Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Idag är det World Suicide Prevention Day 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Idag är det World Suicide Prevention Day
CodeRedAlert skrev:
[...] mina prioriteringar ändras till att till varje pris försöka hålla människan vid liv, även igenom det värsta.

Det är fan direkt sadistiskt. :05:

11 september 2012, 22:19
Medlem
Mjo, ur en synvinkel.
Jag är medveten om det.

Det är mycket sådant psykpersonal får höra dessutom. I klartext. ;)
Den som mår sämre än sämst skräder inte sina ord, direkt.

11 september 2012, 22:22
Medlem
Vilket är ännu en anledning till att jag ska göra allt jag kan för att aldrig någonsin mer ha med psyk-kärringar att göra.

11 september 2012, 22:23
Medlem
@CodeRedAlert: Det du skrev håller jag helt med om, väldigt bra skrivet!

11 september 2012, 22:25
Medlem
nallen skrev:
Vilket är ännu en anledning till att jag ska göra allt jag kan för att aldrig någonsin mer ha med psyk-kärringar att göra.

Nu menade inte jag att jag också tycker att det faktiskt är sadistiskt utan att jag kan förstå att det kan upplevas så av den suicidala.

Jag njuter verkligen inte av den här delen av arbetsuppgifterna, tvärtom är det den tyngsta biten. Att möta en människa i yttersta nöd, existensiell nöd - är oerhört påfrestande för det egna psyket.
Det går inte att stänga av smärtan och den bottenlösa förtvivlan som hen känner, det går inte heller att blunda inför den eller söka bortförklaringar - det går bara att finnas där och finnas till.

Det går inte heller att stänga av sina egna känslor vilka ofta är oerhört blandade, en del av mig kanske förstår dödslängtan, en annan del känner av smärtan hen känner, en tredje del ser allt som finns att förlora och möjligheterna som ändå finns i en fortsatt framtid, en fjärde fattar också vilka enorma hinder som kan finnas i vägen för en acceptabel framtid osv.
Samtidigt måste man ha en klar del av sig själv som bara finns i stunden och gör jobbet - bokstavligen håller personen vid liv (vilket man ofta gör i en timma i taget tills nästa tar vid). Ofta handlar det om att handgripligen hålla människan vid liv och skydda hen från att göra illa sig själv eller andra. Det kan vara oerhört påfrestande och kräver allt man har psykiskt och fysiskt.

Det är inte ett arbete man väljer för att kunna ha det lättsamt och skojsigt på jobbet. Eller ja, vissa hamnar ju fel men i grunden är det verkligen inte det.

11 september 2012, 22:46
Medlem
Skrev en kort text om självmord som uppgift i en etikkurs, det blir ju komplicerat vid såna där utdragna situationer när man gör en betydande kränkning av personens handlingsfrihet (till skillnad mot ingripande vid ett enskilt försök). Viljan att dö kan ju vara rationell.

Uppenbart är förstås att avancerad somatisk vård är överprioriterat jämfört med psykiatri.

11 september 2012, 23:19
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Som gäst saknar du privilegier.