Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Orange
Avslutat konto
|
Re: Poesi
"Du är inte ensam" - Jonas Gardell
Det finns dom som gjort dej illa Det finns dom som inget vet Det finns dom som gjort en grej av att skrika ut din hemlighet Det finns dom som stal din stolthet Det finns dom som tog ditt mod Och dom som ingenting förstod
Dig som ingen känner Dig som ingen ser Du som saknar vänner Och knappt vill andas mer Hör på mig min kära Hur ska jag få dig att förstå Du måste resa dig och gå
Du är inte ensam det finns nån som går med dig Han vill att du ska veta Att han har det som du Som du
Vägen tom och öde Gryningsljuset klart Du står vid busshållplatsen Och bussen kommer snart Nu lämnar du allt gammalt Här tar din barndom slut Nu tar du steget ut
Och när du har rest dig Vänd dig inte om Finns ingen väg tillbaka Varifrån du kom
Allt dom ville ge dig har du rivit och förstört allt dom hade att säga har du redan hört
Du är inte ensam Det finns dom som följer dig Dom vet hur det är För dom har själva varit där
Det finns nåd för nya världar Mycket större än den här Nya skapelser och tider nåd för allt som blir och är
Och alla deras lögner Betyder ingenting Tro mig när jag säger Skammen var aldrig din
Och så min andra räddning på högstadiet, "Jag vill möta" av Karin Boye
Rustad, rak och pansarsluten gick jag fram -- men av skräck var brynjan gjuten och av skam.
Jag vill kasta mina vapen, svärd och sköld. All den hårda fiendskapen var min köld.
Jag har sett de torra fröna gro till slut. Jag har sett det ljusa gröna vecklas ut.
Mäktigt är det späda livet mer än järn, fram ur jordens hjärta drivet utan värn.
Våren gryr i vinterns trakter, där jag frös. Jag vill möta livets makter vapenlös.
|
21 oktober 2012, 12:49 |
|
|
Zombie
Moderator
|
OT, men har väl ungefär yttre den yttre formen.
Brödstridande går inte glödridande får inte nödlidande når inte dödbidande rår inte.
|
6 februari 2013, 04:08 |
|
|
Ron Jeremy
Medlem
|
C-dur
När han kom ner på gatan efter kärleksmötet virvlade snö i luften. Vintern hade kommit medan de låg hos varann. Natten lyste vit. Han gick fort av glädje. Hela staden sluttade. Förbipasserande leenden - alla log bakom uppfällda kragar. Det var fritt! Och alla frågetecken började sjunga om Guds tillvaro. Så tyckte han.
En musik gjorde sig lös och gick i yrande snö med långa steg. Allting på vandring mot ton C.
En darrande kompass riktad mot C. En timme ovanför plågorna. Det var lätt! Alla log bakom uppfällda kragar.
Av: Tomas Tranströmer
|
19 februari 2013, 11:21 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag slänger bara ut ett namn här, tills vidare: Johannes Heldén.
|
19 februari 2013, 18:32 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|