Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Aspie, NT och evolutionen 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Inga specialintressen - Är man oaspig då?
Incognita skrev:
Det finns inga epidemiologiska studier som stödjer din hypotes om att asperger inte skulle finnas hos afrikaner, rdos. Det har en professor i epidemiologi kollat åt mig, med aspig iver.

En professor har kollat det åt mig oxå. Slutsats: Det finns inga studier ö.h.t., varken för eller emot. Därmed kan du inte säga att jag har fel. Använder man fel sökkriterie så kan ens resultat bli totalt missvisande.

Dessutom är det inte längre en hypotes, utan en slutsats som har bekräftas i varenda version av Aspie Quiz som haft frågor om etniskt ursprung.

Senast redigerad av rdos 1 oktober 2012, 22:32, redigerad totalt 1 gång.

1 oktober 2012, 22:29
Medlem
rdos skrev:
Mycket av psykiatriforskningen drivs av vinstintressen och läkemedelsbolag. Tror du verkligen att de själva slår undan benen för sig och erkänner att de skapat alla dessa diagnoser på mänsklig variation för att tjäna pengar på att prångla ut läkemedel? Inte en chans!
Ja det tror jag.
Det är så många aktörer som slåss om pengarna att de gärna knycker ifrån varandra.

Att foliehatta ihop en konspiration här förutsätter att alla läkemedelsbolag jobbar för en o samma organisation alt en kartell.

1 oktober 2012, 22:30
Moderator
rdos skrev:
Incognita skrev:
Det finns inga epidemiologiska studier som stödjer din hypotes om att asperger inte skulle finnas hos afrikaner, rdos. Det har en professor i epidemiologi kollat åt mig, med aspig iver.

En professor har kollat det åt mig oxå. Slutsats: Det finns inga studier ö.h.t., varken för eller emot. Därmed kan du inte säga att jag har fel. Använder man fel sökkriterie så kan ens resultat bli totalt missvisande.

Dessutom är det inte längre en hypotes, utan en slutsats som har bekräftas i varenda version av Aspie Quiz som haft frågor om etniskt ursprung.

Det finns ingen som kan bevisa att det inte någonstans på någon bortglömd avlägesen plats verkligen finns en heffaklump, heller, men jag skulle inte därför hålla det för särskilt sannolikt.

Bevisbördan ligger väl på dig, eftersom det är du som påstår. Det finns ingen tidigare forskning som stödjer det, så innan du kan bygga vidare på det antagandet måste du först styrka den hypotesen.

1 oktober 2012, 22:33
Medlem
Ufo skrev:
Det är så många aktörer som slåss om pengarna att de gärna knycker ifrån varandra.

Mycket möjligt, men konceptet neurodiversitet genererar inga inkomster för läkemedelsbolag, och är allmänt ointressant även för forskningen då det inte skapar stora rubriker och prestigefyllda artiklar om att man löst alla världens stora hälsoproblem.

1 oktober 2012, 22:37
Medlem
Incognita skrev:
Bevisbördan ligger väl på dig, eftersom det är du som påstår. Det finns ingen tidigare forskning som stödjer det, så innan du kan bygga vidare på det antagandet måste du först styrka den hypotesen.

Jag har redan antagit den utmaningen och visat att min hypotes stämde, och dessutom replikerat den otal gånger. Därmed är det motsidans sak att motbevisa det jag funnit, och själva komma med material som stödjer deras hypotes. Det är så forskning ska bedrivas.

1 oktober 2012, 22:39
Moderator
rdos skrev:

Näej du, det skulle jag nog inte tro. Du har ju lagt till en massa egna kriterier på aspie/npf som inte finner stöd någon annanstans. Svar på dessa frågor kan inte säga något om förekomsten av AS i någon population. Dessutom har du helt bortsett från kulturell bias grundad i tillgängliga repertoarer för hur människor beskriver sig själva och förhåller sig till normalitet och annat som kan spela in. Det finns alltför stora metodologiska knepigheter, helt enkelt.

1 oktober 2012, 22:42
Moderator
Frågorna är t.ex. formulerade utifrån antagandet att aspie=neandertalare. Det håller inte att göra ett sådant antagande och sedan låta svaren "bevisa" att populationer utan neandertalgener inte har AS.

1 oktober 2012, 22:46
Medlem
Incognita skrev:
rdos skrev:

Näej du, det skulle jag nog inte tro. Du har ju lagt till en massa egna kriterier på aspie/npf som inte finner stöd någon annanstans. Svar på dessa frågor kan inte säga något om förekomsten av AS i någon population. Dessutom har du helt bortsett från kulturell bias grundad i tillgängliga repertoarer för hur människor beskriver sig själva och förhåller sig till normalitet och annat som kan spela in. Det finns alltför stora metodologiska knepigheter, helt enkelt.

Du kan inte veta något ö.h.t. om metodiken då du inte läst den artikel som nu varit på peer-review under 7 månader. Därmed kan du inte uttala dig om min metodik, och om du gör det ändå så är du själv ovetenskaplig.

1 oktober 2012, 22:46
Medlem
Incognita skrev:
Frågorna är t.ex. formulerade utifrån antagandet att aspie=neandertalare. Det håller inte att göra ett sådant antagande och sedan låta svaren "bevisa" att populationer utan neandertalgener inte har AS.

Fel, och det skulle du oxå insett om du känt till metodiken, vilket du inte gör.

1 oktober 2012, 22:47
Moderator
Sedan när är cirkelargument en metodik?

1 oktober 2012, 22:49
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.