Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Aspie, NT och evolutionen 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Inga specialintressen - Är man oaspig då?
Zombie skrev:
Du har verkligheten mot dig. Folk behöver hjälp med saker som varken de själva eller deras omgivning kan hantera.

Jag har aldrig förnekat detta, och det är inte heller något som helst problem för det jag påstår, därför att vara udda, speciellt i socialt beteende och kommunikation är en stor nackdel, även om det inte är något fel. Det är bara om man tolkar det jag säger svartvitt (som du påstår att jag tolkar andra), som man dels inte kan inse att dragen är uppblandade, och att det inte finns rena Aspie eller NT profiler, och dels att man inte kan se att vara annorlunda i sig kan skapa mängder av problem även om man inte är annorlunda för att man har drabbats av någon sjukdom / genetiskt fel.

1 oktober 2012, 20:15
Medlem
Zombie skrev:
"Uppblandning" är en definitionsfråga. Några få procent av genomet, oavsett vilka egenskaper det sedan eventuellt kan visa sig gälla. Lejonparten av oss över hela världen är fortfarande Homo Sapiens, med stor sannolikhet "Africanus", så den måste vara duglig till mer än bara lusplock och statusspel.

Det är inte bevisat. De få procent man talar om är slumpmässiga mutationer, men de flesta mutationer saknar funktion. Dessutom så är det ytterst få muterade gener man känner till som skiljer oss ifrån chimpanser, alldeles för få för att kunna förklara de stora skillnader som bevisligen finns. Av den orsaken är det alltså inte bevisat att några få procent av våra egenskaper kommer ifrån Neandertal. Enligt min forskning så är i princip all mänsklig variation därifrån, vilket bör betyda 50% av den DNA som betyder nåt.

Zombie skrev:
Vilket av det? Vore ju konstigt om allt någon påstod skulle sakna stöd i något professionellt beforskat. Vore också konstigt om inte vildhjärnor av olika kvalitet funnes i den världen också.

Hela teorin såklart.

1 oktober 2012, 20:19
Moderator
rdos skrev:
Av den orsaken är det alltså inte bevisat att några få procent av våra egenskaper kommer ifrån Neandertal.

... vilket just precis ligger i det jag skrev. Som en möjlighet bland flera.

1 oktober 2012, 20:22
Medlem
Dessutom så publicerades alldeles nyligen en studie som kom fram till att Europeer har en majoritet av sina immunsystemsgener ifrån Neandertal. I detta avseende är vi därför inte från Afrika, utan Europa, allihop. Hur det ser ut för olika hjärnfunktioner vet ingen då denna forskning inte är klar (eller ens påbörjad).

1 oktober 2012, 20:24
Moderator
Källa? Debatt? Replikering?

Med "allihop" antar jag att du menar "alla med tillräckligt 'rent' europeiskt ursprung".

1 oktober 2012, 20:25
Medlem
Ufo skrev:
rdos skrev:
Grunden i mänsklig variation är drag ifrån söder (Afrika, södra Asien) och ifrån norr (Europa, Norra Asien). Dragen ifrån söder dominerar och kan hänföras till moderna människan. Dragen ifrån norr utgör mänsklig variation och har sitt ursprung ifrån den nordliga varianten av Homo erectus som uppkom för knappt två miljoner år sedan, och dem har vi fått via Neandertal och Denisovan.
Det här skulle ju bekräfta "ut ur Afrikateorin" som jag trodde du motsatte dig.

Lägg märke till att jag skrev "ifrån söder (Afrika, södra Asien)". Jag tror fortfarande att den sydliga delen lika väl kan ha utvecklats i södra Asien som i Afrika. Några definitiva bevis finns inte som utesluter varken det ena eller det andra. Å andra sidan så spelar det heller inte så stor roll exakt var det hände.

Ufo skrev:
Jag köper inte att neurodiversiteten skulle ha sitt ursprung ifrån två signifika grupper 30k år bakåt i tiden.

Men det var inte det jag påstod. Jag påstod att neurodiversitet utvecklats under nästan 2 miljoner år, och påbörjades genom tillkomsten av Homo erectus i norr.

Ufo skrev:
Neurodiversiteten är en ständigt pågående process för att arterna skall kunna anpassa sig till olika miljöer. Något som hör till evolutionen.

Instämmer.

1 oktober 2012, 20:33
Medlem
Zombie skrev:
Källa? Debatt? Replikering?

Med "allihop" antar jag att du menar "alla med tillräckligt 'rent' europeiskt ursprung".

Referens: Använd Google.

Med "alla" menar man såklart dem som har majoritet europeiskt ursprung. Något "rent" finns inte då populationer alltid blandar sig (samma sak som att det inte finns ren Aspie eller NT profil).

1 oktober 2012, 20:36
Medlem
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-14673047

Citera:
The scientists estimate that Europeans owe more than half their variants of one class of HLA gene to interbreeding with Neanderthals and Denisovans.

Asians owe up to 80%, and Papua New Guineans up to 95%.

Vilket alltså betyder att bara för att skräpmutationerna bara är 1-4%, så kan specifika funktioner ändå ha lika många varianter ifrån Neandertal som ifrån Afrika.

1 oktober 2012, 20:40
Moderator
Det finns inga epidemiologiska studier som stödjer din hypotes om att asperger inte skulle finnas hos afrikaner, rdos. Det har en professor i epidemiologi kollat åt mig, med aspig iver. Överhuvudtaget laborerar du med alltför många osäkra variabler samtidigt för att du skall kunna dra några slutsatser - du gapar över för mycket. Du skulle behöva rikta uppmärksamheten mot en specifik fråga och utreda den systematiskt innan du ger dig på nästa. Som det är nu fyller du i med en massa antaganden här och där, blandar äpplen och päron hejvilt och argumenterar med hjälp av cirkelargument.

Jag hade velat uttrycka det på ett mer diplomatiskt sätt, och ge konstruktiva förslag på hur du skulle kunna lyfta det hela, men jag tappar lusten av dina långtgående slutsatser med rasbiologiska förtecken och det faktum att du inte verkar särskilt mottaglig för argument. Du har ju redan bestämt dig för att hela forskarvärlden har gaddat ihop sig mot dig, och då känner jag inte att det är mödan värt.

Och nu har vi kommit väldigt långt från den här trådens ämne.

1 oktober 2012, 21:56
Medlem
rdos skrev:
Ufo skrev:
Jag köper inte att neurodiversiteten skulle ha sitt ursprung ifrån två signifika grupper 30k år bakåt i tiden.

Men det var inte det jag påstod. Jag påstod att neurodiversitet utvecklats under nästan 2 miljoner år, och påbörjades genom tillkomsten av Homo erectus i norr.
Men inte i söder?
Varför skulle evolutionen inte fungera på afrikanska kontinenten?

1 oktober 2012, 22:22
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.