Re: Skaffa barn när man har AS.
Att AS utesluter flera personlighetsstörningar för att diagnoskriterierna överlappar. Men det kanske inte är till min fördel i debatten å andra sidan.
Nja, EQ är dåligt definierat och gör inte skillnad på kognitiv vs affektiv empati. Den skillnaden är mätbar med hårda, fina mätinstrument av metall som vi fysiker bygger. Affektiv empati är bra, kognitiv empati är bara bra under förutsättning att affektiv empati föreligger, annars är det rent samhällsfarligt.
De kan vara väldigt problematiska men jag påstår fortfarande att kluster B är värre, kluster B handlar om renodlad illvilja mot eller utnyttjande av omgivningen.
Men visst, min rant var överdriven. Majoriteten av "broader autism phenotype" är bra föräldrar. Av den minoritet som befinner sig inom det kliniskt relevanta autismspektrum kanske det är tveksamt om en lika stor andel är lämpliga. Men autistiska personlighetsdrag är viktiga för samhället och världen hade varit bättre om de varit mer utbredda, även om det varit till priset av fler problematiska extremfall.