Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Jag slänger upp lite gamla bilder också när jag ändå är i gång:

Här kokar jag potatis:
Bild

Den lilla mängden vatten gör att potatisen blir i det närmaste ångkokt. Dessutom kokar jag på väldigt låg temperatur (2/6) i ungefär 40 minuter, vilket gör att den blir härligt krämig inuti (och den låga koktemperaturen torde väl vara skonsammare mot näringsämnena också).

Potatisplättar med spiskummin och russin:
Bild

4 november 2012, 22:33
Medlem
Idag äter jag den halva av gårdagens middag som jag mycket väl hade kunnat äta igår, men sparade till idag. Sedan finns det inte så mycket mer att äta förutom kastrullbrödet.

4 november 2012, 22:35
Medlem
Berätta mer om kastrullbrödet!
Jag vill veta allt.

Ska testa koka potatis med mindre vatten och längre koktid nästa gång. Idag stormkokade jag ihjäl en påse mandelpotatis. Hälften sprack.
Men goda var de ändå och till det blev det en mör köttbit av något slag (sambons verk) samt gräddig sås med...mögelost som jag glömt bort vad den heter.
Himla gott.

4 november 2012, 22:42
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Ska testa koka potatis med mindre vatten och längre koktid nästa gång.

Jag lärde mig det av en gumma som bodde alldeles ensam i en stuga ute i storskogen och odlade sin egen potatis - min var dock odlad av någon annan.

4 november 2012, 23:15
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Berätta mer om kastrullbrödet!
Jag vill veta allt.

Det hela började med att jag inte hade så mycket mat hemma, men jag hittade en burk creme fraiche i kylskåpet, så då räknade jag om ett brödrecept, som jag använder ibland, utifrån mängden creme fraiche, vilket betydde två sjundedelar av allt: Istället för 7dl yoghurt tog jag alltså 2-x dl creme fraiche och x dl grädde (x bör vara så litet som möjligt). Brödet görs på bikarbonat, vilket jag nästan alltid har hemma, men då behövs också något syrligt för att aktivera bikarbonatens inneboende jäskraft; därav krämfräschen. I övrigt tog jag det som fanns hemma.

Brödet innehåller ursprungligen 1 ägg, men det fick jag skippa, eftersom jag inga hade hemma. Ägget gör att brödet blir mindre smuligt, vilket märktes den här gången, men gott blev det.

Kastrullen, som brödet gräddades i, var den som kom närmast att rymma två sjundedels liter (~6 dl).

Omräknat recept (mängderna anpassade till vanliga köksmått (43 ml sirap är annars lite svårt att mäta upp)):
½ dl rågkross
½ dl vetegroddar
½ dl grovt rågmjöl
1 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
1 krm salt
½ dl brödsirap
2 dl creme fraiche

Jag tog även otroligt lite ättikssprit i för jag tänkte att det kanske skulle bidra till jäsningen.

Blanda alla torra ingredienser. Rör ner sirap och krämfräääsch. Ursprungligen ska smeten vara ganska lös och hälls sedan ner i en smord form, men i den här versionen blev den istället ganska stabbig. Grädda i 200 grader längst ner i ugnen tills det är klart (jag brukar ta ut det när innertemperaturen är 98 grader, vilket tar ungefär 60 minuter; jag vet inte exakt hur länge jag gräddade det, eftersom jag gjorde det i omgångar, eftersom brödet var mycket mindre än vanligt).
Ursprungsrecept:
2 dl vetekross
2 dl vetekli
2 dl grovt rågmjöl
6 dl vetemjöl
1 msk bikarbonat
1 tsk salt
1½ dl sirap
1 ägg
7 dl yoghurt

200 grader, 70-75 minuter.

4 november 2012, 23:43
Medlem
Mycket inspirerande, tack snälle herrSchue!

5 november 2012, 10:32
Medlem
Varsågod, Fru Larm!

5 november 2012, 22:49
Moderator
Undrar vad man skulle kunna äta till assburgare. Och hur de skulle smaka, så små.

*vill ha potatisplättar. nästan rentav ångkokt potatis*

5 november 2012, 23:06
Avslutat konto
Jag föredrar asparagus syndrome framför ass burgers! :mrgreen:

5 november 2012, 23:19
Medlem
Zombie skrev:
Undrar vad man skulle kunna äta till assburgare. Och hur de skulle smaka, så små.

*vill ha potatisplättar. nästan rentav ångkokt potatis*

Nä, 48 milligram duger bara till att hänga i milligranen.

6 november 2012, 07:30
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.