Re: IQ och kronologisk ålder
Jag tycker att införandet av jordbrukssamhället var ett misstag, men när man väl har gått igenom industrialiseringen finns inga andra vägar än framåt. Jordens nuvarande folkmängd gör att vi måste ha ett avancerat industrisamhälle för att ens kunna överleva, även om vi skulle göra oss av med de excesser som hotar överlevnaden på sikt. Om befolkningen börjar sjunka kring 2050 som är det allmänt förväntade så kommer det gå att omdana systemet i grunden först om ett par århundraden eller så.
Det är förstås svårt att jämföra med hur det var före typ senmodern tid (efter andra världskriget). Jag tror inte det finns nån naturlag som säger att människor alltid är ungefär lika lyckliga. Jag tror att tidig stenålder och senmoderna välfärdssamhällen är de två bästa tillstånd som funnits. Man kanske kan säga att de är renodlingen av två olika bra aspekter av människan, de vanliga däggdjursinstinkterna i naturtillståndet vs det analytiska tänkandet i senmodern tid. Målet måste vara att maskinerna ska ta hand om oss så vi får leva helt enligt vår natur, men utan att behöva bekymra oss om den naturliga världens obehagligheter.