Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Könsbias bland aspie men inte NTs
Författare |
Meddelande |
nallen
Medlem
|
Re: Könsbias bland aspie men inte NTs
Svårigheten att "komma över" kan ju knappast bero på att man knyter band fortare. Frekvensen av dåliga erfarenheter däremot.
|
28 september 2012, 21:20 |
|
|
rdos
Medlem
|
Jag skulle egentligen vilja komma närmare bakgrunden till asexuell oxå, speciellt som jag fajtats med folk kring detta på AF innan.
Jag kan iaf konstatera att asexuell är relaterat till problem med beröring (vilket ju även det är ett drag där aspie-tjejer utmärker sig). Dock är denna relation alldeles för svag för att förklara hela fenomenet. Det korrelerar bäst till "aspie social" i sista testen, vilket antyder att det är mer relaterat till preferenser än ett miljödrag.
Har egentligen ingen relation till sexuella drag alls (i vart fall inte vid de tillfällen jag haft med det), men "udda sexuella preferenser" ligger även det i "aspie social" så det finns en indirekt koppling.
Jag har en idé till vad det kan vara relaterat till, men jag vet inte om jag vågar lägga med sånt i quizen (kanske om jag utesluter frågan för de som är minderåriga?).
|
28 september 2012, 21:33 |
|
|
rdos
Medlem
|
Jo, för det ökar risken att bindningen är ensidig, och att tjejen inte alls är intresserad, eller tappar intresse snabbt. Då tjejer skapar bindningarna senare så är chansen för dem större att det är besvarat.
|
28 september 2012, 21:37 |
|
|
nallen
Medlem
|
Jo, men det gör det ju fortfarande inte svårare att "komma över" bara att det blir mer sannolikt att det uppkommer.
|
28 september 2012, 21:39 |
|
|
rdos
Medlem
|
Nej, men det kan iaf förklara svaren på frågorna.
|
28 september 2012, 21:41 |
|
|
rdos
Medlem
|
Ett intressant test på rimligheten är att dragen ska gruppera sig i aspie-grupper, och ej i NT-grupper. Det fungerar rätt så bra (egentligen för allt utom könsstereotyper och delvis asexuell):
Aspie killar: - Is it harder for you than for others to get over a failed relationship? (aspie social) - Do you believe in love at first sight? (aspie social)
Aspie tjejer: - Do you flap your hands (e.g. when excited or upset)? (aspie kommunikation) - Do you rock back-&-forth or side-to-side (e.g. for comfort, to calm yourself, when excited or overstimulated)? (aspie kommunikation)
- Do you enjoy hanging upside down? (aspie jakt) - Do you enjoy walking on your toes? (aspie jakt) - Do you have a fascination for slowly flowing water? (aspie jakt) - Do you have an urge to observe the habits of animals? (aspie jakt)
- Have you experienced stronger than normal attachments to certain people? (aspie social) - Do you have an alternative view of what is attractive in the opposite sex compared to most others? (aspie social) - Do you prefer to have friends of the opposite gender? (aspie social)
- If you have to be touched, do you prefer it to be firmly rather than lightly? (aspie perception)
- Do you have an urge to observe the habits of humans? (aspie jakt, aspie social, aspie kommunikation) - Do you have an urge to learn the routines of people you know? (aspie kommunikation, aspie tvång, aspie social)
- Do you naturally fit into the expected gender stereotypes? (omvänd NT tvång, aspie social) - Are you asexual? (aspie social, NT social, NT kommunikation, aspie perception)
|
28 september 2012, 22:23 |
|
|
Ufo
Medlem
|
Asexualiteten borde väl höra ihop med schizoid personlighetsstörning och allmänt välmående. Och "udda sexuella preferenser" kommer väl fram när man inte bryr sig lika hårt om normerna.
|
28 september 2012, 23:04 |
|
|
rdos
Medlem
|
Men inget av det har någon könsbias vad jag vet. Speciellt inte bara i Aspie populationen, och inte i NT populationen. Det är kopplat till drag som är sociala, inte ifall man bryr sig om normer eller inte.
|
28 september 2012, 23:21 |
|
|
rdos
Medlem
|
Har nu skapat ett blogg-inlägg på ämnet: http://blog.rdos.net/?p=115
|
29 september 2012, 16:43 |
|
|
rdos
Medlem
|
Ett lustigt drag som har bias bland Aspie-killar, men inte tjejer eller NTs: (iofs bara 1000 svar, men den har signifikans) - Do you regard love and sex as synonymous? Verkligen lustigt. Är vi aspie-killar verkligen så enkelspåriga (förrutom nallen då)?
|
9 oktober 2012, 20:46 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|