Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Astronomi & fysik funderingar.... 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Astronomi & fysik funderingar....
Lite som att bara inte kunna låta bli att slicka på lyktstolpen i 20 minusgrader för att se om tungan fastnar eller inte, men med större insats...


10 september 2012, 19:03
Medlem
Inlägg Re: Astronomi & fysik funderingar....
Incognita skrev:
Jag såg ett program på kunskapskanalen (?) förut med en 10-i-topplista över sannolika skäl till jordens undergång. Högt på listan kom ett konstruerat svart hål som någon forskargrupp någonstans hölls med. Man hade beräknat att sannolikheten var liten för att de skulle tappa kontrollen över hålet, men vad jag förstod var det ganska osäkra modeller de utgick ifrån. :01:


Det är ingen fara förrän man kommit upp i samma energier som den kosmiska strålningen. Alla processer som sker kontrollerat inom all överskådlig framtid sker redan kontinuerligt i atmosfären. Skälet att ha en partikelaccelerator är att ha kontroll över dem så de kan studeras.


10 september 2012, 19:07
Moderator
Inlägg Re: Astronomi & fysik funderingar....
Jag snackar ett riktigt hål nu alltså. Men det kanske du också gör, Yetin?


10 september 2012, 19:08
Medlem
Inlägg Re: Astronomi & fysik funderingar....
Incognita skrev:
Jag snackar ett riktigt hål nu alltså. Men det kanske du också gör, Yetin?


Det går inte att göra något hål utan massa energi. Man kanske skulle kunna hitta ett mycket litet hål i rymden, förstås. Det bör finnas en del mikroskopiska hål kvar sedan universums skapelse. Men de är rätt svåra att se. De kallas ju svarta.


10 september 2012, 19:09
Moderator
Inlägg Re: Astronomi & fysik funderingar....
De här snubbarna och snubborna hade faktiskt verkligen ett riktigt hål. Ett hemgjort ett.


10 september 2012, 19:10
Medlem
Inlägg Re: Astronomi & fysik funderingar....
Energitätheten som uppstår när kosmisk strålning träffar partiklar i atmosfären är mycket högre än någon tänkbar partikelaccelerator på jorden. Det är enbart energitätheten som avgör om det blir ett svart hål. CERN har gjort en utredning som på samtliga frågeställningar gällande säkerhet kommer med det svaret :)


10 september 2012, 19:12
Medlem
Inlägg Re: Astronomi & fysik funderingar....
Incognita skrev:
De här snubbarna och snubborna hade faktiskt verkligen ett riktigt hål. Ett hemgjort ett.


hmm, det måste vara något lurt med det.


10 september 2012, 19:14
Moderator
Inlägg Re: Astronomi & fysik funderingar....
Och det var tippat som ett av de troligaste scenarierna att just det hålet skulle orsaka jordens undergång.

EDIT: Jaha, då var det kanske ett förstadium till något som skulle kunna utvecklas till ett svart hål om de skulle tappa kontrollen över det? Right.

Har du alltså koll på vilket experiment det är jag har i åtanke?


10 september 2012, 19:16
Medlem
Inlägg Re: Astronomi & fysik funderingar....
Det ska finnas en del analoga fenomen som gör samma grej med andra krafter än gravitation. Typ slukar ljud eller ljus. Kan vara nåt sånt. Gravitationen är "tyvärr" för svag för att det ska gå att göra några roliga experiment på jorden.

Här är en liten populärvetenskaplig artikel om nåt sånt.
http://www.newscientist.com/article/dn19508-hawking-radiation-glimpsed-in-artificial-black-hole.html

Det kan dock aldrig utvecklas till något farligt, det kan bara användas som en analogi. Kanske kan man dra slutsatser om svarta hål, eller använda det i pedagogik. Finns massor av liknande experiment med rubriker som utelämnar detaljen att det inte är ett gravitationellt svart hål...


10 september 2012, 19:19
Medlem
Inlägg Re: Astronomi & fysik funderingar....
En lite bättre artikel. http://physicsworld.com/cws/article/news/2008/mar/06/artificial-black-hole-created-in-lab

Jag vet inte så mycket om såna där svart-hål-imitationer, men idén har tydligen först föreslagits 1981. Det är väl mer matematiskt lika än fysiskt lika. Det är rätt vanligt att ny matematik leder till att det dyker upp nya beskrivningar av gamla fenomen som avslöjar intressanta paralleller.


10 september 2012, 19:24
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.