Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa
Citat-tråden 
Författare Meddelande
Avslutat konto
Inlägg Citat-tråden
Här kan man posta sina favoritcitat. Jag börjar.

"Jag tror på tvivlet. Tvivlet är all kunskaps grund och all förändrings motor. Tvivlet är till yttermera visso trons förutsättning. Den som tror utan att först tvivla är en jublande dumskalle och en klingande cymbal. Tron kan försätta berg men tvivlet kan sätta tillbaka dem igen." - Tage Danielsson

"Den som vant sig vid att leva med döden nära inpå sig kan också hämta styrka ur den. Andras strävan framstår som futil, när allt ändå bara handlar om en väntan ... Den som inte hoppas något av denna väntan blir inte heller besviken utan är i pakt med döden." - Nils Ferlin

"Den som har stora mörka rum inom sig, mörka som potatiskällare, mörka som rummet mellan galaxerna känner sällan mörkrädsla." - Lars Gustafsson

"The idea of being an organism is surprisingly agreeable, almost cheering. It's as though the idea itself removes the burden of being an individual, because you can see yourself from a much grander perspective." - Lone Fank

"When you're taught to love everyone, to love your enemies, then what value does that place on love?" - Marilyn Manson

"Either you repeat the same conventional doctrines everybody is saying, or else you say something true, and it will sound like it's from Neptune." - Noam Chomsky

Rättade några typos. Antingen fick jag med alla eller också inte... /mod. Zombie

19 oktober 2012, 19:47
Medlem
Inlägg Re: Citat-tråden
"Pro" in "procrastination" is short for "professional". - Schueberird

20 oktober 2012, 00:51
Medlem
Jag vet inte vad av allting Bertrand Russell sagt som jag ska välja, så jag skiter i det. Schopenhauer är lättare, han har en del kortare meningar att välja:

Arthur Schopenhauer skrev:
Der Mensch kann tun was er will; er kann aber nicht wollen was er will.

Människan kan göra vad han vill men inte vilja vad han vill (tror jag???)

Och ett starkt argument för att lycka bör definieras som avsaknad av lidande snarare än vice versa (om de ens är kommensurabla, vore bättre på vissa sätt om de inte var det):

A quick test of the assertion that enjoyment outweighs pain in this world, or that they are at any rate balanced, would be to compare the feelings of an animal engaged in eating another with those of the animal being eaten

Detta kommer från den utmärkta och lättlästa boken studies in pessimism.

Nu till Wolfgang Pauli som kommenterade en diskussion mellan Paul Dirac (Ateist) och någon annan tung fysiker jag inte säkert minns.

Wolfgang pauli skrev:
Well, our friend Dirac, too, has a religion, and its guiding principle is "God does not exist and Dirac is His prophet."

Finns lite olika formuleringar från olika personer som närvarade.

20 oktober 2012, 01:40
Medlem
Weev skrev:
Crucifying Jesus did not stop the spread of the Christian meme

20 oktober 2012, 04:31
Avslutat konto
Yetin skrev:
Jag vet inte vad av allting Bertrand Russell sagt som jag ska välja, så jag skiter i det. Schopenhauer är lättare, han har en del kortare meningar att välja:

Der Mensch kann tun was er will; er kann aber nicht wollen was er will.

Människan kan göra vad han vill men inte vilja vad han vill (tror jag???)

Fyndigt. Ska lägga den på minnet.

Schueberird: Haha!

20 oktober 2012, 09:35
Moderator
På tal om Russell, drar fritt ur minnet den där "alla" känner till som i varje fall tillskrivs honom:

Citera:
Felet med mänskligheten är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.

Annars har jag stött på massvis med bra sentenser, aforismer och repliker i min dar. Men att komma ihåg dem...

20 oktober 2012, 15:34
Moderator
Yetin skrev:
Nu till Wolfgang Pauli som kommenterade en diskussion mellan Paul Dirac (Ateist) och någon annan tung fysiker jag inte säkert minns.

Wolfgang pauli skrev:
Well, our friend Dirac, too, has a religion, and its guiding principle is "God does not exist and Dirac is His prophet."

Finns lite olika formuleringar från olika personer som närvarade.

Dirac också? Det var intressant. Hos oss gick den om Ingemar Hedenius på femtio-sextiotalen, då han var i ropet.

20 oktober 2012, 16:00
Moderator
C.J.L. Almqvist skrev:
Varför är den goda dum -
Varföre den kloka ond -
Varföre är allt en trasa -

20 oktober 2012, 16:51
Moderator
Såg annorstädes på nätet, på engelska. Vem som sa det vet jag inte, kanske den nickförsedda skribenten.

Citera:
– Vad ska jag göra för att få en politiker att säga det?
– Ett bra sätt kan vara att bli en.

22 oktober 2012, 02:51
Medlem
“It takes courage to push yourself to places that you have never been before… to test your limits… to break through barriers.
And the day came when the risk it took to remain tight inside the bud was more painful than the risk it took to blossom.” - Anais Nin

22 oktober 2012, 08:00
Ny tråd Svara på tråd  [ 89 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.