Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Den stora stora språk fråge tråden. 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Den stora stora språk fråge tråden.
Zombie skrev:
Incognita skrev:
i (på?) Yttre Hebriderna också

öar, ensamma eller i grupp. (Skulle man vid verkligt behov säga något annat om öar i grupp skulle jag väl i första hand säga bland.)

Fast numera finns det väl de som tror sig veta att det heter i, sedan någon överhet härom årtiondet gick ut med att man minsann skulle säga i om stater som låg på öar – alltså "i Irland" (stat) men "på Irland" (ö), "i Kuba" (stat) men "på Kuba" (ö).

Den naturvuxna språkkänslan säger (eller sade) om båda och har (hade) gjort så mycket länge.

Och som nästan alltid när okunniga och/eller inskränkt tänkande auktoriteter försöker införa eller avskaffa abstrakta distinktioner som folk inte brukar tänka på ledde även det här påbudet bara till förvirring, till krossande av en struktur som fanns utan att bygga upp någon ny och utan kontroll över om den nya som skärvorna så småningom kommer att bröta ihop sig till ens blir lika bra som den gamla.

OK, it is (du kan ju inte ondgöra dig över anglicismer till någon med Tourette utan att räkna med vissa konsekvenser). Tack! De kom med den där nya förvirrande regeln just när jag var i en sådan ålder att man är väldigt lättpåverkad, och förvirringen har liksom aldrig släppt.

14 augusti 2012, 21:14
Medlem
Vad är "smurk"?

Jag har anledning att tro att det är drogrelaterat, men har ännu inte fått klarhet i exakt vad det betyder.

16 oktober 2012, 21:54
Medlem
Schueberird skrev:
Vad är "smurk"?

En snabb googling leder till drogavdelningen på flashback, där man bara behövde läsa några få inlägg för att konstatera att det tycks vara "kokain" av gatukvalité med okänd mängd diverse iblandat för att dryga ut det dyra pulvret. Möjligen avser det (även) en tveksamt renad råprodukt.

16 oktober 2012, 22:14
Medlem
Tack.

Jo, det var ungefär något sådant jag gjorde också, men jag hittade det aldrig explicit förklarat. Jag hade kanske tänkt använda ordet i mitt korsord, men var tvungen att få betydelsen "officiellt" bekräftad först - i slutändan valde jag dock ett annat ord som är mer allmänt känt.

16 oktober 2012, 22:57
Moderator
Tycks saknas en term för studiet av människor i egenskap av idioter och mänsklighet i form av idioti och idiotism. Föreslår idiotik.

12 januari 2013, 03:54
Medlem
Har du somnat på fel sida inatt eller? :04:

12 januari 2013, 03:56
Moderator
Jag vaknar alltid på rätt sida: vänster. Den som strävar efter sanning och förstå(e)nd(e) och därför förlorar. Det är därför jag kan se idiotismen både runt mig och på andra sidan. :04:

12 januari 2013, 04:18
Medlem
Jomen.

Idiologi kanske. ;)

12 januari 2013, 04:23
Moderator
Ledsen om jag gör dig besviken, men idiologism aktar jag mig för. Den är som bekant en skaplig källa till material för idiotologiska studier. (Jaha, ordet idiotik var visst svårt att göra ett nytt adjektiv av.)

12 januari 2013, 04:27
Medlem
Olle Ljungström sjunger, i sin låt Jag spelar vanlig, "Ett gammalt kek som inget vet", men men vad sjutton betyder "kek"? Jag har googlat lite, men inte hittat något svar förutom att det möjligen i vissa sammanhang kan betyda samma sak som "lol", fast i det här fallet håller jag det för mycket sannolikt att det betyder något annat.

21 februari 2013, 14:47
Ny tråd Svara på tråd  [ 66 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.