten inte gillade resultatet. (Vilket jag tycker den ofta hade goda grunder till, även om de kanske inte alltid var desamma som uttrycktes.)
(Eller en rationalisering jag gjorde för att jag ändå inte kunde bli det; sedan fanns det också annat jag ville göra)
|
5 november 2012, 17:10 |
|
|
mimama
Medlem
|
Ja, ungefär så, för att undvika att kantstöta drömmarna mot den hårda verkligheten rationaliserade jag bort mitt yrkesval. Har gått någon enstaka kurs i ämnet senare, och studerat en hel del på egen hand, men arkitekt blev jag ju inte. Lika bra det, kanske, med tanke på det du beskrev...
|
5 november 2012, 22:15 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|