Re: Ert första möte med politiken?
Oj, tack igen!
(Glad och fortfarande förvånad...)************************
Litet efterreflexioner OT som dök upp...
Wahlgrens förnamn uppfattade jag först som "Marianne". Blev litet förbryllad över grekiskt namnskick när mor förklarade att hon hette (vad jag uppfattade som) Arianne och "så kan man heta i Grekland". Jaha, vad var då nyckeln till det? Hur skulle man generalisera det där saknade M:et till andra namn? "Alla" tog förstås för givet att hon var grekiska.
Nu upptäckte jag att hon var
tyskfödd och hette Ariane.
"Vad fan var en dödssoffa?" kändes nu som det adekvata uttrycket för min undran då, som jag minns den. (Dödssofforna var i så fall långa och rätt kantigt enkla men inte helt ostoppade, med plats för minst åtta (?), och i någon sorts gråaktig khaki.) Litet tankeväckande, för svor gjorde jag nog inte på länge än. Det var sådant som de andra gjorde, de som levde på riktigt, hade bil och "jobb" (inte "arbeten") och fick göra saker som vi inte fick eller som det låg i luften att jag inte borde prova på. Mina föräldrar var båda frireligiöst uppfostrade och hade båda revolterat mot det, men mentaliteten bakom hade de kanske uppfattat rätt aspigt rigitt och tagit med sig...