Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 41  Nästa
Tråden för oss naturintresserade 
Författare Meddelande
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
@kullan:
Hönsskit? Menar du att du gödslar med hönsskit? Borde andra göra det? Vad menas?


31 augusti 2012, 18:04
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Blandad skit och stolleri.
Spoiler! :
Schueberird skrev:
@kullan:
Hönsskit? Menar du att du gödslar med hönsskit? Borde andra göra det? Vad menas?

[Här var det plats för svar av kullan på Schueberirds fråga till kullan beträffande om hen eller vilka andra hen som borde gödsla med hönskit och vad som menas med det]
Så då svarar jag istället: att hemma hos oss tar vi vårt växthusklimatansvar för miljö och fosterland, då duger ju inget annat än att gödsla med ett VoVTMHundskit biodynamiskt förädlat av min egen "vovve" vars betydelse för en snabb och säker tillväxt i klöverodlingen är betydligt underskattad.
kullan skrev:
Hönsskit

Det var kanske en replik på mitt skitbarnsliga svar som jag skrev isf det mer seriösa inlägg som jag lyckades klåpa iväg med länkar och allt ... hursom ... till innehåll var det bortslarvade larvet inget annat än en dystopisk reflektion på hur människor gör tillvaron för våra igelkottar så sur och helt fegt beskyller miljön för att vidare helst utse en Spanskskogssnigel till syndabock, och det trots att både igelkott och vår vanliga skogssnigel tillhör de av våra urtidsdjur som klarade sig utmärkt innan människorna kolonialiserade den skandinaviska halvön...
dygdig barbar skrev:
Försökte knåpa ett längre svar till CRA men det sket sig och nu behöver jag gå ut och skita hunden :01: menar att hunden behöver skita i vad som skiter sig för mig och själv få skita men jag måste vara med även om hunden helst skulle göra det ifred, *sätter på mig skorna* så att inte hunden får skit för sina behov... vi vill bo i skogen

db


Schueberird skrev:
Jag har inte sett en enda igelkott, men det kan bero på att de mestadels håller sig utomhus.

Jo, enligt Erlandssons Jordbruksverk är det fortfarande förbjudet att ha Igelkott som husdjur, tur för igelkotten det men det är bara en tidsfråga innan även igelkotten farmas, tillväxtekonomin kan tänkas tillåta vad fan som helst snart :evil: först kanske den behöver rödlistas sen blir det väl djurpark och cirkus och när sedan inaveln/förädlingen är fullständig blir det dags för industrin...
CodeRedAlert skrev:
Har det inte varit mindre mördarsniglar i år? Jag har inte sett fullt så många som föregående somrar men det kanske har med vädret att göra.

Igelkottar har jag inte sett en enda! Har ni?
Eller så bor det färre igelkottar norr om staden...

Inleder med lite blajigt fåneri för att jag inte kunde låta bli...som att kasta paj i glashus
Nej det har inte varit mindre de kanske t.o.m har varit större i år.
Ja det har med vädret att göra hur många vi får se, när det regnar trivs skogssniglarna och det syns på cykelbanor trottoarer m.m. När det regnar är trädgårdsodlarna inte lika aktiva i skymning och gryning och därför skulle tex igelkotten kunna trivas om den inte i brist på mänsklig omvårdnad blev körd på vägarna.

I övrigt är inte igelkotten så väderstreckskänslig runt städer och tätorter, den tycker ju inte om barrskog och kärrmarker men trivs utmärkt på ängar i skogskanter, är det sen löv eller blandskog är lyckan gjord om det inte vore för alla rovfåglar rävar grävlingar m.fl djur som också trivs, alltså på kyrkogårdar och i städernas parker där det finns en chans att komma undan farorna med en tillflykt i häckar m.m är det sannolikt goda möjligheter att träffa på ett av våra äldsta däggdjur.


Bild@ CRA
Om inte faktagranskad :10: så i mina ögon en mycket trevlig Wiki apropå Igelkott. :ugeek:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Igelkott

db :01:


31 augusti 2012, 22:34
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Mycket intressant om igelkotten!
Konstigt ändå att jag inte fått syn på en enda i år.

Angående gödsel så har vi här hemma en mycket hygieniskt kräsen katt som gärna kissar rakt ner i blomlådor och större krukor. Växterna verkar gilla det än så länge.

Har ni sett de där konstiga spräckliga sniglarna, stora som skogs- eller mördarsniglar men ljusa och med svart eller brun fläckig teckning från svans till huvud?
Är det hybrider mellan skogs- och mördarsniglar, tro?

Edit: Googlade fram att de heter pantersniglar och är väldigt snälla! De kan inte para sig med mördarsniglarna eftersom de tillhör olika släkten.
Bild


1 september 2012, 01:37
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jo, en Leopardsnigel eller som den också får heta Pantersnigel jag föredrar dock leopard som förnamn på denna fina Skogssnigel. Ett mycket trevligt och nyttigt litet blötdjur.

db

Edit: attans också jag som i.bl tycker det är roligt att få räcka upp handen på en fråga och låssas vara expert på området får nöja mig med att uppkäftigt posta mitt svar som en misskreditering av Wiki och att du inte ska lita på något som skrivs på nätet. editerade innan jag postade alltså.


1 september 2012, 01:52
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Leopardsnigel låter vackrare samt mer adekvat - pantrar är ju helsvarta. :01:
Trodde på allvar att det var någon sorts korsning mellan svart skogsnigel och mördarsnigel de gånger jag sett leopardsniglar, vilket hänt ett antal gånger i sommar.

Men sedan finns det väldigt mörkt bruna sniglar också och lite mer ljusbruna som nästan är röda, är det fortfarande mördarsniglar allihop? Hur ser hybriderna ut - hittar inget på google.

Jag editerade också innan jag postade, annars hade du faktiskt haft tid att räcka upp handen. :P


1 september 2012, 02:19
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jag är egentligen inte förtjust i sniglar men denna var ju lite intressant för sina " prickar". Har aldrig sett någon irl så detta var intressant. I mitt område finns det nästan bara mördarsniglar. Jag har även sett såna där små minisnäckor.


1 september 2012, 10:35
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Jag var fascinerad av sniglar som barn, brukade ägna timmar åt att samla ihop dem på ett och samma ställe i hopp om att de skulle finna varandra. :01:


1 september 2012, 11:03
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Citera:
CodeRedAlert skrev:
Men sedan finns det väldigt mörkt bruna sniglar också och lite mer ljusbruna som nästan är röda, är det fortfarande mördarsniglar allihop? Hur ser hybriderna ut - hittar inget på google.

Om det är mördarsniglar allihop vet endast trädgårdsexperterna, det är botanisterna som vet hur hybriderna ser ut men som i den brist på belägg och bildbevis sedan en tid tillbaka (minst 20år men troligen ända sedan tidernas begynnelse) försökt torgföra "supersnigeln", det finns "wikin" till allt!

Spansk skogssnigel en långväga Iberier som troligen härstammar från Frankrike som sen vidaredeporterats till bl.a den skandinaviska halvön där den påträffades i en handelsträdgård 1975 som illegal snigel non grata endast gud tycks med säkerhet veta hur många som invandrat sen tidigare.

Svart skogssnigel eller en av de sniglar som vi kan kalla svensk vi finner bland de övriga "färgade" svenska sniglar utom den vita som alltid är och varit en raritet då den troligen är en mutation som tillhör missfostren i släktet, annars är svart svart/röd smuts/röd röd röd/brun smuts/brun brun brun/gul smuts/gul gul smuts/grå grå beige grå/gön grå/gul grå/blå grå/brun och...etc av de många variationerna på de många urtida blötdjur av arten skogssnignar som vi ser och sett sen barna hedenhös barnsben.

Snälla skriv mig nu inte på min näsa att svart är inte en färg, jag har alltid målat med svart och är svartmålare av födsel och ohejdad vana, med eller utan medicin spelar ingen roll och svarta toner är min melodi även om jag skönjer en del andra kulörer i paletten sen jag nu i över ett havår givit fasiken i medicinen, med en grundton svart som absorberar ljuset till en reflektion av vad som blir kvar när regnbågen gjort sitt...

db från hypofysen


1 september 2012, 11:14
Medlem
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
:07:

För att det är lördag då
Och för att jag inte har en susning om vad fredagsmys är för något.
db


1 september 2012, 23:31
Moderator
Inlägg Re: Tråden för oss naturintresserade
Korkskruvssnigel – för att dra ut på fredagsmyset? :shock:

[OT]

Någon kanske borde genmanipulera eller hybridisera en stars'n'stripessnigel till Obama som lyckatillpres(id)ent i brist på bättre kandidat.

[/OT]


1 september 2012, 23:39
Ny tråd Svara på tråd  [ 410 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 ... 41  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron