Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Orange
Avslutat konto
|
 Re: Vad har du gjort idag?
 |  |  |  | Asmix skrev: Rörande "gott gry" så associerar jag det med att någon har något i sig som lovar gott för framtiden, för vad en person kan bli, när hen fått lite tid på sig att utvecklas och vinna erfarenheter.
Slår man i SAOB, så finner man följande:
"3) om egenart l. natur i allm., i sht själslig sådan, kynne, "virke", "stoff", "skrot och korn"; i sht om sådan natur betraktad ss. utgångspunkt för utveckling: anlag. Det är godt gry i honom. NORDENFLYCHT QT 1744, s. 15. Gryet var förträffligit hos den unga Monarken (dvs. K. XII), det visade sig i barnaåren. HSH 7: 202 (c. 1750). Det är äkta svenskt gry i detta sinne. LJUNGGREN Bellm. 34 1867; om Stiernhielm). Ett gry till en stor lyriker fanns hos den genom utsväfningar i förtid brutne Chr. Günther. NF 16: 1091 (1892). jfr DIKTAR-, HJÄLTE-, KONSTNÄRS-, SKALDEGRY m. fl. – särsk. i pregnant anv.: inre värde, godt "virke"; karaktär. Don Juan hörde detta allt förtäljas / Af truppens buffo, en person med gry. CVASTRANDBERG 4: 224 (1857). Det är gry i pojken i alla fall. MELIN Patria 9 (1915)." |  |  |  |  |
Åh, tack, nu klarnar det. 
|
24 oktober 2012, 22:13 |
|
 |
Kaninmamma
Medlem
|
Ja våra zebra ciklider , har fått bebisar! Eftersom ni två står oss varmt om hjärtat! Du och zombie! Så blev herr och fru ciklid namn efter er! Sov gott Inco och ni andra ! 
|
24 oktober 2012, 22:25 |
|
 |
Orange
Avslutat konto
|
Idag har jag läst böcker med dottern och bakat en tigerkaka med henne. Promenerat och käkat vegetariska hamburgare har vi visst gjort också. Fick lite ryck i eftermiddags då jag skulle haft ett prov, men det ställdes in pga att läraren var hemma med sjukt barn. Är såklart inte sur på läraren egentligen men avskyr när sådant händer. Kul med cikliderna, kaninmamma. 
|
24 oktober 2012, 22:33 |
|
 |
Incognita
Moderator
|
He he, ja sov gott! 
|
24 oktober 2012, 22:42 |
|
 |
Zombie
Moderator
|
Oj, helt utsjasad och då får man beröm som jag skulle vilja svara något vettigt på. Får åtminstone säga tack. Med "gott gry" menade jag just typ "begåvad och lovande". Lovande som i "Upp med självförtroendet, det har du anledning till!" kanske. Något gott som gryr, som i morgongry. Betydelsen enbart "kynne" eller "lynne" kan jag faktiskt inte hålla med om, innebörden av gott löfte måste finnas där. Fast mitt språk såhär på forum är i stort sett det jag orkar haspla ur mig "spontant". Där "spontant" betyder "i improviserad översättning från tankar som inte arbetar med ord". Jag känner själv att det ofta blir fel, inexakt och allt möjligt. Samt illa disponerat och annat sådant som ADD:n och energibristen medverkar till. Men så som jag har det är det det eller att inte skriva alls. Annars suttit på vårdmöte ("vi kan nästan inte hjälpa dig och fattar knappt den byråkrati de lägger på oss"); blev i förbigående påmind om att Sverige numera lär ligga lägst i sjukvårdkostnadernas andel av bruttonationalprodukten bland annars jämförbara länder (till och med USA lär ligga högre – rätt mycket också – även om deras vård är ineffektiv och ojämnt fördelad som den på andra håll var mest under tidigare århundraden). Konstigt att den svenska sjukvården på många sätt har slutat fungera, eller? Och svenskarna vet inte av det, vill inte veta av det och begriper inte att protestera, ty självbilden av världens främsta välfärdssamhälle blir väl det sista vi släpper. Fan, sidotema. Efter mötet flängt runt stan efter heminredningsdelar. Nu får allt flyta, orkar inte annat. Men svårt att hantera när man har "ångest". Kaninmamma, nu får du leta upp fler forumster att döpa fiskar efter! Hundra stycken!  Sov gott 
|
25 oktober 2012, 00:53 |
|
 |
Incognita
Moderator
|
En fördel med djur är ju att man kan döpa dem till precis vad man känner för utan att folk kan gnälla så mycket över att det är synd om ungen. På fiskar funkar det även med tungvrickande namn, för ni lär ju inte behöva ropa på dem.  Då tycker jag att man lyxa till det med sådant som Scheherazade, Ezekiel, Aldebaran, Rumpelstiltskin, Spinoza och annat kul.
|
25 oktober 2012, 01:01 |
|
 |
Incognita
Moderator
|
Mytologiska namn kanske? Hermes, Orfeus, Eurydike, Kalypso, Arjuna, Kali, Akilles, Titania... Äh... Nu får jag ge mig. Hjärnspinn. 
|
25 oktober 2012, 01:08 |
|
 |
Asmix
Medlem
|
Mitt hjärnspinn får mig att tänka på spinnfiske, även jag förstår att firrarna nu inte ska bli matfisk.
|
25 oktober 2012, 01:21 |
|
 |
Schueberird
Medlem
|
Jag föreslår att en av fiskarna döps till "Korv & Majonnäs".
|
25 oktober 2012, 02:19 |
|
 |
Kaninmamma
Medlem
|
 |  |  |  | Zombie skrev: Oj, helt utsjasad och då får man beröm som jag skulle vilja svara något vettigt på. Får åtminstone säga tack. Med "gott gry" menade jag just typ "begåvad och lovande". Lovande som i "Upp med självförtroendet, det har du anledning till!" kanske. Något gott som gryr, som i morgongry. Betydelsen enbart "kynne" eller "lynne" kan jag faktiskt inte hålla med om, innebörden av gott löfte måste finnas där. Fast mitt språk såhär på forum är i stort sett det jag orkar haspla ur mig "spontant". Där "spontant" betyder "i improviserad översättning från tankar som inte arbetar med ord". Jag känner själv att det ofta blir fel, inexakt och allt möjligt. Samt illa disponerat och annat sådant som ADD:n och energibristen medverkar till. Men så som jag har det är det det eller att inte skriva alls. Annars suttit på vårdmöte ("vi kan nästan inte hjälpa dig och fattar knappt den byråkrati de lägger på oss"); blev i förbigående påmind om att Sverige numera lär ligga lägst i sjukvårdkostnadernas andel av bruttonationalprodukten bland annars jämförbara länder (till och med USA lär ligga högre – rätt mycket också – även om deras vård är ineffektiv och ojämnt fördelad som den på andra håll var mest under tidigare århundraden). Konstigt att den svenska sjukvården på många sätt har slutat fungera, eller? Och svenskarna vet inte av det, vill inte veta av det och begriper inte att protestera, ty självbilden av världens främsta välfärdssamhälle blir väl det sista vi släpper. Fan, sidotema. Efter mötet flängt runt stan efter heminredningsdelar. Nu får allt flyta, orkar inte annat. Men svårt att hantera när man har "ångest". Kaninmamma, nu får du leta upp fler forumster att döpa fiskar efter! Hundra stycken!  Sov gott  |  |  |  |  |
God morgon zombie! Upp och hoppa klockan är 6:15 ! Okej okej du får ha sovmorgon! Det är bra att du skriver, jag skriver nog inte själv helt begripligt! Det finns ord i huvudet som vill ut, man skriver , trycker på skicka. Sen oj oj är det någon på mellanstadiet som skrivit. Men men , bättre att skriva än inte alls! Men i en sådan här kärleks full miljö så får alla blomstra! Eller hur zombie! Kul med heminrednings grejer. Ja ångest är skit, jag vet ( min har blivit bättre ) genom nada! Öronakupunktur. Den kan jag varmt rekommendera , Jag gråter , bearbetar saker, får aha upplevelser. Löser problem. Minnes bilder dyker upp som jag förträngt. Får skapa en tråd om detta. Ja jag får trångs rekrytera medlemmar, kan ju be mannen om att han gör drift stopp på adhd forum , så kanske de hittar hit som jag gjorde. Okej okej dålig ide !  men smart va! Jädrans vad jag var sällskaps sjuk! Så går det när man säger god natt till er tidigt på kvällen. Då får man abstinens och bara vill prata ! Ha det gott så länge! Du är bra zombie ! Tänk så ! Du får det som en uppgift ! Och jag ska träna på att inte be om ursäkt för min existens!
|
25 oktober 2012, 06:30 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|