Ny tråd Svara på tråd  [ 966 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 97  Nästa
Drömfångartråden 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Och den hiskeliga hyenan är den som inte anpassar sig?
Jobba med den bilden - PRONTO.

Den starka som inte anpassar sig och vågar sätta tydliga gränser är den vackra. Hon ska vara vild, vacker och otämjd. Vad är det för djur eller varelse, tro?

Edit: Är det vildhästen du kämpade med i någon annan dröm?


9 september 2012, 15:25
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
En varginna? :)


9 september 2012, 15:26
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Jag har drömt flera gånger om spindlar. Till exempel: Jag ligger i sängen och ser en spindel som sitter på väggen precis bredvid. Jag blir såklart jätterädd och springer upp och tänder lampan i taket för att efter ungefär 30 sekunder inse att det inte var verkligt, utan en dröm. Jag har drömt att det hängde ner en enorm spindel ifrån taket tillsammans med två mindre spindlar; blir asrädd, springer upp, tänder, trycker mig mot väggen och vet inte vad jag ska göra. Jag har jättedålig syn men vågar inte hämta glasögonen som ligger vid sängen. Jag har drömt att det kommer en "flock" med spindlar också och liknande drömmar.

Jag ligger alltid i sängen i själva drömmen när jag ser spindlarna. Samtidigt som jag skyndar mig ur sängen, till andra sidan av rummet, så vaknar jag. Trots att jag vaknar då så förstår jag inte på en gång att det var en dröm utan tror jag har varit vaken hela tiden. Det tar mig ungefär 1 minut att inse att det var en dröm, men även då är jag inte helt säker på om det var en dröm eller om det verkligen hände. Flera gånger har jag gått igenom hela sängen, täcket, kuddarna, väggarna bredvid i jakt efter spindlar för att sedan lägga mig ner och försöka somna igen, men är väldigt rädd att det skulle vara på riktigt ändå. Det är oftast inte förrän morgonen efter som jag inser hur osannolikt det är, spindlarna är för overkliga för att kunna existera. Dessutom är det alldeles för mörkt i rummet för att jag ens skulle kunna se dom om dom verkligen hade varit där.

Nu var det iofs ett tag sedan jag drömde det där, men jag brukar aldrig minnas mina drömmar. Att jag kunde minnas dom där berodde nog på att jag vaknade mitt i drömmen, mitt i natten och var asrädd.


9 september 2012, 22:36
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Kan nog tänka mig att både hyena och cockerspaniel behövs. Bara en ytterlighet brukar inte bli bra. Och kanske att Inco fortsätter jobba med att tycka om sig själv. Och att de kanske skulle till modern... jobba med det. Integritet, vuxenhet?

Kanske även dataspelet kan handla om att ta ställning till verkligheten, fast en vidare och kanske mer yttre då, och balansera till ett hållbart helt?


9 september 2012, 23:14
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Incognita skrev:
Jag drömde om två hundar som jag hade fått i present av ett gammalt ex (eller om det var min mamma som skulle ha dem?). Den ena var ful som stryk; jag är ganska säker på att det var en hyena. Den andra var som en karikatyr av en sockersöt cockerspaniel, bara med ännu mer silkeslockig päls och air av sötsliskighet. Jag kände motvilja mot dem båda, ville inte alls ha dem. Det visade sig dock att de två älskade varandra och lekte jättefint ihop. De balanserade varandra på något sätt.


Det är naturligtvis bara du som kan veta om en tolkning av en dröm som du haft är sann eller inte. Drömmen är ju inte heller slutet utan bara början. Jag vågar till och med säga att detaljerna i drömmen inte är så viktiga, utan hur man själv som drömmare tolkar dem utifrån ens egen person. Det finns heller inga universella eller absoluta tolkningar.

Med det sagt, så tänkte jag ge ändå några förslag på tolkningar:
  • Att du fick hundarna av någon kan betyda att du har fått dig dessa roller antingen tilldelade eller uppmärksammade av någon annan? Eller så betyder något helt annat.
  • Att du kände motvilja mot båda kan betyda att du antingen inte alls känner igen dig i dem (rollerna är tilldelade) eller inte vill kännas vid dem (rollerna är uppmärlsammade)? Eller så betyder det något helt annat.
  • Att din mamma kanske egentligen skulla ha fått dem kan betyda att du antingen brås på din mor eller att du försöker vara något som din mor vill att du ska vara.
  • Att hundarna älskade och kompletterade varandra kan betyda att du egentligen trivs med dessa roller, men att du ändå känner motvilja kan betyda att du är rädd för vad andra ska tycka eller att det finns andra som inte gillar dem (kanske anpassar du dig för mycket efter vad andra tycker?).

Att fundera på kan, om vi antar att hundarna representerar delar av dig själv är, vara följande:
  • Kommer de två rollerna inifrån djupet av dig själv eller kommer de utifrån?
  • Vad är det som gör att du känner motvilja?
  • Varför tror du att du drömde detta just nu?

En helt annan tolkning är att de två hundarna representerar några i din bekantskapskrets, men då kanske det blir för utelämnande för andra.

Eller så handlar det om ytterligare något helt annat.


10 september 2012, 13:25
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Ang. min "hunddröm":

Jag tänker att det handlar om en splittring som hindrar/t mig från att uttrycka nyanserna av mig själv, att jag hamnar i det ena eller det andra och att jag inte är bekväm med någon av ytterligheterna. ELLER så har jag en så svartvit syn på mig själv att jag upplever att jag blir den där hyenan så fort jag slutar att anpassa mig efter andra - alltså att jag själv har svårt att se nyanserna och därför kanske inte vågar tillåta mig avsteg från cockerspanielbanan. Ändå inbillar jag mig att jag i många avseenden faktiskt går mina egna vägar. Jag tycker nog att jag kan ha en rejäl integritet i många avseenden, har t.ex. inte varit särskilt mottaglig för grupptryck. Men det skulle kunna vara i det mer vardagliga samspelet och hur det ramas in och avgränsas. Tänker jag. Men egentligen vet jag inte.

Men jag har svårt för att sätta mina egna ramar för situationer, är ofta väldigt "pejlande" i förhållande till Den Andre.

Hundarna var inte "egentligen" till min mamma. Det var som att båda varianterna fanns med parallellt som det ofta är i drömmar. Eller om den ena föregick den andra. Vet inte vilken som var den ursprungliga i så fall. Men det finns en tradition av anpassning hos kvinnorna i min familj. Jag trodde inte att jag hade inrättat mig i det ledet men har kommit att inse att mitt agerandes repertoar nog är mer styrd av min uppväxt än vad jag har velat inse.

Att hundarna kom överens väl och hade en bra dynamik sinsemellan tolkar jag som positivt. De lyckades ju faktiskt överbrygga ytterligheterna, samsas. Att se dem leka tillsammans var tillfredsställande. I leken blev den sötsliskiga hunden mindre sötsliskig, mer vild, och hyeanan framstod som charmig och kraftfull snarare än frånstötande. De var inte längre fast i sina roller.


10 september 2012, 16:54
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
CodeRedAlert skrev:
Och den hiskeliga hyenan är den som inte anpassar sig?
Jobba med den bilden - PRONTO.

Den starka som inte anpassar sig och vågar sätta tydliga gränser är den vackra. Hon ska vara vild, vacker och otämjd. Vad är det för djur eller varelse, tro?

Edit: Är det vildhästen du kämpade med i någon annan dröm?

Det skulle det ju kunna vara. Eller ormen som också har figurerat en del i mina drömmar på sistone. En hel del verkar cirkulera kring det vilda/farliga som inte är så farligt när allt kommer omkring, och kring det fula/frånstötande som ändå har sin charm. Och positiva krafter som finns i det när det får komma till uttryck på rätt sätt. Något slags integration håller jag uppenbarligen på med, och det är nog i grunden positivt.

---

Inatt drömde jag om ett spökhotell som visade sig vara ett hotell för spöken snarare än ett där det spökade. Och spökena var tvungna att betala för sig. Eftersom jag var gäst på det hotellet infinner sig frågan huruvida jag var ett spöke. Det framgick inte.

Och så var det något med bussresor, logistik. Min son var med. Och videofilmer som skulle lämnas tillbaka, som min mamma hade lånat. :01: Hon som aldrig haft en video ens en gång. Det var lite retligt, för de var försenade så det skulle antagligen tillkomma extra kostnader på allihop. Jag är inte ens säker på att någon hade tittat på dem. Och logistiken försvårade återlämningen av filmerna.


10 september 2012, 18:33
Moderator
Inlägg Re: Drömfångartråden
Det här med sådant som tillhör min mamma eller lånats av min mamma, och sådant som givits till någon av oss från någon i mitt förflutna, det kan ha att göra med att jag håller på att jobba med en del gammalt bagage. Bråte från det förflutna helt enkelt, både från familjen och från andra sammanhang, som rumsteras om.

En barndomsväninna var involverad i hunddrömmen också, på ett något oklart sätt. Vi hade en del ärenden att ta itu med och en del personer att träffa (både från det förflutna och från nutiden), och att hämta hundarna var en av flera saker på "att göra"-listan. Jag minns inte så ingående allt vi höll på med, men jag minns att vi gjorde avsteg från våra ursprungliga planer och stannade längre hos någon, och det var i anslutning till att vi hämtade upp hundarna. I drömmen kunde jag ta de ändrade planerna med ro trots att det först störde mig lite att det inte blev precis som jag/vi tänkt. Det hela fick ta den tid som det visade sig behöva. Och hundarna fick leka med varandra under tiden.


10 september 2012, 18:42
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Jag drömmer vaken, hemliga drömmar.


10 september 2012, 18:48
Medlem
Inlägg Re: Drömfångartråden
Intressant :) Härliga iakttagelser, vad duktiga ni är *myndig röst* halvhitler kopralhälsning (inge klapp på huvve här inte) *imponerad*. Nå'n sorts dröm "feelgood" efter/med bearbetning alltså... eller ?

Läser ju av vad ni delar med er av men tycker det är svårt att kommentera,
Spoiler! :
får i.bl lust att kasta in ett "tourettigt traumadoltrams" men hejdar mig, då jag tror att ett klumpigt inklamp på just det här området kan hållas rent från en del av mina skadliga tillsatser. Dessutom är min egen erfarenhet av smärtstillande något jag under påverkan knappt kan tänka mig att ens försöka skriva ner, en dyslektisk John Blund på tangenterna utan självkontroll och en kollapsad självcensur kunde ju vara något att drömma om... ska ju vakna också, nä det räcker för min del med vad min språkstörning gör och då främst i skrift, som jag sen inte finner begriplig efter en senare genomläsning av det jag med inlägg försökt uttrycka och beskriva. Detta om vad mediciner gör med mina drömmar.


Drömmer själv mycket och intensivt men mest så pass kryptiskt och surrealistiskt att jag bara nänns beröra det på ytan numera tycker dem gick bättre att tyda för om åren... hade väl mer energi, går jag på djupet med mina drömmar av idag så verkar de numera innehålla så mycket av tillkortakommanden och förluster som virvlar om till katastrofala strömmar av sisyfosarbeten, blir aldrig klar med den ena drömmen innan den andra pockar på, orka grotta runt med den skiten liXom.

Om det nu är mitt känsloliv som befolkar mina drömmar eller drömmarna som gestaltar mitt känsloliv, hönan eller ägget... nu var det ett tag sen jag försökte dechiffrera symboliken och jag nöjer mig oftast med att försöka identifiera ursprunget från var i vardagshändelser etc... jag får vara nöjd om jag kan härbärgera "känslorna" drömmarna framkallar och förhoppningsvis bearbeta min tillvaro till en bättre balans för att frigöra en framtid som kanske kan bli mer på mina egna villkor, vad det nu är, kanske att förverkliga en del dagdrömmar om ett kreativt liv, en annan dag eller ens en vacker dag eller alls aldrig då, då eller inte. Drömmar ska väl inte hålla en vaken juhu.

db

med en fot i drömmen och den andra foten i verkligheten en verklighet som lättast beskrivs som en mardröm, dags att amputera verkligheten då.

Spoiler! :
[O/T]

Har ju i dagsläget ändå uppnått en nivå utan medicin efter att medicinerat dagligen i tolv års tid och nu förhoppningsvis någorlunda stabiliserat en fortsatt närvaro för att se vad som är skador av en nära livslång depression och vad som sen lättast kan beskrivas som pålagringar av en psykisk ohälsa på det kluster av en outredd odiagnostiserad NPF-problematik där min dyslektiska språkstörning inte hänger med i forskningens alla termer av kriterier etc utan jag får själv visualisera en symbolik för de grader av Autism ADHD I. II. III. överslag i Tourettes (hyfsat lindriga men vid stress väcks min stela mimik till liv förutom de tirader som framkallas i affekt :lol: och ett påslag av en utagerad PTSD och och ack vad illa det troligen ser ut. :geek: ) med ett värdelöst arbetsminne som jag faktiskt inte ser som någon större förlust, kan faktiskt inte sakna något jag aldrig haft, men det skulle ju vara bra att ha vid klassisk inlärning ja men här är jag säker i min sadel då det kompenserats med något som många andra vill ha men inte har... nöden är uppfinningarnas moder :04: autodidakt i det mesta och det är litet det det jag mina "välgörare" är tack skyldig men en tacksamhet är det dock det som nu växer, för var dag som jag ökar min förståelse för vem jag egentligen är så befriar det min tillvaro från allsköns jäkla påfund och jag reder mig gott i det lilla, den sortens kuf är jag som är hyfsat nöjd med det till somligas förtret men till mig bara av godo.

[On/T]

DEN SOM GLÄDER sig ÅT LITE HAR MYCKET ATT GLÄDJAS ÅT.


10 september 2012, 19:34
Ny tråd Svara på tråd  [ 966 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41 ... 97  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron