Visa obesvarade inlägg | Visa aktiva trådar
Författare |
Meddelande |
Zombie
Moderator
|
Re: Mattråd!
Ojdå. Det var bakkonst i den högre skolan, att få ett brod utan agg att se ut som ett handdukspaket. Antar att hemligheten ligger i bakpulvret.
Köttbullar är OCD-ovänliga. Tycks inte finnas någon standard för hur många som är en portion. Dessutom borde det i viss mån bero på deras kötthalt, i varje fall om det som inte är kött är potatismjöl och diverse avfall.
|
12 augusti 2012, 15:42 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Jag inte bara påstår det, jag konstaterar det.
|
12 augusti 2012, 15:52 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Att slå in brödet i en handduk är ett gammalt knep som bevarar brödets saftighet. Nu för tiden skulle det kanske gå lika bra med en plastpåse, men det har jag inte undersökt - och dessutom är det finare med en linneduk.
|
12 augusti 2012, 15:54 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
...eller i bikarbonaten (det vill säga ren bikarbonat (bakpulver består av bikarbonat utblandat med bland annat en viss syra, vilken aktiverar bikarbonaten i kombination med värme, vilket gör att man själv inte behöver tillsätta något syrligt)). 10 +/- 1 stycken köttbullar utgör en (1) portion.
|
12 augusti 2012, 15:58 |
|
|
Zombie
Moderator
|
Det har jag sett olika uppgifter om, men ingen vare sig vetenskaplig undersökning eller på utredning grundat myndighetsbeslut.
|
12 augusti 2012, 16:04 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Nej. Plastpåse går inte lika bra. Då blir ytan mjuk och svampig av ev. kondens och brödet möglar lättare.
|
12 augusti 2012, 16:51 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Det låter rimligt. Ingen utblandad häst.
|
12 augusti 2012, 17:41 |
|
|
Incognita
Moderator
|
Här har det vankats älg. Stora mängder. Som fått sjuda i olja, kryddor och rödvinsvinäger tillsammans med morotsslantar och färsk rödlök tills köttet blev riktigt mört. Stackars älg!
|
12 augusti 2012, 19:42 |
|
|
Schueberird
Medlem
|
Här vankades det lax som fick svåra strålskador i mikron: Stackars mig!
|
12 augusti 2012, 20:37 |
|
|
kullan
Medlem
|
Lasange ala Dafgårds blev dagens rätt hos mig.
|
13 augusti 2012, 00:37 |
|
|
Som gäst saknar du privilegier. |
|