Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Mattråd!
Zombie skrev:
Tjugoen hopfrusna köttbullar från en därför lagom bytta gick att ta isär fullständigt direkt från frysen. Då är frågan: är min frys för varm, hade de inte hunnit frysa in ordentligt på dryga två dygn eller är vissa köttbullar så snälla ändå?
En frys skall hålla 18-20 grader minus.
Om köttbullarna är torra på ytan så "klibbar" de inte fast lika lätt i frysen.
Två dygn skall utan tvekan räcka för att få det infruset.

Vissa frysar kan dock klappa i dörren o släppa in luft hela tiden om man inte stänger omsorgsfullt, det visar sig då med mycket is inne i frysen.

30 september 2012, 00:49
Medlem
OSTBOLLAR!!! Mmmm... Ehehehehehe...

30 september 2012, 00:53
Medlem
Dagens rätt

Köttfärslimpa.

1 kg nötfärs.
1 krm finmald svartpeppar.
1 tsk salt.
1 tsk sumak.
1 dl berberis.
1 dl ströbröd.
2 ägg.
3-4 msk mjölk.
2-3 tsk limejuice.
2-3 tsk soya.

Blandades ihop snabbt och lades i en oljad ungsform med formen av en "limpa".
In i ugnen, mitten på 200 grader i 40 minuter.
Flyttade sedan ner den i botten och en plåt placerades ovanför där jag tillredde pommes i 20 minuter.

30 september 2012, 00:53
Medlem
Sambon lagade en lasagne med trattisar och älgfärs idag.
Så efter det där med Incos upptäckt med vita ägg i trattisarna gick jag minutiöst igenom varje tratt. Och hittade hemska små, eller inte heller så jättesmå, vita ägg!

Men bara i en fot/under en tratt. Det är nog snigelägg kom vi fram till. :|

30 september 2012, 02:24
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Men bara i en fot/under en tratt. Det är nog snigelägg kom vi fram till. :|
Jag tror det är för sent för sniglarna att yngla av sig nu.

30 september 2012, 02:29
Medlem
Men vad var det för ägg då? De var rätt stora nämligen.
Bläääh!

Jag vill inte veta.

30 september 2012, 02:33
Medlem
@Zombie:
Om vi tänker oss att dina köttbullar är perfekta sfärer och betänker att kontaktytan mellan två sfärer som vidrör varandra är infinitesimalt liten, då är det väldigt lätt att ta isär dem. Köttbullarna behöver inte ens vara perfekta sfärer för att det ska ska vara lättare att ta isär dem än om de varit kubformade då kontaktytan lätt blir mycket större.

30 september 2012, 04:43
Moderator
Jodå, men nu var de varken sfärer eller kuber. Och det var inte första gången jag har försökt ta isär frysta köttbullar; det var det jag jämförde med. Tror mer på Ufos förklaring om torrhet, eller kanske just det märkets recept, eller något. (Troligen inte varm frys, mycket riktigt, men jag har ingen termometer där.)

Till dagens i tiden utspridda middag gick det tydligen åt elva köttbullar. Hmm...

30 september 2012, 04:48
Medlem
Jag funderar på att bjuda på hemlagad prinsesstårta med riktig vaniljkräm enligt Jan Hedhs recept och kanske även hemlagad hallonsylt om jag orkar. Då får jag dessutom motivation att städa, vilket verkligen behövs.

30 september 2012, 04:53
Moderator
Prinsesstårta hemlagad från grunden?! Lyxigt värre! Mycket ambitiöst.

Hojta till om du behöver hjälp med att få den uppäten! :P

30 september 2012, 09:50
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.