Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Skaffa barn när man har AS. 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Skaffa barn när man har AS.
Yetin skrev:
CodeRedAlert skrev:
Yetin skrev:
Då är det folk med låg IQ och/eller kluster-B-störningar som ska ge fan i att skaffa ungar inte aspergare.
Nu är det så jävligt att just aspergare ofta utvecklar det du kallar kluster B störningar. För att inte tala om A och C.
IQ säger inte så mycket om man inte vet något om samma individs EQ.

EQ är ett NT-begrepp som är ett verktyg konstruerat för att undanröja arbetsamma intelligenta nördar från samhällets toppositioner och byta ut dem mot manipulativa smilfinkar. Det är en följd av USAs underlägsna skräpkultur som håller på att förstöra de tidigare så rationella Nordiska länderna.

EQ må vara ett begrepp i mängden som inte säger så mycket, förövrigt precis liksom IQ är. Men den empatiska förmågan är mer relevant i sammanhanget än en viss sorts ensidig intelligens.
Yetin skrev:
Kluster B utesluts inte av AS, visst. A och C är mycket mindre problematiska. De flesta aspergare har dock inga personlighetsstörningar.

Lagade felaktig citering. /mod. Inco
A och C är dessutom knappast mindre problematiska i förhållande till att vara kapabel att ta hand om ett barn på ett adekvat sätt.

28 september 2012, 19:42
Medlem
Jag håller på CRA i frågan.

28 september 2012, 19:44
Medlem
Lägger man till SQ i ekvationen rörande intelligenser så får man nog en mer komplett bild om hur en människas intelligens ser ut.

28 september 2012, 19:50
Moderator
Sentienskvot? (Finns det någon etablerad svensk term? Kommer i hastigheten inte på någon bättre. Kan vi säga "intelligens" kanske vi kan säga "sentiens" också.)

Mindre ofullständig bild iallafall.

Jo, jag lutar också åt CRA:s håll.

28 september 2012, 20:03
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Överhuvudtaget tycker jag att det är jävligt konstigt hur litet blivande föräldrar ifrågasätts, att det ses som allas självklara rättighet att föda barn till världen oavsett hur man fungerar och väljer att leva sitt liv.

Det är sjukt om något.

Det är inte ett jävla dugg sjukt! Det som är sjukt är när samhället (läs: socialtjänsten) lägger sig i familjers liv baserat på idiotiska teorier ifrån förra århundradet.

Kom framförallt ihåg att samhällets vård av barn som blivit omhändertagna inte fungerar ett dugg bättre än de "dysfunktionella" föräldrar man rövat bort barnen ifrån.

CodeRedAlert skrev:
Vilka här har haft bra föräldrar som klarat av sin föräldraroll på ett tillfredställande sätt utan att ge sina barn men för livet? Räck upp en hand.

Räcker upp min hand, och tillägger att båda ligger på autismspektrum.

28 september 2012, 21:05
Medlem
CodeRedAlert skrev:
De flesta aspergare har inga personlighetsstörningar?

Har du något att backa upp det påståendet med?

Att AS utesluter flera personlighetsstörningar för att diagnoskriterierna överlappar. Men det kanske inte är till min fördel i debatten å andra sidan.

CodeRedAlert skrev:
EQ må vara ett begrepp i mängden som inte säger så mycket, förövrigt precis liksom IQ är. Men den empatiska förmågan är mer relevant i sammanhanget än en viss sorts ensidig intelligens.

Nja, EQ är dåligt definierat och gör inte skillnad på kognitiv vs affektiv empati. Den skillnaden är mätbar med hårda, fina mätinstrument av metall som vi fysiker bygger. Affektiv empati är bra, kognitiv empati är bara bra under förutsättning att affektiv empati föreligger, annars är det rent samhällsfarligt.

CodeRedAlert skrev:
A och C är dessutom knappast mindre problematiska i förhållande till att vara kapabel att ta hand om ett barn på ett adekvat sätt.

De kan vara väldigt problematiska men jag påstår fortfarande att kluster B är värre, kluster B handlar om renodlad illvilja mot eller utnyttjande av omgivningen.

Men visst, min rant var överdriven. Majoriteten av "broader autism phenotype" är bra föräldrar. Av den minoritet som befinner sig inom det kliniskt relevanta autismspektrum kanske det är tveksamt om en lika stor andel är lämpliga. Men autistiska personlighetsdrag är viktiga för samhället och världen hade varit bättre om de varit mer utbredda, även om det varit till priset av fler problematiska extremfall.

28 september 2012, 21:11
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Vilka här har haft bra föräldrar som klarat av sin föräldraroll på ett tillfredställande sätt utan att ge sina barn men för livet? Räck upp en hand.

Ska tillägga att AS går flera generationer bakåt på ena sidan. Andra sidan verkar inte NT, men inte så aspig heller. Nåt annat.

28 september 2012, 21:18
Medlem
Jag håller med om att kluster B är värre än både A och C.

28 september 2012, 21:26
Medlem
rdos skrev:
CodeRedAlert skrev:
Överhuvudtaget tycker jag att det är jävligt konstigt hur litet blivande föräldrar ifrågasätts, att det ses som allas självklara rättighet att föda barn till världen oavsett hur man fungerar och väljer att leva sitt liv.

Det är sjukt om något.

Det är inte ett jävla dugg sjukt! Det som är sjukt är när samhället (läs: socialtjänsten) lägger sig i familjers liv baserat på idiotiska teorier ifrån förra århundradet.

Kom framförallt ihåg att samhällets vård av barn som blivit omhändertagna inte fungerar ett dugg bättre än de "dysfunktionella" föräldrar man rövat bort barnen ifrån.

CodeRedAlert skrev:

Räcker upp min hand, och tillägger att båda ligger på autismspektrum.
Det rödstilta: VERKLIGEN, håller med till 100%.

Det som är det sorgliga är att samhället ofta (oftast?) lägger sig i i fel fall och låter andra barn och familjer där verklig vanvård, misshandel och missbruk pågår slippa undan. De riktar sina omsorger väldigt fel och kontentan blir katastrof.

Det här är också ett intressant och stort ämne i sig - socialtjänstens misstag och felriktade "hjälp".

28 september 2012, 21:30
Medlem
Yetin skrev:
Ska tillägga att AS går flera generationer bakåt på ena sidan. Andra sidan verkar inte NT, men inte så aspig heller. Nåt annat.

Råkade radera mitt ursprungliga inlägg. Den ena skyddade mig från samhället till priset av sin egen psykiska hälsa och den andra hade den enda rätta inställningen till barnuppfostran, nämligen laissez-faire. Detta var bra motvikt mot den andras kontrollbehov. Jag växte upp i ett arbetarhem med inslag av de sundare delarna av det som kallas medelklassvärderingar, typ förakt för dumhet och lagidrott och en inställning att högskolestudier är en självklarhet.

28 september 2012, 21:31
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.