Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Zyprexa® 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Zyprexa®
Oj! nej, har inte den medicinen. Men jag har reagerat på liknande sätt av Mirtazapin i början av den medicineringen. Det var en övergående biverkning. Kan reagera så på Atarax också. Jag antar att hjärnan inte riktigt hinner med att ställa om, och då blir man trött. Du kanske kan höra med din läkare om det är OK att du börjar på en något lägre dos?

21 augusti 2012, 13:29
Medlem
Zyprexa finns i frystorkad form det har jag lärt mig idag, spelar ingen roll om
man försöker gömma den i munnen så att man kan spotta ut eländet sen, vips
så är den bara borta. Den finns visst i injektionsform också(enligt hot ac fascistläkare).
Gud vad jag hatar när någon bestämmer över mig!!!!

1 oktober 2012, 14:02
Medlem
Har omvärderat Zyprexa lite faktiskt, får ta den när jag känner att det verkligen behövs och då kan
det vara skönt att bli knockad på kvällen och få sova en hel natt. Har i regel mindre ångest när jag
vaknar men är väldigt fumlig på förmiddagen.
Tyckte att jag hörde en gök när jag gick ut med hunden i morse, men det räknar jag som en biverkning. ;)

12 februari 2013, 09:40
Moderator
En liten pusselbit som blir bättre iallafall. (Man ska ju försöka räkna dem också… ;) )

12 februari 2013, 15:30
Medlem
Har fått byta ut Zyprexan då jag blev fet som julgris av den 15 kg extra! :(, har fått Seroquel istället då den inte ska
vara en "fettbomb" som Zyprexa är. Började med den igår och jösses vad skönt jag sov! kändes nästan som
Bild......

8 juni 2013, 10:56
Medlem
Ron Jeremy skrev:
Och det här tror dom att jag tänker äta :01: ? Har aldrig sett en
värre lista på biverkningar!!
Hur i helvete kan man kalla:
- plötsligt, oförklarat dödsfall
- bröstförändringar hos män och kvinnor såsom onormal produktion av bröstmjölk eller onormal förstoring.
- förlängd och/eller smärtsam erektion.
för biverkningar? Dr. Mengele måsta ha uppfunnit denna djävulsbrygd, inte ett till
sådant piller i min mun.
Skulle vara snyggt om man fick stora bröst som läcker mjölk och dessutom en smärtsam hard on!
och som grande finale spasmer i ögonmusklerna(med rullande ögonrörelser), så dör man plötsligt, nej tack!

Fass bipacksedel
Mycket vanliga biverkningar (uppträder hos 1 användare av 10):
- viktökning
- sömnighet
- ökade nivåer av prolaktin i blodet.

Vanliga biverkningar (uppträder hos 1 till 10 användare av 100):
- förändringar i nivåer av blodkroppar och blodfetter
- ökade sockernivåer i blodet och urinen
- ökad aptit
- yrsel
- rastlöshet
- darrningar
- muskelstelhet eller spasmer (inklusive ögonrörelser)
- talsvårigheter
- ofrivilliga rörelsestörningar (särskilt i ansikte eller tunga)
- förstoppning
- muntorrhet
- utslag
- kraftlöshet
- extrem trötthet
- vätskeansamling som leder till svullnader i händer, vrister eller fötter
- i början av behandlingen kan vissa personer känna yrsel eller svimma (med långsam hjärtfrekvens) särskilt när de reser sig från liggande eller sittande ställning. Detta försvinner ofta av sig själv. Om så ej är fallet, kontakta din läkare.
- sexuella problem såsom minskad sexualdrift hos män och kvinnor eller erektionsproblem hos män.

Mindre vanliga biverkningar (uppträder hos 1 till 10 användare av 1000):
- långsamma hjärtslag
- solkänslighet
- urininkontinens
- håravfall
- utebliven eller förkortad menstruation
- bröstförändringar hos män och kvinnor såsom onormal produktion av bröstmjölk eller onormal förstoring.
- Blodproppar, särskilt i benen (symtomen är svullnad, smärta och rodnad på benen), kan transporteras till lungorna och orsaka bröstsmärta och andningssvårigheter. Om du upplever några av dessa symtom ska du omedelbart söka vård.

Andra biverkningar som kan uppträda (frekvensen kan inte bedömas utifrån tillgängliga data):
- allergisk reaktion, t ex svullnad i munnen och halsen, klåda, utslag
- diabetes eller försämring av diabetessjukdomen, ibland förenat med ketoacidos (ketoner i blodet och urinen) eller koma
- sänkning av den normala kroppstemperaturen
- kramper, i allmänhet vid känd benägenhet för kramper (epilepsi)
- en kombination av feber, snabbare andning, svettningar, muskelstelhet och dåsighet eller sömnighet
- spasmer i ögonmusklerna (med rullande ögonrörelser)
- onormal hjärtrytm
- plötsligt, oförklarat dödsfall
- inflammation i bukspottkörteln som medfört svår magvärk, feber och sjukdomskänsla
- leversjukdom som yttrar sig i gulfärgning av hud och ögonvitor
- muskelsjukdom som yttrar sig i oförklarad värk och smärta
- svårigheter att kasta vatten
- förlängd och/eller smärtsam erektion.

Som tidigare verksam inom psykiatrin har jag inte sett någon vårdtagare fått bra effekter av Zyprexa - mer negativa följder än vad det ger positivt. Det är ju i topp-tio över mest sålda läkemedel i Sverige, tvivelaktiga studier bakom aktiva ämnet, rapporter hur det är mer allvarliga biverkningar än positivt för den som tar Zyprexa/Olanzapin, med en enorm marknadsapparat bakom eländet.

9 juni 2013, 18:17
Medlem
Seroquel känns bättre även om det är förbannat skakigt under insättningen.

11 juni 2013, 13:05
Medlem
Seroquel gick inte alls, blev som en zombie(ursäkta mig Zombie ;)) mina nära fick spel tillslut.
Mina ögon stod rakt ut, såg suddigt, totalt bombad och borta i huvudet levde som i en egen
liten värld och gick och fånflinade och sluddrade. Det som riktigt gjorde att jag slutade med
den var att jag somnade på jobbet med huvudet i tangentbordet :P och att när jag stod vid
ett trafikljus och väntade på grönt ljus somnade mot ratten, jäklar vad de tutade bakom mig :lol:.
Så nu har jag nästan satt ut den och är mitt vanliga hederliga galna jag igen. :D

25 juni 2013, 08:03
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Som gäst saknar du privilegier.