Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Schueberird skrev:
Första gången jag hörde rådjursskall visste jag inte vad det var för något och blev väldigt illa till mods av det, till och med skraj. Jag var dessutom helt ensam ute i skogen i närheten av vad som troligen var en gammal torpargrund (med tanke på äppelträden som fortfarande växte där) och inte heller långt från det där gamla brunnshålet som jag skrivit om tidigare. Just det stället är ganska speciellt: Det andas liksom övergivenhet och svunna tider.


@ Schueberird

Återkommer med stoff om varnande rådjursskall till den där "brunnsstoryn", jag menar inte att det är något som du nödvändigtvis behöver till ditt diktande, du skriver ju så bra för egen hand så det är ju inget sånt jag menar, mer som en inspiration för att behålla stämningen, men mitt senare inlägg är väl ett av de svarta hål jag minns. Går ut med hunden nu, kanske ner till sjön och luktar på vattnet. :01:

db


11 september 2012, 15:49
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jomen, det är inte omöjligt att rådjursskallen kan användas. Jag måste bara ta mig tid till att fortsätta på paraplyhistorian, så får vi se vad som dyker upp. Jag har en del annat på gång just nu som tar rätt mycket tid.


11 september 2012, 16:26
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
dygdig barbar skrev:
Nämen du måste ju ha ögon som en katt :o jo räven äter nog upp det som katter missar, nu måste du vara försiktig med de smärtstillande cephophan thraumodholerna de häringa amfiba? reptila? raringarna är nog på jakt efter estrella sessor :? varning!!! de kan ju börja spruta eld närsomhelst om de inte mutas med små visdomständer.

Editerar innan jag postar: inte "thraumodholerna" som sprutar eld och fångar sessor.

:lol:
Fattar nog inte ens hälften men rolig är du!
:09:

Jag är ganska uppmärksam, hittar gömda svampställen och ser alla små kryp. Å andra sidan missade jag en hel lyktstolpe en gång och fick den i pannan.


11 september 2012, 18:11
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Särskrivning!


11 september 2012, 18:49
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Tänkte skriva något om att löven har börjat falla i gula och bruna drivor, tung höstjord och höstlukt, äpplen i gamla trädgårdar som ingen tar hand om, odlingslotternas sista blomstring (flera med massor av numera vackert djupröda vinbär som ingen tar hand om!??? på nästan kala laviga kvistar), ett odlingskollektiv alldeles intill som jag inte hade haft en aning om, en kvinna som gick framför mig bland odlingslotterna och plötsligt hade gått upp i rök, poff borta, solljus som silades bland trädstammar (som blev mer varmgyllene än på sommaren) och kvarsittande lövverk (trasigare än på sommaren, finns säkert någon fin term för den sortens knypplad spets), den... yppiga sorgen som hör hösten till och en annan sorts sorg över en sommar jag aldrig hann med, och det här.

Men annat kom emellan, så det vart mer en uppräkning.


16 september 2012, 01:47
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Och ett ställe nedanför skogen där man hade utsikt över dalgången nästan som om det vore i ett landskap där det finns berg. Längtar till berg...


16 september 2012, 01:54
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Zombie skrev:
Tänkte skriva något om att löven har börjat falla i gula och bruna drivor, tung höstjord och höstlukt, äpplen i gamla trädgårdar som ingen tar hand om, odlingslotternas sista blomstring (flera med massor av numera vackert djupröda vinbär som ingen tar hand om!??? på nästan kala laviga kvistar), ett odlingskollektiv alldeles intill som jag inte hade haft en aning om, en kvinna som gick framför mig bland odlingslotterna och plötsligt hade gått upp i rök, poff borta, solljus som silades bland trädstammar (som blev mer varmgyllene än på sommaren) och kvarsittande lövverk (trasigare än på sommaren, finns säkert någon fin term för den sortens knypplad spets), den... yppiga sorgen som hör hösten till och en annan sorts sorg över en sommar jag aldrig hann med, och det här.

Men annat kom emellan, så det vart mer en uppräkning.

Om det var en uppräkning så var det en väldigt vacker en.


16 september 2012, 06:38
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Skrivelsen var fin.

Vi har skördat några squash nu, den senaste var en bamsing. Konstigt att de fortsätter att frodas så här på höstkanten.
Det är som att Sveriges sommar hamnat på snedden, den ska börja först i juli och hålla på ända till slutet av september.
Alla år alltså.

Men den nuvarande placeringen har väl med det gamla jordbrukssamhällets årstider att göra? De gäller ju inte längre så jag föreslår att vi flyttar fram sommaren en månad.


16 september 2012, 17:44
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Håller med om Zombies skrivelse.

Hittade ett snår med skogshallon igår :o

db


18 september 2012, 06:28
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Brittsommaraster i alla länder...
...med en *** Höstaster***
Bild

Amellus blutendecke :11:


dbBild


18 september 2012, 18:09
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron