Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Körkort när man har AS. 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Körkort när man har AS.
Mind Me skrev:
De allra flesta klarar av att få OK att köra upp. Testet är ett samtal med en terapeut...de vill kolla upp att man inte har epilepsi mm.

Den som vill få hjälp att plugga in teorin och att övningsköra kan inkludera det i en ev arbetsträning i Daglig Verksamhet.

Många ungdomar vet inte att det är möjligt att istället för att skriva in sig på Arbetsförmedlingen efter Studenten så kan man om man har en AS diagnos söka LSS daglig Verksamhet. Hos ex. Mind Me så kan ungdomar få arbetspraktik på halvtid och så kan man läsa in körkortsteori och ta körkort på halvtid under en period.

I ett klimat där många satsar tillsammans så går det ofta bättre och det är mycket roligare.

Moderator: Zombie
Censurerad kontaktuppgift. Se meddelande här.

Jag lät det här spamkontot vara ett tag, eftersom det gäller en verksamhet "för aspergare" och det kan vara värt att diskutera sådant här. Men eftersom kontots innehavare på för närvarande sju inlägg inte har visat någon vilja till annat än ren reklam kommer jag nu att be Admin stänga av kontot.

En Ful Ruta - endast på Aspieforum.

Men alltså... Det kan ju tänkas att många ungdomar faktiskt tänker sig att studera och yrkesarbeta. Jag ser inte ner på daglig verksamhet, för dem som behöver det, men man kan ju inte utgå från att ungdomar med Asperger per default skall söka daglig verksamhet istället för att söka sig till den reguljära arbetsmarknaden! Det första de gör! Vilket jävla resursslöseri!

18 oktober 2012, 00:05
Medlem
ja håller på å tar körkortet nu å de funkar bra, de e bara teorin som ja har svårt för men ja e ju dyslektiker oxå så de e inte så konstigt.

när ja fixa tillstånd för några år sen så fråga ja psyket om ja får ta körkort å dom svara att ja inte behöver säga till transportstyrelsen om att ja har asberger.

27 oktober 2012, 22:28
Moderator
Låter bra - lycka till, kazar!

27 oktober 2012, 22:30
Medlem
tackar Incognita :) förhoppningsvis så får ja den nu innan året e slut

27 oktober 2012, 23:02
Medlem
Kapar din tråd lite.

Nån som förstår sig på de nya körkortsbehörigheterna?

Bild

Aftonbladet pratar om nya behörigheter. Besvärligt.

AM är moped. A1 och A2 är lätt och halvlätt motorcykel.

Men B1? Ganska tung lätt lastbil? C1E - ganska tung lastbil med litet släp efter? Förstår ni er på de nya?

Artikeln: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15945726.ab

17 december 2012, 22:59
Medlem
B1 ska innebära behörighet att köra tyngre kombinationer av bil och släpvagn än om man har B. Bilden på kortet är alltså missvisande eftersom den inte visar något släp. Man får inte köra tyngre lastbilar med B1 än med B. Min källa till detta är Transportstyrelsens hemsida.

17 december 2012, 23:18
Medlem
Spader skrev:
B1 ska innebära behörighet att köra tyngre kombinationer av bil och släpvagn än om man har B. Bilden på kortet är alltså missvisande eftersom den inte visar något släp. Man får inte köra tyngre lastbilar med B1 än med B. Min källa till detta är Transportstyrelsens hemsida.

Hade jag varit lite listigare (eller mindre trött) hade jag kanske rentav provat den siten själv :)

17 december 2012, 23:24
Medlem
Idag fick jag svar på min överklagan av villkoret att lämna intyg vartannat år. Det blev avslag. Jag skulle kunna leta rätt på den där domen där TS förlorade och överklaga ett steg till.

16 januari 2013, 18:19
Ny tråd Svara på tråd  [ 28 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Som gäst saknar du privilegier.