Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Lite ingefära och lime får det allt bli - kokosmjölk är ju vämjelikt utan någon smakbrytning åt det hållet. Grytan är i avsmakningsstadiet nu, men innan fisken, och so far so good.

27 oktober 2012, 14:14
Moderator
Fast nu hettar det i ansiktet - helvete!

27 oktober 2012, 14:15
Avslutat konto
Incognita skrev:
Fast nu hettar det i ansiktet - helvete!

Nej! :o

27 oktober 2012, 19:50
Moderator
Det lugnade sig igen. Ingen fara. Får vara lite försiktig med alla irritanter bara.

27 oktober 2012, 19:52
Avslutat konto
Skönt att höra.

27 oktober 2012, 21:23
Medlem
Incognita skrev:
Det lugnade sig igen. Ingen fara. Får vara lite försiktig med alla irritanter bara.

Kan det vara så att stress ökar (en redan existerande) känslighet för vissa livsmedel?

Mina nötkolakakor blev rätt goda, trots allt, men de påminner mer om skorpor än kolakakor och borde ha gräddats bara aningen kortare tid.

28 oktober 2012, 01:03
Moderator
Jo, tanken har slagit mig (med stressen). Jag läste att anafylaktisk chock hos en del känsliga individer kan utlösas av ansträngning. Som barn fick jag en gång ett slags allergisk chock inför en skolresa. Knäppt!

Tur att kakorna blev goda.

28 oktober 2012, 10:41
Moderator
Jag har lagat en väldigt mustig gryta på älglägg, med sky av mörk lager, och potatis, purjo, gul lök, morot, palsternacka, kålrot, polkabeta, vitlök, kryddpeppar, salt, herbamare och lagerblad. Allt utom vitlöken och kryddorna var ekologiskt (eller, ja, älgen var ju vild). Köttet var av den segare sorten, men det fick puttra länge så att det blev hyfsat mört ändå, och det blev fantastisk buljong av märgbenet.

Det är nästan pinsamt vad bra jag är på köttgrytor efter att ha vägrat äta kött i 13 år. Jag skulle ju bara äta det för att må bättre, inte för att det skulle vara gott. :oops:

29 oktober 2012, 21:25
Moderator
Min son var i alla fall helt övertygad om att alla mina arbetskamrater kommer att vara gröna av avund när de ser mig äta min matlåda imorgon. :P Själv åt han ett jättelass.

29 oktober 2012, 22:38
Moderator
Gulbeta var det i också. Betorna gav en sötma som balanserade den maltiga lagern och sältan.

29 oktober 2012, 22:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.