Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163 ... 508  Nästa
Dagsform 
Författare Meddelande
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Det är Cipralex jag provar nu. Verkar schysst hittills, för mina behov. Jag har dock inte haft tillfälle att ta reda på om jag återfått den kära gamla biverkningen anorgasmi. Dessutom är det lite väl tidigt än att se om jag flippar ur eller ej. Jag tycker att det borde kunna vara för hög dos för mig med tanke på att jag mådde alldeles utmärkt på väldigt låg dos av cipramil för något decennium sedan och cipralex skall vara minst dubbelt så potent.

Så... börjar jag bli alltför frispråkig här eller nå't får ni gärna hojta till, så sänker jag dosen.

Zombie skrev:
Om det inte är något annat som också har den effekten var det väl noradrenpåverkan hos Concerta och vaddetnuvarmerjagprovade som gav de verkningarna då. Höjt blodtryck, stissig- och stirrighet. Möjligen också SNRI hade den "bi"verkan, när jag tänker efter och om jag inte minns fel.

Tack för klargörandena. Om jag bara kunde förstå varför sånt här inte fastnar eller bildar något sammanhang i mig och göra något åt det...

Äter du fortfarande Edronax?

Edronax, nej, det slutade jag med när det inte hjälpte på utlovad tid + marginal. Jaså det var SNRI. Jaha, inte ens det hade jag reda på. Min hjärna hade tappat kopplingen därför att just det preparatet fick jag inte för att höja stämningen utan för att läkaren ansåg att det kunde skjuta tillbaka ens dygnsrytm. Nå, det hade ungefär samma verkan som det andra SNRI:t förut och som Concerta, Strattera etcetera: höjt blodtryck och höjd ytlighetsupplevelse, stressnivå och ensamhets"behov".

SSRI hade jag liknande sexuella biverkning. Drar mig nu till minnes att jag nog fick det av Edronaxen också förresten. Ska man bli utan sexuell förmåga vill jag nog helst få hela sexualiteten avstängd. Kunde ju i och för sig vara en befrielse. Som en amputation lär kunna vara det, antar jag, och gärna tillsammans med övriga sociala behov när den ändå håller på. Men det där beror ju på så obekvämt mycket.

Får hoppas Cipralexen hjälper dig.
Frispråkig, vet inte hur du själv bedömer det här... ;)


10 augusti 2012, 01:41
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Jag tror att jag bedömer det som viktig samhällsinformation, faktiskt.

SNRI står väl för selektiva serotonin- och noradrenalinåterupptagshämmare? Edronax hämmar endast återupptag av noradrenalin.

Jag hoppas att SSRI + ritalin gör att biverkningarna tar ut varandra. Det vore väl bra, eller hur?

Jag känner folk som blivit lyckligt kastrerade av Sertralin och Efexor, ifall det låg något som helst allvar i det där.


10 augusti 2012, 01:48
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
I alla fall så lär Cipralex sänka blodtrycket. :)


10 augusti 2012, 01:49
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Jag tror att jag bedömer det som viktig samhällsinformation, faktiskt.

Jo, det är det ju.

Incognita skrev:
SNRI står väl för selektiva serotonin- och noradrenalinåterupptagshämmare? Edronax hämmar endast återupptag av noradrenalin.

Jaha, jag hade fel ändå. Ett *NRI alltså. (Asterisk = hypotetiskt ord. Vet inte om det "finns".)

Incognita skrev:
Jag hoppas att SSRI + ritalin gör att biverkningarna tar ut varandra. Det vore väl bra, eller hur?

Onekligen. Får hålla tummarna (för oss båda. Även om jag för egen del är bränd av tidigare erfarenheter).

Incognita skrev:
Jag känner folk som blivit lyckligt kastrerade av Sertralin och Efexor, ifall det låg något som helst allvar i det där.

Så som dagens vård + min ekonomi ser ut så vete fan om det inte gjorde det. Dock är det naturligtvis aldrig så _idylliskt_ i verkligheten som på kartan.


10 augusti 2012, 01:54
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
I alla fall så lär Cipralex sänka blodtrycket. :)

Låter ju bra, om man inte redan har för lågt.

*försöker lägga också det på minnet*


10 augusti 2012, 01:56
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Jag tror att jag i smyg kommer att prova att sänka dosen framöver, efter att jag utvärderat effekten av att byta preparat. Jag har lite känslan av att gå med för starka glasögon.

Och om noradrenerga biverkningar kvarstår kan hända att jag för på tal att prova Metamina ist.f. Ritalin, efter att rejält ha läst på. Schkrünklaren lär rynka sin panna och fnissa ännu mer besvärat än vanligt, men högt blodtryck är trots allt inget att leka med. Inte ständigt förhöjd alarmberedskap heller. Men frågan är om man vill ha ett preparat som är mer likt amfetamin...


10 augusti 2012, 01:59
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Just det... man kan få fibromyalgi av för högt noradrenalin också, har man börjat tro. Inte att leka med, det där.


10 augusti 2012, 02:04
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Fasen, jag är verkligen en galen forskare. :shock:

Men det skulle ju behöva hända lite mer på den där forskningsfronten, helt enkelt. Skall man vara labbråtta kan man lika gärna vara det åt sig själv.


10 augusti 2012, 02:06
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Jag tror att jag i smyg kommer att prova att sänka dosen framöver, efter att jag utvärderat effekten av att byta preparat. Jag har lite känslan av att gå med för starka glasögon.

Och om noradrenerga biverkningar kvarstår kan hända att jag för på tal att prova Metamina ist.f. Ritalin, efter att rejält ha läst på. Schkrünklaren lär rynka sin panna och fnissa ännu mer besvärat än vanligt, men högt blodtryck är trots allt inget att leka med. Inte ständigt förhöjd alarmberedskap heller. Men frågan är om man vill ha ett preparat som är mer likt amfetamin...

Låter förnuftigt. Särskilt som sådana som vi fanimig brukar vara stressade nog redan i utgångsläget (vilket vård & vetenskap borde vara mer medvetna om än de är)!

Och det där med amfetamin lär väl förbli en kinkig fråga (även bortsett från de okunnigas fördomar då) tills forskningen har trängt djupare in i vad som händer när kroppsegna ämnen, eller nästan kroppsegna, tillförs utifrån, in i ett system som kanske har för litet av dem men för den skull kanske inte bara kan svälja mer av dem utan att något sticker ut för långt på annat håll... eller vad som nu händer, som sagt. Antar jag.


10 augusti 2012, 02:07
Moderator
Inlägg Re: Dagsform
Incognita skrev:
Just det... man kan få fibromyalgi av för högt noradrenalin också, har man börjat tro. Inte att leka med, det där.

Jaha, det också. (Tänker också på det här... ?)


10 augusti 2012, 02:09
Ny tråd Svara på tråd  [ 5079 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163 ... 508  Nästa


Som gäst saknar du privilegier.

cron