Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Idag är det World Suicide Prevention Day 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Idag är det World Suicide Prevention Day
Självmord skördar en miljon liv varje år
Publicerat den 8 september 2012 kl 07:03

Bild

SJÄLVMORD. I en rapport från WHO framkommer det att en miljon människor i världen tar sitt liv varje år.

En miljon människor tar sitt liv varje år skriver Världs­hälso­organisa­tionen i en rapport som släpptes i fredags. Fler dör på grund av självmord än krig och mord sammanlagt. Detta innebär att en människa tar sitt liv vart 40:e sekund.
Antalet självmordsförsök är 20 gånger högre. Omkring fem procent av världens befolkning försöker någon gång ta sitt liv.
Högst dokumenterade självmordsfrekvenser återfinns i östra Europa i länder som Litauen och Ryssland. De lägsta andelarna är i länder i Sydamerika. Statistik saknas för många länder i Afrika och Sydostasien.
Varje år begår 100 000 unga människor mellan 15 och 19 år självmord. Det är den näst vanligaste dödsorsaken i den åldersgruppen. Självmords­frekvensen är högst bland människor i åldrarna 75 eller äldre.
Tre gånger fler män än kvinnor tar sina liv varje år medan tre gånger fler kvinnor än män försöker ta sina liv varje år. Skillnaden förklaras med att män använder dödligare metoder och använder mer aggression och har en starkare intention att dö.

Källa: http://www.friatider.se/sjalvmord-skordar-en-miljon-liv-varje-ar

10 september 2012, 11:56
Moderator
Inlägg Re: Idag är det World Suicide Prevention Day
Åh, finns det alltså en sådan dag? Och idag! Det var på tiden. Det är ett sådant fruktansvärt tabu kring självmord. Min pappa tog sitt liv. I de flesta sammanhang innebär det att jag inte ens kan prata om honom, för de frågor folk (läs: enter) ställer då innebär att jag måste outa hans död, och det klarar de små liven inte av.

10 september 2012, 12:03
Moderator
Instämmer. (Ja, inte om det personliga då.) Får hoppas det blir något genomslag också. Misstänker att många länder har det etter värre än vi med det där tabuet.

11 september 2012, 01:05
Medlem
Tja, jag vet inte jag. En "Don't give people a reason to commit suicide"-day vore bättre, men okej, att bota symptomen kanske är något slags början i alla fall.

11 september 2012, 01:25
Moderator
Inte orkat sätta mig in i vad de officiella instanserna gör, men enligt min definition är det förebyggande att undanröja orsaker. (Även och inte minst när man därmed råkar utmana "viktiga" maktstrukturer.)

11 september 2012, 01:33
Medlem
Nja, folk fås att inte begå självmord och sedan skickas de hem - gärna med lite extra sömntabletter så att läkaren kan känna sig nöjd och glad att han faktiskt hjälpt en annan människa att få lite sömn. Tack för den hjälpen, kära Doktor Arschkopf!

11 september 2012, 01:52
Moderator
Möjligt att du vet mer om det här projektet än jag, men jag håller med dig i det stycket och det visste du nog. Ingår alltså när jag säger "undanröja orsaker".

11 september 2012, 02:04
Medlem
Behövs inte receptbelagda mediciner, receptfria är vanliga(skriver inte vilka) en 17-årig släkting använde sig
av just det, och det är vanligt enligt läkaren/psykolog. Tror på att det är bra för alla parter att ta fram det
i ljuset, det går ju inte bara att sopa under mattan.

11 september 2012, 11:47
Medlem
Jag litar inte på psykfolk längre; det är bara en massa fagra löften och fina ord.

11 september 2012, 14:29
Medlem
Schueberird skrev:
Jag litar inte på psykfolk längre; det är bara en massa fagra löften och fina ord.

Du kanske tror på statistik och forskning.

I KORTHET. BARA 3 MILJONER TILL FORSKNING

• 2008 införde Sverige ett nationellt program för att förebygga självmord, men åtgärderna är övergripande och lite har hänt.

• Staten satsar tre miljoner kronor om året på suicidpreventionsforskning, att jämföra med 100–150 miljoner som ges till trafiksäkerhetsforskning. I trafiken dör 300 personer om året medan 1.500 tar livet av sig.

• Psykologhjälp, utredningar, mer resurser till suicidpreventionscenter och anhörigföreningar, bättre statistik, läkemedelskontroll och kunnigare rapportering i media är några av åtgärderna mot självmord Skogberg föreslår.

Källa och mer läsning: http://www.dn.se/debatt/sa-har-kan-vi-minska-sjalvmorden-radikalt

11 september 2012, 16:18
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.