Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Nästa
Dokumentärer 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
Jo... Det är ju det.


6 september 2012, 23:47
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Flera bra dokumentärer på svt.play just nu, bland annat om läkemedelsjättarna som hittar på nya hittepåsjukdomar för att kunna fortsätta prångla ut sina gamla mediciner, om människans inneboende ondska vs. hennes vilja att samarbeta - vilket väger tyngst i slutändan, samt några till.
Orkar inte länka men de finns där.


23 september 2012, 23:01
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Ännu en bra "Doxare" - Bully http://www.svtplay.se/dox
Om mobbing i USA. Relevant även i övriga världen.


28 september 2012, 00:33
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
Visst ja, vi har ju en tråd om dokumentärfilmer. Då postar jag filmen jag såg igår här också. En av de bra på SVT Play:

http://www.svt.se/dox/project-nim
http://www.svt.se/dox/se-program/article337132.svt

Sänds i SVT2 kl. 00:15 och på nätet till 8 november (om jag har räknat rätt).

Om Nim Chimpsky, forskningsetik på djur; forskningsetik överhuvudtaget; fenomenet "äldre karismatisk man och unga vackra kvinnor"; hur vi hanterar djur för vårt eget... ja, vads?... skull; vad vi har för ansvar och mot vem (till exempel för att dra in främmande varelser i vår egen virrighet); vad det hela gör med oss som människor; med mera.

Även forskningsmetodik, fast tyvärr tar filmen inte direkt upp den biten. Gäller till exempel hur blinda även etablerade forskare kan vara för hur den teori och/eller metodik de har valt styr resultaten (och alltså minskar värdet på dem). Som i att om man medvetet väljer en behavioristisk inlärningsmetod, där eleven får en belöning då man har lärt sig ett ord, framför en där man får i sig språket i samma vardagsliv där det också löpande används – kan man sedan dra slutsatsen att den djurart eleven tillhör bara kan använda mänskligt språk som ett sätt att manipulera igenom sin vilja, som psykologen gjorde här, och inte så som vi människor använder det? Särskilt om både psykologen och den han mest stöder sig på är de två som har haft minst kontakt med eleven, och de som har haft kontakt med honom till vardags har kommit till en annan slutsats? Och kan man dra slutsatsen att "vardagslivsmetoden" är ineffektiv utan att först ha prövat mer strukturerade former för den, eller att den behavioristiska är det enda alternativet?

Blev en längre utläggning om det. Inte för att jag tycker det är viktigare än det andra i filmen, utan för att det är enklare och gör mig (trots allt) mindre upprörd.


10 oktober 2012, 14:45
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
Zombie skrev:
Även forskningsmetodik, fast tyvärr tar filmen inte direkt upp den biten. Gäller till exempel hur blinda även etablerade forskare kan vara för hur den teori och/eller metodik de har valt styr resultaten (och alltså minskar värdet på dem). Som i att om man medvetet väljer en behavioristisk inlärningsmetod, där eleven får en belöning då man har lärt sig ett ord, framför en där man får i sig språket i samma vardagsliv där det också löpande används – kan man sedan dra slutsatsen att den djurart eleven tillhör bara kan använda mänskligt språk som ett sätt att manipulera igenom sin vilja, som psykologen gjorde här, och inte så som vi människor använder det? Särskilt om både psykologen och den han mest stöder sig på är de två som har haft minst kontakt med eleven, och de som har haft kontakt med honom till vardags har kommit till en annan slutsats? Och kan man dra slutsatsen att "vardagslivsmetoden" är ineffektiv utan att först ha prövat mer strukturerade former för den, eller att den behavioristiska är det enda alternativet?

Me like! :D Ibland undrar jag om kritiskt tänkande av det slag som kräver abstraktionsförmåga har blivit omodernt, eller t.o.m. utrotningshotat. Då är det väldigt trösterikt att läsa sådana inlägg.


10 oktober 2012, 18:48
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
Och jag som är åt helvete för trött, ADDad och så vidare för att läsa er andras avancerade texter och känner mig i praktiken utvecklingsstörd...

Ditt inlägg var däremot inte trösterikt på så vis att det bekräftar mina farhågor om vad vetenskap sådär i allmänhet håller för nivå. Det handlar dock om elementära saker, det jag skrev. Bör tas upp gott och väl innan man släpper fram någon till forskning. Vad brukar du möta i jobbet, typ? (Stor fråga, jag vet.)


10 oktober 2012, 18:55
Moderator
Inlägg Re: Dokumentärer
Zombie skrev:
Och jag som är åt helvete för trött, ADDad och så vidare för att läsa er andras avancerade texter och känner mig i praktiken utvecklingsstörd...

Ditt inlägg var däremot inte trösterikt på så vis att det bekräftar mina farhågor om vad vetenskap sådär i allmänhet håller för nivå. Det handlar dock om elementära saker, det jag skrev. Bör tas upp gott och väl innan man släpper fram någon till forskning. Vad brukar du möta i jobbet, typ? (Stor fråga, jag vet.)


I jobbet möter jag tack och lov mycket sunt kritiskt tänkande. Det gör jag faktiskt. Men bättre kan det väl alltid bli. Min avdelning är tvärvetenskaplig, så den sortens inomteoretisk hemmablindhet som du tog upp är nog faktiskt inte så vanlig - eller den förblir åtminstone inte oemotsagd. Sedan är det ju en annan fråga hur mycket av kritiken var och en är kapabel att ta till sig, förstås. Men vi jobbar hela tiden på att bli bättre på att åtgärda sådant på ett tidigt stadium. Det är viktigt med kritisk granskning från flera olika håll redan så tidigt i processen att doktoranden (t.ex.) hinner göra något åt problem i forskningens design medan tid finns.


10 oktober 2012, 19:13
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
Tittade på historien om Nim igår. :03:

Inatt blev det två avsnitt av Min sanning - det är ju inte dokumentärer per se men något mycket mer personligt och ytterst subjektivt.
Gudrun Schyman exempelvis:http://www.svtplay.se/video/314608/del-4


12 oktober 2012, 02:59
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
En kort dokumentär om hur programledaren i "Bommerang" fick sluta.
Nu får stackarn vända skivor på radio istället.




21 oktober 2012, 14:33
Medlem
Inlägg Re: Dokumentärer
:lol:

http://en.wikipedia.org/wiki/In_de_gloria


21 oktober 2012, 15:07
Ny tråd Svara på tråd  [ 161 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 17  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron