Ja. Både karriär-, status-, makt- och repressionsjobb brukar göra saker med folk. Förtryckta jobb andra saker. I jobb där man har makt över vissa och är förtryckt av andra kan man bli deformerad på båda sätten. Men ju mäktigare jobb, desto farligare för fler har man naturligtvis chans att bli.
Å andra sidan, alla behöver inte påverkas lika mycket eller på exakt samma sätt. Alla behöver inte ha tackat ja från början under riktigt samma omständigheter eller av samma skäl. Folk blir säkert också olika nerslitna under resans gång av arbetsbörda, moraliska kompromisser och hägrande makt- och statuskickar eller bara det långsamma omärkliga erfarenhetsmässiga och mentala fjärmandet från oss andra.
Där det finns makt och status inblandat finns det fult spel och förtryck och dit lockas "psykopater"; dit där det finns förtryck lockas sadister, i synnerhet om förtrycket finns där redan från början. Ändå är väl det bara en delmängd av det allmänna faktum att lever man livet så blir man smutsig och åtar man sig ansvar – som är en nödvändig sak och den andra sidan av makt och även, i vissa situationer, repression – är frågan om det går helt att undvika att bli både deformerad och en som deformerar.
Vilket är viktigt att hålla ögonen på, men också att inte tappa perspektivet i. Som en och annan polis med humana värderingar, eller sochandläggare, migrationshandläggare och så vidare, lär ha sagt genom åren (ungefär): "visst kan man se oss som försöker göra systemet litet mänskligare som ett slags gisslan och hur kan vi vilja arbeta i det, och visst kan man se det som förräderi och ohederlighet när vi blir tvungna att kompromissa; men skulle ni hellre vilja att även vi gick och ersattes av ännu fler som har gett upp eller bejakar det omänskliga?"
Jag erinrar mig när de kom in på politikers försök att styra utredningen av mordet på Anna Lindh. Där Götblad i mitt tycke framställde dem ungefär som vilken orolig utredningstekniskt okunnig skock berörda som helst, fast med mera makt (vilket väl var rätt o-"PK" av henne bara det? Eller är det jag som ser för litet på makthavare?).
Där ingår det ju i ett sådant jobb att skydda allmänheten och inte hänga ut enskilda politiker utan bättre skäl än så. Rent subjektivt fick jag intrycket att hon skulle haft svårt att hålla masken om fallet (till hennes kännedom) hade varit så smutsigt som Palmemordet tycks kunna vara, men det är ju inget jag kan vara säker på. Om du vill kan du påminna mig om vad det var mer.