Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Radlängd 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Radlängd
Om ni ändå håller på att fundera på layoutändringar så vore det trevligt att begränsa radlängden till 15-20 ord per rad, nuvarande bredd är rätt svårläst.

16 september 2012, 00:31
Medlem
Inlägg Re: Radlängd
Bild
Jag får det till 13 ord. Vad är det jag missar?

16 september 2012, 00:47
Medlem
Jag får det till 25, varav ett par ovanligt långa - och då har jag fortfarande plats över till höger.
Det bär mig emot att köra forumet i ett separat browser-fönster bara för att kunna smalna av fönstret så att raderna blir rimligt långa, det skulle motverka en av de stora fördelarna med flikar i Opera. I värsta fall skulle man väl kunna mecka det med egna style sheets, jag har dock inga vidare erfarenheter av det :-(

Senast redigerad av nallen 16 september 2012, 00:57, redigerad totalt 1 gång.

16 september 2012, 00:53
Moderator
För mig står hela nallens startinlägg på en rad: tjugosex ord om jag räknar "15-20" som ett. Ännu runt ett par ord skulle få plats.

I den skärmbildstorlek min Safari har förinställd. Sedan blir det färre ord per rad ju mer jag zoomar in, och skulle bli fler ju mer jag zoomade ut om inlägget vore längre.

Har också alltid trott att det vävläsaren delar av efter är ordskarven närmast före det största antal tecken som får plats på raden, att olika läsare kanske har olika för- och efterinställningar för det där och att sådant låg hos läsaren och inte i forummjukvaran.

Däremot har vi inga breda marginaler, framför allt en hel spalt till vänster, som Aspergerforum har.

16 september 2012, 00:56
Moderator
Skulle inzoomning kunna vara en enkel lösning för nallen, eller skulle det innebära andra problem?

16 september 2012, 06:36
Medlem
man kan också välja att inte ha webbläsaren på helskärm, då radländen är adaptiv.

som minst så får jag plats med 11 ord och nallens inlägg tar 3 rader

16 september 2012, 09:45
Medlem
Som det nu är finns det inget max för bredden. Så jag får göra som Fenren skriver, dvs att köra webbläsaren (Firefox i mitt fall) med anpassad fönsterstorlek. Annars (vid maximerat fönster) blir det alltför många ord i raden - något under 50 för det andra stycket i nallens andra inlägg i denna tråd. Hade nog inte varit helt fel med en en viss justering av stilmallarna, om nu det går att göra utan större besvär.

16 september 2012, 13:52
Medlem
Asmix skrev:
Som det nu är finns det inget max för bredden. Så jag får göra som Fenren skriver, dvs att köra webbläsaren (Firefox i mitt fall) med anpassad fönsterstorlek. Annars (vid maximerat fönster) blir det alltför många ord i raden - något under 50 för det andra stycket i nallens andra inlägg i denna tråd. Hade nog inte varit helt fel med en en viss justering av stilmallarna, om nu det går att göra utan större besvär.

jag har löst det på precis det sättet. jag kör fönstret i halvskärmsbredd.

16 september 2012, 13:54
Medlem
Fenren skrev:
jag kör fönstret i halvskärmsbredd.

Jo, det gör jag med. Så det är egentligen inget problem för min egen del.

Det var mer att jag mer allmänt kunde hålla med nallen i hans önskemål.

Själv kör jag flera olika Firefox-sessioner parallellt (dvs med olika Fx-profiler, dessutom med olika Windows-profiler - detta som ett led i ett system för att uppnå en relativt hög datorsäkerhet). Den andra av sessionerna kör jag faktiskt oftast med fullbredd. Det sistnämnda sagt utifrån det nallen säger om de stora fördelarna med flikar. (Jag kan ha kopiöst många flikar öppna samtidigt när jag är i gång som värst.)

16 september 2012, 14:13
Medlem
Incognita skrev:
Skulle inzoomning kunna vara en enkel lösning för nallen, eller skulle det innebära andra problem?

Det är så jag gör nu och det fungerar men är inte optimalt.

16 september 2012, 14:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.