Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226 ... 335  Nästa
Idag ska jag... 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Det där hade jag problem med att avväga i några perioder. Sätta i hälen verkar sundast ja, men då blev det klamp. Ryckig neurologisk utveckling vid AS, suck. Strax innan en av de perioderna hade jag också haft grannar som hade klagat. På att jag "gick på hälarna". Så det gjorde mig väl också nervös. Sådant som folk kan tro att man gör på pin kiv.

Ja, "inspektera" låter som någon av de där psykiskt sjuka hyresvärdarna man kan läsa om ibland i Hyresgästföreningens tidskrift.

Apropå dagens ungdom (som ju säkert är historielös också): underligt hur historielösa de flesta (??) vuxna tycks vara om sitt eget liv. De flesta skollärare på min tid kom rätt uppenbart inte ihåg sin egen barndom och tonårstid – i varje fall inte på något sätt så att de kunde nyttiggöra minnena i sitt jobb. (Nåja, de kan mycket väl ha varit felutbildade också.) Och bostadsrättsföreningsfolk kommer inte ihåg hur det var att ha barn?


12 oktober 2012, 23:44
Avslutat konto
Inlägg Re: Idag ska jag...
Zombie skrev:
Apropå dagens ungdom (som ju säkert är historielös också): underligt hur historielösa de flesta (??) vuxna tycks vara om sitt eget liv. De flesta skollärare på min tid kom rätt uppenbart inte ihåg sin egen barndom och tonårstid – i varje fall inte på något sätt så att de kunde nyttiggöra minnena i sitt jobb. (Nåja, de kan mycket väl ha varit felutbildade också.) Och bostadsrättsföreningsfolk kommer inte ihåg hur det var att ha barn?


Ett av livets stora mysterier. Vid händelse av att min dotter trotsar lite på spårvagnen för att hon inte vill sitta still så stirrar folk (i synnerhet äldre) på mig. Kan tänka mig att de undrar varför jag inte kan få tyst på ungen. Kanske var alla barn mycket tystare och snällare förr, helt enkelt? De sprang definitivt inte omkring inomhus ialafall. De satt säkert bara still och tittade i pekböcker.


12 oktober 2012, 23:50
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Orange skrev:
Kanske var alla barn mycket tystare och snällare förr, helt enkelt? De sprang definitivt inte omkring inomhus ialafall. De satt säkert bara still och tittade i pekböcker.

Jo minsann. Beträffande min livstid, kyss mig barnförbjudet. Utom möjligen att de var ute mer. Å andra sidan, när de var inne satt de knappast vid en dator.


12 oktober 2012, 23:55
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Idag ska jag, vad det lider, uppleva lite pastoral idyll.


13 oktober 2012, 11:35
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Låter mysigt, S. Hoppas vädret där är bättre än här. Jag är glad att jag unnade mig att vara ute igår, för idag är det riktigt tråkgrått här.

Jag sitter och laddar för skrivarflow, tänkte att det för en gångs skull skulle infinna sig som på beställning. :04: Men jag måste akut ta mig ut till djuraffären också. Det är slut på rubbet - kattsand, torrisar och blötmat.


13 oktober 2012, 12:08
Avslutat konto
Inlägg Re: Idag ska jag...
Tyckte också det lät mysigt med pastoral idyll!

Hoppas du får mycket skrivande gjort och att du kan vara nöjd med resultatet, Inco. :)

Jag är ensam hemma i ett dygn framåt (dottern gästar farföräldrarna med sin pappa). Jag måste röja upp allt som ligger på golvet här och är jag riktigt ambitiös så gör jag en ordentlig städning. Sedan har jag en del plugg att göra; måste repetera matte inför prov och skriva på uppsats och projektarbete. Om jag snabbar mig kan jag gotta mig med en film ikväll, eller så läser jag i The cinema of Stanley Kubrick som jag lånade igår.


13 oktober 2012, 12:23
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Zombie skrev:
Por una partida realmente feminista, se debe también cambiar todas las artículas y sufijas masculinas en todas las lenguajes construidas coma la española.
Zombie skrev:
CodeRedAlert skrev:
Zombie: Ska partiledare heta partiledara kanske?
Min spanska räckte inte riktigt till och googles översättning hjälpte inte så mycket mer den heller.

Du fattade andemeningen iallafall.

Det här är patriarkalisk spanska (med eller utan zombiefel):

Por un partido realmente feminista, se debe también cambiar todos los artículos y sufijos masculinos en todos los lenguajes construidos como el español.

Glömde översätta. CRA hade ju fattat andemeningen och så intressant kunde det ju inte vara annars. Men ifall någon skulle undra (och inte känna till exempelvis Google Översätt eller veta hur opålitligt sådant kan vara) betyder det förhoppningsvis:

För ett parti som verkligen är feministiskt måste man också byta ut alla maskulina artiklar och ändelser i alla språk som är uppbyggda som spanskan.
Hm, "likt" hade varit mycket bättre än "som". Nåja.

Vilket jag alltså gjorde i den första versionen: maskulina -o och -/noll/ mot feminina -a. Plus för säkerhets skull det könlösa -o:et i como 'som'.


13 oktober 2012, 18:15
Medlem
Inlägg Re: Idag ska jag...
Inte sova. Jag ska börja plugga, och sen springa när det blir ljust...


14 oktober 2012, 01:10
Moderator
Inlägg Re: Idag ska jag...
Idag MÅSTE jag bli klar med den där sabla texten. Inga undanflykter nu - det är bara att skriva JÄRNET.


14 oktober 2012, 10:51
Avslutat konto
Inlägg Re: Idag ska jag...
Håller tummarna för att den blir klar!

Jag ska vara ute med min dotter när hon kommit hem. Tycker det kan sluta regna först bara.

Edit: Nu uttryckte jag mig som om texten skriver sig själv. Det är ju såklart dig jag åller tummarna för, Inco. För skrivinspiration. :)


14 oktober 2012, 10:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 3347 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 220, 221, 222, 223, 224, 225, 226 ... 335  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.