Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Håller på med ett långkok av högrev (älg igen, färsk från Kolmårdens vilda skogar). Brynde först köttet i massor av olja, och saltade det, och lät det sedan koka länge i mörk lager med lite äppelcidervinäger, vitlök, purjo, lagerblad, honung, örtsalt och kryddpeppar. Fyllde på med vätska vid behov. Nu har jag haft i potatis, kålrot, polkabeta, palsternacka, morötter och mer purjo. Ser fram emot en rejäl måltid (nästan helt ekologisk, dessutom).

Det är inte klokt vad min kropp skriker efter kött nu, när jag klarat mig så länge helt utan. :o

25 oktober 2012, 14:08
Moderator
Den grytan gick inte av för hackor, måste jag säga. (Och då menar jag inte att köttet skulle vara segt.)

25 oktober 2012, 14:40
Medlem
"Incognita - inte vilken fisk som helst..."
Bild

25 oktober 2012, 15:10
Moderator
Not your average glada lax.

25 oktober 2012, 15:16
Medlem
"Skojsig" gryta förresten. ;)

25 oktober 2012, 15:27
Moderator
Jag väljer att tolka detta som ett mycket uppskattande uttryck.

25 oktober 2012, 15:28
Medlem
Det stämmer.

Jag försöker vidga mina vyer... :04:

25 oktober 2012, 15:45
Medlem
Fan, jag lyckades bränna nötkolakakorna. :(

26 oktober 2012, 19:27
Medlem
Äh, de kanske går att äta ändå, men jag är inte säker på om jag kan bjuda på dem.

26 oktober 2012, 19:32
Moderator
Här vankas det en mycket mesigare kokosmjölksbaserad gryta än vad jag hade planerat. Den röda chilin går "fetbort" efter mina sjukhuseskapader. Det blir ingen peppar alls. Skaldjuren ersätts med harmlös miljömärkt torsk; vill inte riskera att känsligheten lär sig att triggas av skaldjur också (de brukar ju vara i riskzonen för det). Grönsakerna får bli av det blekare slaget: zucchini, gul paprika, blomkål och broccoli. Lök vågar jag mig på att frossa i, i olika sorter. Ärtskott får dekorera det hela. Frågan är om jag vågar mig på att ha i lite färsk ingefära och lime... Tveksamt. Fasen också! Och den thailändska ölen... pryder kanske bäst sin plats i kylskåpet.

27 oktober 2012, 13:46
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.