Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188 ... 488  Nästa
Vad har du gjort idag? 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Vad har du gjort idag?
Jag anser att läkarna borde återgå till att välja yrke efter kall och därmed automatiskt avstå från all form av ersättning.
Var har läkarkårens moral tagit vägen?!

11 oktober 2012, 01:51
Medlem
@Ufo:
Det låter som något som skattesmit... åh, nämen förlåt, "läkaren", menade jag förstås, Ola Lundin skulle kunnat göra.

@CRA:
Hur ska de kunna överleva utan ersättning för utfört arbete? Kan de inte få åtminstone minimilön (låt säga 17000 i månaden?)?

Jag undrar vad som skulle hända om man införde gemensam fast lön på 17000 för alla yrkesgrupper...

11 oktober 2012, 01:54
Medlem
Har man ett kall så har man. Se på krumelurmannen från Indien som slagit knut på sig.
Varför ska svenska läkare ha så höga tankar om sig själva?
Bortskämda är vad de är.

Ännu ett tecken på vad välfärden ställer till med. Vi behöver en stor dos misär och fattigdom så balansen återställs här i landet.

11 oktober 2012, 01:58
Moderator
Stor dos misär och fattigdom kanske vi är på väg att få. Men inte hos ett demokratiskt flertal, och solidariteten har ju dött i takt med att kontakterna mellan samhällsklasser och kretsar har skurits av.

Är 17.000 [lagstadgad? fackstadgad? ???] MINIMILÖN? :shock: Jo, jag vet att inkomstspridningen har ökats, men det är snuskigt när man får konkreta siffror.

11 oktober 2012, 02:03
Medlem
Det vet jag inte; jag greppade bara en lön ur luften (ja, den kom faktiskt svävande lite sådär lagom nonchalant). :?

11 oktober 2012, 02:11
Medlem
Tror lägsta kollektivavtalsenliga lön är lägre. Men det är ju olika för olika yrkesgrupper. De flesta "vanliga" jobb har väl 17 000 eller högre. Med 17000 i lön får man ca 13000-14000 efter skatt. Om lägsta rimliga inkomstnivå över längre tidsperioder kan sägas vara lika med studiemedlet har man då 4000-5000 över. Kan säkert bli knapert för de som har bil eller ungar, men ensamstående vuxna utan barn i tätorter kan leva gott på det. Medianförvärvsinkomsten för 2010 är 21750. Det inkluderar skattepliktiga ersättningar men inte socialbidrag eller studiemedel. http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____303237.aspx. Det betyder att 17000 är 78% av medianinkomsten. Relativ fattigdom brukar definieras som 60% eller 40% vilket motsvarar 13000 resp. 8700. Det senare är ungefär nivån på studiemedlet och beroende på kommun ganska nära vad socialbidrag kan bli, men det är ju uppdelat i flera delar beroende på vilka kostnader man har. I den där medianinkomsten räknas förstås in en massa personer med ingen/liten inkomst också, så medianlönen är nog lite högre.

Medborgarlön är som vanligt en lösning som är mer ekonomiskt rationell än alla alternativ samt mer rättssäker och mer trygghet för samma kostnad, men moraltanter sätter sig på tvären och tycker folk ska "försöka" för försökandets egen skull att få jobb som de ändå inte kommer få. Medborgarlön innebär att minimilöner kan sänkas utan att levnadsstandarden ändras för de lägst betalda grupperna, dvs lönebidrag till alla som inte klarar att få ett högproduktivt jobb. OECD rekommenderar lönesubventioner som ett sätt att minska arbetslösheten utan att sänka lönerna...

11 oktober 2012, 02:41
Moderator
Okej, tack för utredning. Fast även 14.000 känns smått astronomiskt framför den här skärmen...

Nja, medborgarlön finns det även andra invändningar mot. En är att den bleve helt orealistiskt politiskt ömtålig. Så frestande för ett koppel politiker som ville "spara" i tvärpartistiskt samförstånd, och vinna röster hos det flertal som har jobb, köpkraft och är "närande" i samhället, att mycket diskret sänka nivån på medborgarlönen. Och för dem eller företagare att erbjuda extra bonusar på den, litet mer och litet mer, åt rätt sorts folk; och så kommer det att rulla på...

Och det hela kommer psykologiskt sett att vara en baggis jämfört med att sänka dagens ersättningar, eftersom "medborgarlön" låter så mycket tryggare.

11 oktober 2012, 02:52
Moderator
Schueberird skrev:
"Been there done what, exactly?"
Det tycks mig som att du inte riktigt förstod vad jag menade!?

Mycket möjligt. Vad menade du då?

Jag trodde att du syftade på din totala sågning av dig själv som människa samtidigt som du kunde välja att "bortse" från den. Vilket egentligen inte löser något, då nedvärderingen (som helt saknar proportioner) troligen ligger där och pyr under ytan ändå.

11 oktober 2012, 09:22
Avslutat konto
Jag har bland annat spenderat lite tid på egen hand. De enda varelserna jag delar lägenhet med för tillfället är Sixten och Dagobert (aka Sigge och Berra eller Sigg och Bäääja) och de är inte av arten homo sapiens. Helt ensam är jag förstås inte då...

11 oktober 2012, 18:30
Medlem
Yetin skrev:
Druckit åtta burkar sockerfri powerking.

:o det får nog klassas som lite av en bedrift tror jag.

11 oktober 2012, 21:53
Ny tråd Svara på tråd  [ 4878 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 182, 183, 184, 185, 186, 187, 188 ... 488  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.