Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 ... 201  Nästa
Mattråd! 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Mattråd!
Ojdå. Det var bakkonst i den högre skolan, att få ett brod utan agg att se ut som ett handdukspaket. Antar att hemligheten ligger i bakpulvret.

Köttbullar är OCD-ovänliga. Tycks inte finnas någon standard för hur många som är en portion. Dessutom borde det i viss mån bero på deras kötthalt, i varje fall om det som inte är kött är potatismjöl och diverse avfall.

12 augusti 2012, 15:42
Medlem
CodeRedAlert skrev:
Påstår du att det finns ett bröd där inne?

Jag inte bara påstår det, jag konstaterar det.

12 augusti 2012, 15:52
Medlem
Att slå in brödet i en handduk är ett gammalt knep som bevarar brödets saftighet. Nu för tiden skulle det kanske gå lika bra med en plastpåse, men det har jag inte undersökt - och dessutom är det finare med en linneduk.

12 augusti 2012, 15:54
Medlem
Zombie skrev:
Ojdå. Det var bakkonst i den högre skolan, att få ett brod utan agg att se ut som ett handdukspaket. Antar att hemligheten ligger i bakpulvret.

...eller i bikarbonaten (det vill säga ren bikarbonat (bakpulver består av bikarbonat utblandat med bland annat en viss syra, vilken aktiverar bikarbonaten i kombination med värme, vilket gör att man själv inte behöver tillsätta något syrligt)).

Zombie skrev:
Köttbullar är OCD-ovänliga. Tycks inte finnas någon standard för hur många som är en portion.

10 +/- 1 stycken köttbullar utgör en (1) portion.

12 augusti 2012, 15:58
Moderator
Schueberird skrev:
10 +/- 1 stycken köttbullar utgör en (1) portion.

Det har jag sett olika uppgifter om, men ingen vare sig vetenskaplig undersökning eller på utredning grundat myndighetsbeslut.

12 augusti 2012, 16:04
Moderator
Schueberird skrev:
Att slå in brödet i en handduk är ett gammalt knep som bevarar brödets saftighet. Nu för tiden skulle det kanske gå lika bra med en plastpåse, men det har jag inte undersökt - och dessutom är det finare med en linneduk.

Nej. Plastpåse går inte lika bra. Då blir ytan mjuk och svampig av ev. kondens och brödet möglar lättare.

12 augusti 2012, 16:51
Medlem
Det låter rimligt.

Schueberird skrev:
ren bikarbonat

Ingen utblandad häst.

12 augusti 2012, 17:41
Moderator
Schueberird skrev:
Citera:
ren

häst

Här har det vankats älg. Stora mängder. Som fått sjuda i olja, kryddor och rödvinsvinäger tillsammans med morotsslantar och färsk rödlök tills köttet blev riktigt mört. Stackars älg!

12 augusti 2012, 19:42
Medlem
Här vankades det lax som fick svåra strålskador i mikron: Stackars mig!

12 augusti 2012, 20:37
Medlem
Lasange ala Dafgårds blev dagens rätt hos mig.

13 augusti 2012, 00:37
Ny tråd Svara på tråd  [ 2006 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86 ... 201  Nästa

Som gäst saknar du privilegier.